Cara Menggunakan Telefon Dengan Paparan Cracked & Pulihkan Data Anda

Menonton gambaran telefon bimbit yang retak itu, anda mungkin berfikir peranti itu kini tidak bermanfaat. Dalam beberapa kes, anda akan betul-tetapi itu nir bermakna anda masih nir boleh menggunakannya. Peranti lain boleh disambungkan, data boleh dipulihkan, dan anda masih boleh menggunakan butang perkakasan.

Sekiranya anda tertanya-tanya bagaimana anda akan berurusan dengan gambaran telefon pintar yg patah, petua praktikal ini sepatutnya memudahkan minda anda.

Paparan Telefon Saya Kerosakan!


Paparan telefon pintar pecah? Ini masalah akbar. Selama bertahun-tahun, pengeluar telefon pandai  sudah mengeluarkan pilihan antara muka perkakasan buat menjimatkan ruang dan kos. Hasilnya merupakan peranti yg anda hanya boleh berinteraksi dengan melalui skrin sentuh.

Jadi, apa yang berlaku bila gambaran memecah? Beberapa senario "patah paparan" boleh diterangkan:

Retak mini pada skrin
Retak pada skrin, beberapa kehilangan gambar
Crack, kehilangan sentuhan
Retak menggunakan kehilangan sentuhan dan kehilangan gambar
Skrin yg kelihatan sempurna, tiada retak, namun tiada kepekaan sentuhan
Setiap ini akan memberi dampak bagaimana anda memakai telefon anda. Walau bagaimanapun, tidak seseorang pun daripada mereka semestinya menyebabkan anda nir dapat memakai peranti ini.

Sudah tentu, penyelesaian praktikal buat telefon pintar dengan gambaran yg rusak adalah buat memperbaikinya. Walau bagaimanapun, beberapa isu boleh menghalangnya, dari kekurangan agunan kepada bahagian gantian yang nir tersedia.

Sekiranya anda nir dapat membaiki telefon secara profesional, terdapat kemungkinan untuk menggantikan paparan telefon yang rosak .

Bagaimana Menggantikan Paparan Skrin Telefon yang Rusak


Bahagian di bawah akan membimbing anda melalui pilihan buat mengakses telefon anda walaupun gambaran skrin sentuh pecah. Dengan akses yg dicapai, anda akan dapat memulihkan data berdasarkan peranti tadi.

Hidupkan Telefon Anda Dengan Papan Kekunci & Tetikus


Memaparkan kuasa & anda bisa melihat sekurang-kurangnya sebahagian akbar skrin, tetapi nir dapat menggunakannya? Jawapan di sini mungkin buat menyambungkan papan kekunci & tetikus.

Anda mempunyai pilihan yg berbeza pada sini, bergantung pada platform telefon pintar anda.

Menyambungkan Papan Kekunci dan Tetikus ke Android


Telefon anda wajib  menerima peranti USB melalui sokongan USB OTG, walaupun peranti Android sebelumnya nir semestinya menyokong ini. Untuk menggunakannya, anda memerlukan penyesuai kabel USB OTG.

Dua jenis boleh didapati: USB Jenis-C & Mikro USB, masing-masing dengan port input USB standard. Pilihan yang baik adalah  Cable Matters Cable USB 6-inci USB-ke-Mikro-USB OTG Cable  atau  Cable Cable 6-inci USB-ke-USB-C OTG Cable .

Setelah dibeli, silakan hubungkan papan kekunci, atau hab USB dengan papan kekunci & tetikus yg dilampirkan. Panduan kami buat menyambungkan papan kekunci USB ke Android harus membantu di sini.

Tidak memiliki papan kekunci USB? Walaupun peranti Bluetooth disokong sang Android, buat sambungan baru anda perlu mengakses skrin Tetapan. Ini tidak mungkin bila skrin sentuh nir berfungsi. Walau bagaimanapun, bagi pasangan papan kekunci Bluetooth yang sedia ada, beliau seharusnya baik-baik saja.

Bagaimana apabila paparan telah meninggal sepenuhnya? Pilihan terbaik pada sini adalah buat menyambungkan paparan luaran ke peranti Android anda .

Gunakan Papan Kekunci atau Tetikus Dengan iPhone


Satu-satunya cara buat menyambungkan papan kekunci ke iPhone anda merupakan melalui Bluetooth. Seperti yg dinyatakan pada atas, apabila peranti belum dipasangkan, ini akan sebagai sukar. Nasib baik, menyambungkan papan kekunci Bluetooth ke iOS adalah mudah, yg mungkin memudahkan penyelesaian.

Kawal Telefon anda menurut jauh
Apl & perkhidmatan kawalan jauh boleh membantu jika mengakses telefon dengan gambaran yang pecah.

Jauh Akses Android Dengan Airdroid


Beberapa pelaksanaan akses jauh boleh didapati untuk Android, namun yang perlu anda lihat dahulu adalah AirDroid.

Sekali lagi, ambil perhatian bahawa ini mungkin tidak mungkin apabila AirDroid belum dipasang dan ditetapkan. Walau bagaimanapun, bila anda boleh menerima papan kekunci USB yang berfungsi & menyediakan AirDroid, akses jauh harus dilakukan. Anda jua boleh menggunakan AirDroid buat memindahkan data berdasarkan Android ke PC anda.

Jauh Sambung ke iPhone


Peranti iOS boleh diakses menurut jauh . Anda memiliki 2 pilihan pada sini: memakai alat pentadbiran jauh melalui macOS atau sambungkan VNC. Pilihan kedua ini hanya boleh didapati melalui Jailbreak, bagaimanapun, dan seperti Bluetooth, ini hanya boleh dilakukan menggunakan gambaran kerja. Ia jua berisiko, kerana jailbreaking boleh membatalkan agunan & memperkenalkan kelemahan keselamatan.

Bolehkah Butang Perkakasan Telefon Anda Bantu?

Dalam sesetengah kes yang sporadis berlaku, terutama dalam peranti Android yang lebih tua, anda mungkin terlepas dengan mengawal peranti memakai butang. Apabila Android mula-mula dimuntahkan beliau dihantar menggunakan tujuh atau lapan butang perkakasan buat pilihan antara muka. Kebanyakannya telah digantikan menggunakan mobilitas isyarat.

Bagaimanapun, selain menggunakan telefon yang rosak sebagai kamera (butang pengatup perkakasan mungkin tidak akan hilang), pilihannya terhad.

Paparan Telefon Patah? Masa buat Membuat Cadangan Data Anda
Sekarang anda harus menuntaskan pilihan untuk mengakses telefon anda:

Papan kekunci & tetikus USB
Papan kekunci dan tetikus Bluetooth
Akses jauh menurut PC

Tapi apa yg akan tiba? Sekiranya anda meneruskan penggunaan telefon melalui kaedah ini? Tidak semestinya tidak usang. Sebaliknya, anda wajib  melihat memulihkan data dari peranti.

Cara paling mudah buat melakukan ini adalah menyambungkan telefon anda ke komputer anda melalui kabel yang disediakan. Semak dampak peranti seperti pemacu USB, salin data. Walau bagaimanapun, ia nir semudah itu. Nasib baik, ke 2-dua pemilik Android & iOS boleh bergantung pada sandaran peranti mereka.

Untuk pengguna Android, sandaran boleh dibentuk pada Tetapan> Sistem> Advanced> Backup . Apabila anda sudah merogoh langkah-langkah buat menyimpan program kalendar & kenalan ke akaun dalam talian anda, ini juga akan disandarkan. Apabila anda beralih ke telefon baru, bila anda mendaftar masuk dengan akaun yg sama data anda akan dipulihkan.

Di iOS, anda boleh menyandarkan iPhone anda ke komputer anda (melalui iTunes), atau ke iCloud. Kedua-duanya adalah pilihan yg baik, walaupun telah tentu anda mungkin perlu membayar buat iCloud apabila sandaran anda melebihi kemampuan bebas. Cadangan iCloud boleh dimulakan dalam Tetapan> iCloud> Backup iCloud . Pulihkan kembali pada iPhone baru menggunakan memilih Simpan menurut iCloud Backup dalam skrin persediaan.

Sebagai tambahan pada kedua-2 pilihan sandaran, adalah bijak buat bergantung pada perkhidmatan penyegerakan storan awan misalnya Dropbox. Ini menyediakan proteksi tambahan sekiranya terdapat cadangan & arkib yg lain gagal.

Baca juga: Bagaimana Menggunakan Kotak Nama dalam Excel

Beralih ke Telefon Baru? Buka Kunci Kad SIM anda


Dengan penyelesaian ini, kami sedang berusaha ke arah keadaan yg anda akan mendapat telefon baru. Anda telah mengakses sistem operasi, mungkin memasang perisian jarak jauh, & data yg diambil.

Tetapi jika anda memerlukan telefon baru, kad SIM anda mungkin perlu dikunci. Setelah itu telah terselesaikan, anda boleh beralih ke peranti baru.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel