Cara Mudah dan Mudah buat Mengakses Sambungan Wifi anda

Sangat penting buat memastikan bahawa rangkaian wifi anda pada tempat tinggal   tetap terjamin. Terdapat beberapa langkah mudah dan gampang dilakukan yg boleh anda lakukan buat membuahkan wifi anda selamat & selamat.

Buka Halaman Pengecas Penghala-

Pergi ke pelayar web anda & ketik "192.168.1.1" buat mengaksesnya. Dari sana, masukkan nama pengguna dan istilah laluan anda yg betul di pada kotak yang ditetapkan & tekan enter. Anda boleh mencari nama pengguna & istilah laluan anda pada manual pengguna penghala anda. Sesetengah router jua mempunyai manual mereka yang masih ada pada Google.

Buat Kata Laluan Unik-

Buat kata laluan baru, unik dan diperibadikan buat penghala anda yang nir dapat ditebak. Jangan menyimpan istilah laluan generik atau lalai buat penghala wifi anda. Juga, jangan lupa buat menukar istilah laluan anda setiap beberapa bulan.

Ubah Rangkaian Nama SSID-

Menukar nama SSID NETWORK anda akan membantu kerana dia akan membantu orang lain mengetahui bahawa ia bukan rangkaian lalai, dan ia mungkin selamat. Jangan simpan nama keluarga, nombor telefon atau alamat tempat tinggal   sebagai nama SSID anda.

Penyulitan Rangkaian-

Ini adalah tugas yang penting. Terdapat banyak penyulitan di luar sana. Dalam router modern, WPA2 merupakan yang paling selamat, dan WEP paling kurang selamat. Pilih penyulitan anda dengan sewajarnya.

Menapis PC Mac Addresses

Alamat Mac ialah alamat terbina pada alat-alat rangkaian peranti anda. Ia sama dengan alamat IP, kecuali dia tidak dapat diubah. Untuk perlindungan yg lebih, anda boleh menambah alamat Mac seluruh peranti anda ke rangkaian wifi anda. Untuk melakukan itu, cari alamat Mac peranti anda. Di PC, gunakan arahan arahan & taipkan "ipconfig / all". Anda akan melihat alamat Mac anda terhadap nama 'Alamat Fizikal'. Di dalam telefon anda, anda akan dapati alamat Mac anda pada bawah tetapan rangkaian. Cukup tambahkan alamat Mac ini ke tetapan pentadbiran router wifi anda. Kini hanya peranti ini akan bisa mengakses wifi anda.

Mengurangkan Julat Wifi anda

Cara paling gampang untuk melakukannya artinya meletakkan penghala di bawah katil di dalam kotak kasut, atau membalut kerajang pada lebih kurang antenanya. Begitu juga, anda juga boleh menukar mod penghala wifi anda ke 802.11g & bukannya mod lain.

Menaiktaraf Perisian Wifi Anda

Ini pula krusial seperti kemas kini   baru, anda juga menerima kemas kini   keselamatan baru untuk penghala anda. Semak versi firmware semasa anda menggunakan melawat "192.168.1.1" & semaknya pada tetapan pentadbiran atau papan pemuka.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel