Saildrone Universal Perkongsian Awam- Swasta 3- Way Buat Memajukan Pemetaan Laut

Saildrone, syarikat yang mereka wujud kenderaan permukaan tanpa pemandu awal( USV) buat mengelilingi Antartika, sudah mengumumkan geran perkongsian awam- swasta( PPP) dengan Akuarium Institut Monterey Bay Penyelidikan( Mbari) serta University of New Hampshire( UNH) buat buat membuat Penyelidik Saildrone, suatu kapal yang digunakan buat pemetaan laut dalam.

Dengan memakai multibeam sonar, Saildrone Surveyor hendak mengantarkan pemetaan merata lajur air serta lantai laut serta mengantarkan semula informasi kembali dalam masa nyata. Tipe sonar ini pula sanggup membezakan tipe lantai laut semacam tanah liat, pasir, lumpur ataupun batu, maklumat yang bermanfaat buat pelbagai tujuan. Kenderaan baru hendak lebih besar daripada pendahulunya buat membolehkan kelajuan, kuasa serta beban yang lebih besar hendak dibawa.

MBARI hendak menumpukan perhatiannya pada melengkapkan kapal dengan keupayaan DNA ataupun eDNA alam dekat. DNA merupakan DNA yang dikumpulkan dari sebagian contoh alam dekat semacam lendir, najis ataupun sel kulit dari haiwan marin, bukannya dari satu organisma tertentu. Meski UNH hendak berupaya mewujudkan" perlengkapan pengawasan kualiti informasi autonomi", dan mengecek serta mempelajari maklumat yang dikumpulkan.

Geran 3 tahun ini diiktiraf oleh Pejabat Penjelajahan serta Penyelidikan Lautan( OER) serta Pentadbiran Oseanik serta Atmosfera Negeri( NOAA) bagaikan sebahagian daripada Program Perkongsian Oseanografi Negeri( NOPP). Pelayaran hendak memainkan peranan dalam kajian global di dasar laut, seragam dengan projek Seabed 2030 yang tujuannya merupakan buat membuat peta penentu lautan Bumi pada tahun 2030.

Kapal Saildrone hendak dikuasakan oleh matahari buat mengatur instrumen onboard serta oleh angin buat pendorongan. Satu lagi perbezaan antara Surveyor serta model terdahulu merupakan USV ini hendak diuji dari jauh, sebaliknya Gen5 Saildrone memakai sebagian titik laluan set buat menavigasi autonomi.

Richard Jenkins, pengasas, serta Pimpinan Pegawai Eksekutif Saildrone bercakap menimpa projek itu dengan mengatakan," Kami amat berbesar hati buat berkolaborasi dengan UNH serta MBARI buat penyelidikan pencirian laut yang lebih lanjut memakai eDNA serta menggapai matlamat bathymetry global, semacam yang diresmikan oleh Seabed 2030. Lebih 5 tahun yang kemudian, Saildrone USV sudah melakukan misi yang luas di Lautan Arktik, Antartika, serta Pasifik serta Atlantik, meyakinkan dia jadi kenderaan yang sanggup serta berkesan buat mengumpulkan informasi dalam persekitaran yang sangat melampau. Surveyor Saildrone merupakan evolusi yang menarik yang menggunakan seluruh kepakaran serta pengalaman kami buat mewujudkan platform yang sangat berkebolehan."

Bersama dengan perlengkapan yang diucap di atas, Saildrone Surveyor pula hendak memiliki pelbagai instrumen meteorologi serta oseanografi buat mengumpulkan informasi di atas serta di dasar permukaan air, yang sediakan maklumat berarti buat sebagian bidang.

" Perkongsian inovatif ini hendak menciptakan metode yang lebih cekap serta kos efisien buat mengumpulkan informasi yang dibutuhkan buat pemetaan lautan serta memantau persekitaran laut. Informasi yang hendak kami kumpulkan hendak memainkan peranan berarti dalam keselamatan navigasi, tsunami serta ramalan gelombang ribut, ekosistem serta kajian alam dekat lain, serta pemodelan pergantian hawa," kata Larry Mayer, profesor Kejuruteraan Bumi serta Kejuruteraan Lautan di UNHs Center for Coastal and Pemetaan Laut serta pimpinan bersama Pusat Informasi Serantau Arctic serta Pasifik Utara Seabed 2030.

Penjana Saildrone dijadualkan buat berlayar pada masa bunga tahun 2020. 

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel