Tiga Cara Terbaik Digitize Foto Lama (Dan Kenapa Anda Perlu)

Namun apakah cara terbaik buat mendigitalkan foto? Ia bergantung pada berapa poly yg anda ada, anggaran anda, apa yang anda hendak lakukan dengan foto, dan berapa banyak masa lapang anda.

Kenapa Anda Harus Digitize Foto

Mengambil masa buat menukar foto fizikal anda sebagai salinan digital nir semudah meninggalkannya dalam album atau kotak foto. Walaupun anda suka  buat menembak menggunakan filem , atau memegang kenangan fizikal pada tangan anda, terdapat beberapa sebab mengapa anda mungkin mahu mempertimbangkan pilihan ini.

Ia mudah merosakkan gambar fizikal. Kerosakan air, perubahan rona, dan air mata nir sengaja adalah semua kebimbangan yg absah yang boleh merosakkan foto berharga anda selamanya. Membuat salinan digital membolehkan anda membuat seberapa banyak sandaran yang dibutuhkan-jadi anda nir perlu risau kehilangan sejarah seluruh keluarga anda sekiranya berlaku banjir atau kebakaran.

Album foto, bingkai, dan kotak penyimpanan boleh mengambil banyak ruang pada rumah anda. Sebaliknya, anda boleh menyimpan beratus-ratus ribu salinan digital pada pemacu keras luaran tunggal saiz dek kad.

Foto keluarga bertujuan buat berkongsi. Mempunyai salinan digital memastikan bahawa tiada siapa yg harus pergi tanpa kenangan zaman kanak-kanak kegemaran-setiap ahli famili boleh menerima akses kepada setiap foto yg pernah diambil.
Foto digital membolehkan anda membetulkan kecacatan, menyesuaikan ekuilibrium putih atau menyalakan cahaya, atau mengeluarkan bekas sahabat lelaki atau teman wanita apabila dibutuhkan. Pelarasan ini semata-mata tidak boleh dibuat setakat yang sama pada foto fizikal, & anda mahu foto berharga anda kelihatan terbaik.
Dalam seluruh kejujuran, semua orang harus mempertimbangkan imbasan sekurang-kurangnya beberapa foto usang mereka. Mungkin mengambil sedikit masa atau wang untuk bermula, namun faedah mendapatkan foto usang dilindungi, dikongsi, & diedit sepenuhnya melebihi kos.

Dan anda boleh mula kecil menggunakan foto yang paling berharga anda; anda nir perlu mengimbas pada koleksi anda sekaligus.

Pilihan 1: Mengimbas Foto Lama pada Rumah
Pelaburan Kewangan: Pelaburan Masa Rendah-Moderat
: Tinggi

Selesaikan selama beberapa hari yg panjang. Mengimbas foto anda di tempat tinggal   dalam pengimbas memakan masa, tetapi juga memberi anda kawalan sepenuhnya tentang bagaimana foto anda dianjurkan, diimbas & disimpan. Plus, dia boleh sebagai sangat menyenangkan buat menghidupkan semula kenangan lama  .

Apabila anda memakai Mac, lihat bagaimana anda boleh memakai aplikasi Capture Image untuk mengimbas foto usang.
Pengimbas Imej Terbaik buat Menggali Foto
Terdapat poly jenama pengimbas gambar yg berbeza pada luar sana, menggunakan pelbagai harga dan ciri.

Sebagai peraturan, ia biasanya paling baik buat mempertimbangkan pengimbas rata, kerana mereka nir mungkin merosakkan foto-foto yang halus. Pilihan asas misalnya Canon CanoScan LiDE220 atau Epson Perfection V39 adalah cara terbaik buat mengimbas foto sehingga saiz 8 × 10 tanpa melanggar bank.
Sekiranya bajet anda sedikit tinggi, anda mungkin lebih senang membeli pengimbas yang boleh mengimbas negatif lama   anda dan slaid dan foto bercetak. The Epson Perfection V600 mempunyai karakteristik-ciri serta beberapa faedah tambahan seperti pembetulan warna automatik & masa memanaskan badan sifar. The Kodak Scanza adalah pilihan yg mudah alih yang akbar apabila anda memerlukan pengimbas filem.
Bersedia buat membayar dolar atas? Sesetengah pengimbas direka khusus buat mengimbas tangkapan gambar 4 × 6 dalam kelajuan tinggi dengan kualiti yang baik. The Epson FastFoto FF-680W mendakwa menjadi pengimbas gambar yang paling cepat sekali, & akan mendigitalkan kelompok 36 cetakan dalam kadar satu per ketika. Ia juga wayarles, jadi anda boleh menyimpan terus ke perkhidmatan awan seperti Google Drive & Dropbox.


Pengimbas foto yg lebih mudah alih dan kurang mahal merupakan Doxie Go SE . Ia mengimbas foto anda ke kad SD, adalah saiz majalah bergulung, dan berjalan dalam kuasa bateri.
Strategi buat Mengganti Foto pada Rumah
Sekiranya anda tidak pernah melaksanakan projek pengimbasan berskala besar  misalnya ini, terdapat beberapa garis panduan penting yang harus diingat.

Diatur. Adakah anda akan mengimbas foto secara kronologi? Untuk kepentingannya? Bagaimana anda akan menganjurkannya pada komputer anda atau cakera keras luaran? Pertimbangkan buat datang dengan sistem penamaan dan pengisihan fail supaya gampang mencari foto yg anda cari. Anda mungkin juga ingin mempertimbangkan taktik buat menjejaki siapa yg ada pada setiap foto.

Jadilah selektif. Fikirkan mengenai berapa poly foto yg anda ambil pada telefon anda yang anda padam serta-merta. Anda nir perlu menyimpan seluruh foto yang pernah anda ambil. Hanya impak perkara yg penting pada anda.

Berhati-hati. Lap habuk dari foto anda & berdasarkan pengimbas anda menggunakan kain yang nir kasar. Ini memastikan bahawa gambar anda merupakan misalnya yg kentara, tanpa apa-apa jenis habuk yg menjengkelkan. Dan jika anda memakai pengimbas yg tidak menunjukkan pratonton foto anda, semak impak dalam imbasan anda setiap jam atau lebih buat memastikan dia mengimbas dan menyimpan menggunakan betul.

Semak tetapan anda. Semua isapan tidak dibuat sama. Untuk mengimbas foto, anda perlu memakai tetapan kualiti minimum 300 dpi (tetapi pertimbangkan untuk mencapai dengan tinggi 600 dpi bila anda merancang buat membesarkan mana-mana gambar). Selain itu, walaupun anda mengimbas foto hitam & putih atau sepia, menentukan buat mengimbas rona akan memberi anda peluang terbaik untuk membuat pengeditan dan pengubahsuaian dalam foto digital anda.

Bersedia. Anda mungkin akan menghabiskan lebih daripada beberapa jam dengan foto-foto ini. Kenapa tidak meletakkan rancangan TV di latar belakang, mendengar muzik kegemaran anda di Spotify, atau mengelilingi diri anda dengan rakan & keluarga buat pesta pengimbasan foto & berkongsi kenangan semasa anda menggali foto anda.

Pilihan 2: Menggunakan Apl buat Digitize Photos
Pelaburan Kewangan: Pelaburan Masa Rendah
: Sederhana

Jika anda hanya memerlukan satu cara buat mengimbas foto usang menggunakan cepat ke digital, anda mungkin tidak mahu melabur wang dalam pengimbas gambar. Atau mungkin anda berada pada rumah pakar famili & hanya mempunyai akses ke telefon anda.

Pasti, anda sentiasa boleh mengambil foto menggunakan aplikasi kamera telefon anda. Tetapi lalu anda berisiko mewujudkan bayang-bayang, defleksi, dan silau. Aplikasi ini membantu untuk mengalih keluar karakteristik-karakteristik ini & membimbing anda melalui proses pengimbasan.
Mungkin tidak menghairankan bahawa keliru satu pilihan aplikasi terbaik di luar sana adalah aplikasi PhotoScan percuma Google . Aplikasi ini merogoh banyak gambar setiap cetakan buat menaikkan kualiti, mengeluarkan silau, dan membetulkan sebarang penyelewengan. Dan lebih baik lagi, aplikasi itu boleh disepadukan sepenuhnya menggunakan seluruh karakteristik-ciri Google Foto hebat yg anda sudah memahami dan suka .
Pilihan tiga: Perkhidmatan Mengedit Foto
Pelaburan Kewangan: Pelaburan Masa Tinggi
: Rendah

Sudah tentu, cara paling mudah untuk menangani projek ini merupakan menggunakan hanya menyewa perkhidmatan digitalisasi (atau pengimbasan) foto. Walaupun ini merupakan cara yang luar biasa untuk mengurangkan jumlah masa yg terlibat pada projek ini, ia tiba menggunakan beberapa kelemahan.

Anda perlu menghantar foto famili anda kepada orang yang nir dikenali, acapkali kali mempercayai sistem mel menggunakan beberapa kenangan yg paling berharga anda. Di samping itu, orang yang tidak dikenali akan melihat setiap foto yg anda hantar pada mereka (jadi anda mungkin mahu melakukan jenis awal terlebih dahulu). Anda pula akan kehilangan kawalan ke atas bagaimana foto anda dianjurkan .
Beberapa pilihan buat syarikat yg memperlihatkan perkhidmatan ini termasuk:

Scan Cafe
Kos setiap foto: 35 sen setiap foto bercetak sebagai akibatnya 8 × 10 inci. Setiap foto mendapat pembetulan rona dan penyuntingan menggunakan tangan.

Format yg disokong: Foto, negatif, slaid, filem / video.

Perkhidmatan Tambahan: Jika anda memiliki poly foto buat mengimbas, dan nir keberatan beberapa ketika tunggu tambahan, pilihan harga Nilai Kit mungkin sempurna buat anda. Pilihan buat menyemak isapan anda sebelum membeli, perkhidmatan dipercepatkan.

DigMyPics
Kos setiap foto: 39 sen setiap foto bercetak sehingga 8 × 10 inci ditambah penghantaran. Harga untuk format lain mungkin berbeza-beza.

Format yang Disokong: Foto, slaid, negatif, filem, rakaman video.

Perkhidmatan Tambahan: Pembetulan warna, penyingkiran habuk, perkhidmatan tergesa-gesa.

Imbas Foto Saya
Kos setiap foto: 16 sen setiap foto, tetapi perkhidmatan tambahan (contohnya putaran imej, dpi yang lebih tinggi, ralat warna) merupakan tambahan.

Format yang disokong: Bercetak foto, filem, negatif.

Perkhidmatan Tambahan: Pilihan buat membayar $ 145 buat kotak pengimbasan foto prabayar, perkapalan antarabangsa, perkhidmatan tergesa-gesa.

Tinggal Tempatan
Jika menentukan perkhidmatan buat mengimbas foto anda untuk anda, ingat tentang studio fotografi tempatan anda. Walaupun nir semua lokasi akan menunjukkan perkhidmatan ini (& harga mereka mungkin lebih tinggi) pilihan ini mungkin memperlihatkan sedikit kenyamanan fikiran. Ini pula boleh menjadi pilihan yg sempurna dalam masanya bila anda hanya mahu beberapa foto yg diimbas dan mahu mereka berkualiti tinggi.

Apa yg Akan Dilakukan Selepas Foto Anda Digitized
Tidak peduli bagaimana anda menentukan buat mendigitalkan foto, hasil akhirnya akan sebagai lebih banyak ruang pada rumah anda, kenangan yang selamat dari bahaya, dan rasa lega. Sekarang anda memiliki semua imej digital hebat ini, pilihan anda nir berkesudahan.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel