Pencetak ultraviolet ini lebih 100x lebih cepat daripada pencetak 3D biasa

Pencetak 3D tradisional terlalu lambat, Rolland mengatakan: mereka bekerja menggunakan sandwich lapisan individu di atas satu sama lain dalam kadar hanya beberapa milimeter per jam. "Carbon3D merogoh kelajuan anda berdasarkan jam ke minit," istilah Rolland, naib presiden bahan permulaan. Carbon3D telah membuat resin yg boleh menahan suhu tinggi. "Ini membawa kami ke pada industri seperti aplikasi aeroangkasa & automotif," tambahnya.

Syarikat itu telah mematenkan kaedah sendiri, penghasilan antara muka cecair berterusan (CLIP), yang bergantung kepada ekuilibrium oksigen dan cahaya UV buat mencairkan dan menguatkan bahan-bahan pada titik sempurna pada proses percetakan. Cahaya UV menggunakan cepat menguatkan resin, & oksigen mengatasi kesannya, memastikan lapisan cecair nipis abadi di dalam dulang. Untuk membuat objek, platform overhed mini   merosot ke sumber cecair kekal ini: kerana beliau menarik resin keluar menurut kolam, cahaya UV menguatkannya.

Carbon3D telah menyesuaikan proses ini agar dapat dipakai untuk membuat pelbagai bahan, berdasarkan plastik tegar sampai karet silikon. Prototaipnya sedang diuji pada Ford, serta syarikat sukan dan kesan visual. Carbon3D percaya ia bisa mencetak objek sehingga 1,000 kali lebih cepat daripada mesin biasa. "Ia memenuhi janji berasal percetakan 3D," istilah Rolland. Dan menjadikannya kelihatan sejuk.


Bagaimana dia berfungsi
1 Platform membina Carbon3D mengangkat secara berterusan menjadi objek dicetak.
2 resin UV boleh sembuh pada pada takungan.
3 Lampu UV diserikan melalui tingkap oksigen yg telap.
4 "zon mati" resin yang nir diingini bermakna anda boleh mencetak sesuatu tanpa henti.
Lima Lampu UV memproyeksikan objek pada bahagian silang, kepingan dengan kepingan, dari bawah.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel