Bagaimana Menggunakan Kotak Nama dalam Excel

Anda boleh menavigasi lebih kurang helaian itu atau menggunakannya sebagai alat pemilihan yang bertenaga.

Namun itu hanya menggaru sudut-sudut kotak. Mari kita lihat semua tujuan produktiviti Kotak Nama dicipta.

1. Cari Alamat Sel Dipilih

Seperti yang ditunjukkan dalam skrin pada atas, Kotak Nama memperlihatkan C4 kerana sel C4 dipilih kini  . Klik pada mana-mana sel buat mendapatkan alamat sel buat dipakai pada formula.

Kotak Nama nir akan hanya memberikan alamat satu sel. Ia boleh dipakai buat mana-mana deretan sel juga. Sebagai contoh:

Pilih satu blok sel. Kotak Nama akan mengenal niscaya sel pertama pada deretan sel terpilih.

Pilih pelbagai sel yang tidak kontiniu. Anda boleh memilih beberapa sel yang tidak dikumpulkan beserta. Tekan kekunci Ctrl & pilih sekumpulan sel yang nir bersambung. Kotak Nama dalam Excel akan memaparkan alamat sel terakhir yang anda pilih.

Anda boleh pergi dengan cara lain  jua. Sekiranya anda ingin pergi ke sel eksklusif atau pelbagai sel, maka anda boleh menaip alamat sel tadi dalam Peti Nama ini dan pilihnya pada secubit.

Mari lihat bagaimana beliau boleh mempercepatkan kerja anda apabila anda memiliki poly baris, lajur, & pula helaian buat bekerja menggunakan.

2. Gunakan Peti Nama buat Pilih Sel

Mari buangkan tetikus buat memilih satu blok sel dengan alamatnya sahaja.

Pilih satu blok sel. Dalam tangkapan skrin di bawah, aku  menaip A2: B10 pada Peti Nama dan lalu menekan Enter. Ini memilih satu blok sel & anda tidak perlu berkiprah merentasi lembaran kerja anda dengan tetikus.

Pilih pelbagai sel dalam lembaran kerja yang lain. Tambah rujukan helaian (Eg Sheet2! A5: B10 ) pada Kotak Nama.

Pilih berbilang blok sel. Seperti yg ditunjukkan dengan model pada skrin pada bawah, anda boleh menaip A1: A5, C1: C5, G1: G5 & kemudian tekan Enter buat memilih sebilangan blok sel yang nir bersebelahan sekaligus.

Anda boleh melompat dari mana-mana sel ke mana-mana sel menggunakan hanya menaip alamat sel ini. Untuk melompat ke mana-mana sel pada lembaran kerja lain pada kitab   kerja yg sama, ketik nama helaian, titik seru, alamat sel, & lalu tekan Enter. Contohnya, Sheet2! A10.

3. Pilih Baris & Lajur Dengan Kotak Nama

Gunakan Box Name Excel menjadi helah kelajuan lain buat memilih baris dan lajur dengan cepat. Ini merupakan cara pintas Excel bermanfaat apabila anda ingin mengelakkan tetikus.

Pilih baris semasa. Taipkan alfabet  R pada Kotak Nama & tekan Enter buat menentukan baris semasa.

Pilih lajur semasa. Taip huruf C dalam Peti Nama dan tekan Enter untuk menentukan lajur semasa.

Ingatlah bahawa huruf R dan C disediakan sang Excel atas karena ini, dan anda tidak boleh memakai huruf tunggal ini untuk menciptakan Rang Undang-undang Dinamai pada Excel (ketahui lebih lanjut tentang Rang Rang Undang-Undang pada bawah).

Pilih mana-mana baris. Mahu menyerlahkan 5 baris pertama? Ketik 1: 5 di Kotak Nama dan lalu tekan Enter untuk memilih baris 1 hingga lima. Anda mesti memilih 2 baris atau lebih. Apabila anda menaip nombor tunggal pada Peti Nama (contohnya, 1) dan tekan Enter, Excel memperlihatkan mesej ralat.

Pilih 2 atau lebih tiang. Mahu menyerlahkan lima lajur pertama? Taip A: E dalam Peti Nama & kemudian tekan Enter buat menentukan lajur A melalui E. Sekali lagi, anda perlu memberi 2 atau lebih lajur.

Pilih Baris & Lajur Tertentu Bersama. Anda jua boleh menentukan beberapa berbilang baris & lajur beserta-sama. Sebagai contoh, taip A: C, lima: 7 dan tekan Enter untuk menerima pilihan berikut.

Ini menarik kerana anda boleh melihat menggunakan dan merta mana nilai baris dan lajur bertindih. Dalam skrin pada bawah, ia merupakan data dalam lingkungan A5: C7.
Dalam kes pada atas, anda pula boleh mengasingkan tumpang tindih antara sel dengan menaip A: C lima: 7. Keluar koma dan sertakan ruang tunggal antara rentang buat melihat bahawa Excel menonjolkan sel-sel di mana ke 2-2 jajaran bersilang.

Cari jumlah baris & lajur. Kotak Nama memaparkan jumlah baris & lajur apabila anda menyimpan butang kiri tetikus yg ditekan atau menahan kekunci Shift semasa memilih blok sel.

4. Buat Rentang Dinamakan buat Excel Formula

Bayangkan lembaran kerja Excel yg merujuk beberapa rentang sel pada pelbagai formula. Sangat mudah dikelirukan dengan semua nama sel alfa-angka. Bukankah lebih mudah jika sel-sel ini memiliki nama-nama naratif mereka sendiri yg memberitahu anda sekilas sel-sel itu?

Excel menggunakan Ranges Dinamakan untuk berbuat demikian. Dan anda akan memakai Peti Nama pada Excel buat itu.

Pilih sel atau pelbagai sel.

Beri nama naratif kepada pemilihan pada Peti Nama. Tekan Enter .
Gunakan nama ini & bukannya alamat sel terpilih atau alamat semua julat pada sebarang formula.

Di skrin di bawah, aku  memberikan nama Kepentingan kepada sel B3 hingga B7 . Saya menentukan julat sel-sel ini, menaip perkataan Interest in the Name Box, & kemudian tekan Enter. Semua nama pelbagai pada buku kerja mesti bermula dengan alfabet , garis bawah, atau garis belakang. Ruang tidak dibenarkan.

Lihat tutorial langkah demi langkah yg digambarkan ini buat mengetahui bagaimana untuk bekerja menggunakan Rang Undang-undang Dinamakan pada Excel . Dinamakan Ranges merupakan deskriptor yg sangat baik jika anda pula program menggunakan makro dalam Excel.

5. Nama Setiap Objek pada Lembar Kerja Excel Anda

Lembaran kerja boleh mempunyai objek yg berbeza seperti gambar, carta, butang makro, kawalan bentuk misalnya butang dan kotak pilihan, dan sebagainya. Excel memakai nama generik seperti Carta 1, Carta 2 ... Buat menamakannya. Anda boleh menavigasi seluruh objek dengan menaip nama-nama ini pada Peti Nama.

Tetapi misalnya kemudahan Rang Undang-undang Ditetapkan buat rumus yang lebih mudah, anda boleh menetapkan objek nama-nama naratif anda sendiri. Ia memudahkan mereka mencari.

Pilih carta, gambar, atau objek.
Letakkan kursor di Kotak Nama & taipkan nama deskriptif baru.
Tekan enter.

6. Masukkan (Atau Hapus) Pelbagai Blank Rows Dengan Peti Nama

Terdapat beberapa cara buat memasukkan baris kosong pada Excel. Salah satunya adalah menggunakan Peti Nama. Kaedah ini berguna apabila anda ingin memasukkan poly baris pada satu pukulan. Kepala ke Kotak Nama dan gunakan baris permulaan format : mengakhiri baris menggunakan nilai nomor  buat baris yg anda inginkan.

Sebagai contoh, jika anda ingin memasukkan 10 baris dari baris 2 , maka taipkan dua:11 pada Peti Nama dan tekan Enter. Excel akan memilih sepuluh baris seterusnya bermula berdasarkan baris 2 (dia adalah "sebelas" kerana baris ke 2 juga akan dikira dalam sepuluh baris berikutnya) pilihan.

Kemudian, klik kanan pada baris yang dipilih & klik Masukkan . Sepuluh baris kosong akan dimasukkan menurut baris dua.
Kaedah ini bermanfaat bila anda ingin memasukkan ribuan baris kosong buat beberapa sebab.

7. Lihat makro

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, anda boleh menaruh nama anda sendiri ke butang makro di Excel. Namun anda jua boleh melancarkan editor Visual Basic buat masuk ke kod asal buat sebarang makro.

Taip nama makro di Kotak Nama. Editor VBA dibuka dengan kod sumber makro buat anda mengedit atau melihat.

Kotak Nama dalam Excel Adalah Pintasan Produktiviti

Kegunaan simpanan ketika Peti Nama Excel menunjukkan mengapa anda tidak boleh mengabaikan utilitas itu. Oleh kerana dia adalah ciri pelayaran teras pada Excel, anda hanya perlu menggunakannya. Tetapi, membuat Rang Undang-undang Dinamakan dan kehebatannya buat pilihan cepat memberitahuakn bagaimana anda dapat memahami hamparan rumit yang lebih baik.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel