Gimana buat Mengecek Kesihatan Windows 10 Komputer Kamu( Serta Simpan Dalam Wujud)

Berikut merupakan metode kamu boleh memakai laporan ini buat mengenali prestasi perkakasan kamu, bersama sebagian petua serta resolusi buat isu tertentu yang bisa jadi butuh diperbetulkan. Apakah ada nasihat bonus kamu sendiri? Kongsi dengan kami dalam pembahasan!

Metode Semak Kesihatan Komputer Memakai Windows Defender

Sekiranya kamu mahukan cerminan ringkas menimpa kesihatan sistem kamu, Windows Defender boleh memberikannya. Buat melancarkan program, jalani carian sistem buat Windows Defender Security Center serta klik hasil yang berkaitan.

Sehabis dibuka, klik prestasi Peranti& kesihatan dari opsi. The Health laporan seksyen dibahagikan kepada kawasan yang berbeza, mencirikan apa- apa isu serta apa resolusi merupakan. Windows Defender mengimbas secara berkala di latar balik, semacam yang ditunjukkan oleh tarikh imbasan Terakhir, jadi tidak butuh secara manual lari ini.

Kemas saat ini Windows membolehkan kamu mengenali bila sistem pembedahan kamu terbaru, yang umumnya hendak berterima kasih kepada kemas saat ini automatik. Bila tidak, kamu hendak dimaklumkan kepada isu- isu tertentu yang bisa jadi menyebabkannya.

Cek kapasiti storan bila sistem kamu memiliki ruang yang lumayan buat mengemas saat ini Windows, serta gimana buat menghapusnya bila tidak.

Pemandu peranti menganalisis pemandu kamu buat memandang sama terdapat dia berperan dengan betul serta bila ada sebarang kemas saat ini yang disyorkan.

Hayat bateri menganalisis sesi kecerahan serta tetapan tidur kamu serta hendak mengesyorkan aksi buat tingkatkan hayat bateri.

Metode Semak Kesihatan Komputer Memakai Monitor Prestasi

Utiliti Prestasi Monitor tiba dengan Windows 10 serta ialah metode terbaik buat memandang prestasi sistem serta mengenali metode menuntaskan permasalahan.

Buat memulakan, tekan Windows key+ R buat membuka Run, input perfmon, serta Monitor Prestasi hendak dibuka.

Laporan dibahagikan kepada Diagnostik serta Prestasi. Awal, kamu butuh menjana ini. Buat melaksanakannya, dari panel kiri, memperluas Set Pemulung Data
Sistem serta seterusnya, klik 2 Diagnostik Sistem serta Prestasi Sistem.

Tiap laporan hendak mengambil masa satu minit buat dituntaskan. Sehabis siap, temukannya di panel kiri dengan memperluaskan Sistem serta kedua- dua Diagnostik Sistem serta Prestasi Sistem. Nama laporan mengandungi tarikh yang dihasilkan.

Bisa jadi laporan yang sangat bermanfaat yakni Sistem Diagnostik. Ini memiliki jadual Cek Sistem Asas, yang mencampurkan laporan menimpa bidang semacam cakera serta perkakasan kamu, serta berkata sama terdapat sistem kamu lulus ataupun kandas.

Bila terdapat yang kandas, cari jadual Ralat yang hendak memperinci indikasi, karena, terperinci, serta yang sangat berarti gimana menyelesaikannya.

The Prestasi Sistem laporan menguraikan maklumat yang sama, namun lebih tertumpu kepada menampilkan gimana cekap perkakasan kamu lagi berjalan. Di mari kamu boleh menyemak berapa banyak CPU kamu lagi digunakan, cakera baca/ tulis kelajuan, sambungan port rangkaian, serta banyak lagi.

Buat sebagian petua lanjut menimpa pemakaian karakteristik lain utiliti ini, cek panduan kami memakai Pemantau Prestasi semacam pengguna kuasa.

Metode Semak Kesihatan Komputer Dengan Kajian Tidur

Bila sistem kamu menyokong kondisi Tidur, kamu boleh melaksanakan laporan buat memperhitungkan kesihatan bateri kamu serta menguasai gimana dia digunakan. Ini bermanfaat buat memahami tentu aplikasi ataupun peranti yang memakai banyak kuasa, bisa jadi tidak dibutuhkan. Dia pula bermanfaat buat mengenali berapa banyak kitaran bateri kamu sudah lewat, yang bererti berapa kali bateri sudah mati dari muatan penuh.

Buat memulakan, kamu butuh membuka Promosi Perintah yang dinaikkan. Tekan kekunci Windows+ X serta klik Prompt Perintah( Admin).

Kajian Tidur tidak bentuk bagaikan utiliti yang boleh diakses pada pc kamu, jadi kami boleh memakai arahan buat menciptakan fail HTML laporan. Buat berbuat demikian, masukkan ini ke Prompt Perintah:

powercfg/ SleepStudy/ output% USERPROFILE% Desktopsleepstudy. html

Ini hendak menghasilkan fail ke Desktop kamu yang bernama sleepstudy. html. Jangan ragu buat membiasakan perintah ke laluan fail ataupun nama fail yang berlainan.

Folder Windows 10

Secara lalai, Kajian Tidur hendak meliputi 3 hari yang kemudian. Buat memastikan bilangan hari, masukkan arahan berikut, mengubah HARI buat angka sehingga 28:

powercfg/ SleepStudy/ output% USERPROFILE% Desktopsleepstudy. html/ Duration DAYS

Navigasi ke Desktop kamu serta buka fail buat memandang Laporan Tidur kamu dalam penyemak imbas website kamu.

Laporan ini berikan kamu maklumat tentang mesin serta bateri kamu, carta longkang bateri, serta butiran pada tiap tahap siap sedia. Kamu bisa memandang berapa lama tiap tahap berlangsung, tenaga yang digunakan, serta berapa banyak masa yang dibelanjakan dalam kondisi kuasa rendah.

Butiran tahap laporan hendak menyenaraikan 5 pesalah utama buat saliran bateri, namun menafsirkannya dengan berjaga- jaga. Pemakaian yang besar tidak semestinya permasalahan kerana dia tergantung kepada apa yang kamu jalani dalam tahap itu. Bagaikan contoh, bila kamu memasang kemas saat ini Windows, memainkan muzik, ataupun memiliki peranti Bluetooth yang disambungkan, ini seluruh membutuhkan bateri yang memadai.

Metode Semak Kesihatan Rangkaian Tanpa Wayar anda

Kamu boleh menjana Laporan Rangkaian Tanpa Wayar pada Windows 10 buat memandang sejarah sambungan wayarles buat sistem kamu dari 3 hari yang kemudian. Ini merupakan metode yang baik buat mengenali gimana sambungan kamu lagi digunakan serta di mana permasalahan bisa jadi mencuat.

Tekan kekunci Windows+ X serta klik Prompt Perintah( Admin).

Masukkan yang berikut ke dalam Prompt Perintah:

netsh wlan show wlanreport

Ini hendak menghasilkan fail HTML. Buat melihatnya, tekan kekunci Windows+ R buat membuka Run, masukkan yang berikut serta klik OK:

% ProgramData% MicrosoftWindowsWlanReportwlan- report- latest. html

Ini hendak membuka laporan dalam pelayar website kamu.

Carta di bahagian atas membagikan ringkasan tahap sambungan yang ada di dalam laporan. Kamu boleh mengklik pesan buat melompat ke bahagian tertentu. Yang sangat berarti yakni orang yang merah, yang menampilkan kesilapan.

Tidak hanya itu, amati jadual Sela waktu Disconnect buat menguasai kenapa rangkaian kamu terputus. Ini bisa jadi kerana kamu memutuskan sambungan itu, yang baik, namun permasalahan lain boleh disenaraikan di mari semacam bila pemandu kandas ataupun rangkaian tidak ada.

Buat butiran lengkap tentang apa yang tiap bahagian laporan mewakili, baca postingan sokongan Microsoft buat menganalisis laporan rangkaian wayarles.

Gimana Mengesan Permasalahan Windows 10 yang Lain

Kamu tidak butuh melaksanakan laporan kesihatan ini sejauh masa. Sekiranya kamu hadapi kesilapan yang tidak berubah- ubah ataupun perhatikan pc kamu jadi lama- lama, ini bisa jadi kerana perkakasan kamu kandas, jadi bermanfaat buat melaksanakan laporan ini buat memastikan perkaranya. Ingat, Windows Defender hendak secara aktif memberitahu kamu bila terdapat permasalahan kesihatan universal. 

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel