6 Metode Laraskan Kecerahan Skrin pada Komputer Windows 10 Anda

Melaraskan tetapan paparan pada pc baru merupakan tugas asas. Bila kamu menemukan ketegangan mata ataupun sakit kepala, kecerahan paparan boleh jadi punca. Sangat gampang buat membiasakan sesi secara manual ataupun secara automatik bersumber pada hayat bateri, pelan kuasa, ataupun sinar dekat.

1. Ubah Kecerahan secara manual dalam Windows 10

Tekan kekunci Windows+ Aku buat membuka Tetapan serta berangkat ke Sistem
Paparan. Di dasar Kecerahan serta corak, pakai gelangsar kecerunan Pergantian. Di sebelah kiri hendak jadi redup, ke arah yang lebih terang.

Sekiranya slider tidak ada, dia merupakan satu daripada 2 masalah. Bila kamu memakai monitor luaran hingga pakai butang pada itu buat mengubah kecerahan. Bila tidak, kamu butuh mengemas saat ini pemandu paparan.

Buat melaksanakan ini, tekan Windows key+ X serta klik Pengurus Peranti. Kembangkan penyesuai paparan serta setelah itu klik kanan kad grafik kamu. Klik Kemaskini pemandu serta simak wizard.

Pakai Windows Mobility Center

Kamu pula boleh membiasakan kecerahan secara manual memakai Pusat Mobiliti Windows. Buat mengaksesnya, tekan Windows key+ X serta klik Pusat Mobiliti.

Di mari kamu boleh memakai slider kecerahan Paparan buat membiasakan kecerahan skrin.

2. Secara automatik Laraskan Kecerahan buat Kehidupan Bateri

Mengurangkan kecerahan kamu bisa menolong memperoleh lebih banyak juice dari bateri peranti gampang alih kamu. Windows 10 memiliki karakteristik penjimat bateri yang secara automatik bisa merendahkan kecerahan kamu apabila diaktifkan.

Buat mendayakannya, tekan kekunci Windows+ Aku buat membuka Tetapan serta berangkat ke Sistem
Bateri serta tatal ke dasar ke tetapan Penjimat Bateri.

Tandakan Hidupkan penghemat bateri secara automatik bila bateri aku jatuh di dasar serta pakai gelangsar buat membiasakan sesi peratusan sesi bateri yang kamu mahu karakteristik itu bisa dihidupkan.

Kesimpulannya, centang kecerahan skrin lebih rendah semasa dalam penjimat bateri. Dia tidak bisa jadi buat menetapkan sesi kecerahan apa yang digunakan, namun mudah- mudahan, Microsoft hendak meningkatkannya dalam kemas saat ini Windows 10 masa depan.

3. Secara automatik Ubah Kecerahan buat Pelan Kuasa

Kamu boleh memiliki kecerahan yang berbeza tergantung kepada sama terdapat pc kamu lagi mengecas ataupun menjauhkan bateri. Buat menjimatkan bateri, tetapkan sesi kecerahan yang redup apabila dia tidak dipasang.

Buat melaksanakan ini, tekan Windows key+ R buat membuka Run, panel kawalan input, serta klik OK. Berangkat ke Perkakasan serta Bunyi
Opsi Kuasa serta klik Ganti tetapan pelan di sebelah pelan yang kamu seleksi.

Pakai pelaras kecerahan Pelarasan pelarasan buat menetapkan bateri pada Bateri serta Dipasang. Sehabis berakhir, klik Simpan pergantian.

Sekiranya kamu mahukan lebih banyak nasihat penjimatan kuasa, amati panduan kami buat mengoptimumkan bateri Windows 10.

4. Pakai Kecerahan Menyesuaikan diri dalam Windows 10

Sebaik- baiknya, kecerahan monitor kamu proporsional dengan sinar di dekat kamu. Salah satu metode buat menolong dengan ini merupakan supaya kecerahan secara automatik berganti bersumber pada sinar ambien kamu.

Karakteristik ini cuma diaktifkan bila peranti kamu memiliki sensor kecerahan. Buat membolehkannya, tekan kekunci Windows+ Aku buat membuka Tetapan serta berangkat ke Sistem
Paparan. Bila kamu bisa memandang kecerahan Ubah secara automatik apabila pencahayaan berganti, matikannya ke Aktif. Sekiranya kamu tidak bisa melihatnya, kamu tidak memiliki sensor.

Metode yang lebih baik buat membiasakan ini merupakan lewat Panel Kawalan kerana kamu boleh menetapkannya tergantung kepada pelan kuasa kamu. Tekan Windows key+ R, panel kawalan input serta klik OK.

Sekali dalam Panel Kawalan, berangkat ke Perkakasan serta Bunyi
Opsi Kuasa
Ubah tetapan pelan
Ubah tetapan kuasa lanjutan.

Kembangkan Paparan
Dayakan kecerahan adaptif serta pakai dropdown buat menetapkannya pada bateri serta dipalamkan.

5. Laraskan Kecerahan Pada Komputer Memakai Papan Kekunci

Papan kekunci pc kamu bisa jadi memiliki pintasan buat menghidupkan kecerahan kamu ke atas serta ke dasar. Sekiranya kamu memakai pc riba, nyaris tentu hendak. Semak kekunci fungsi- kecerahan umumnya diwakili oleh ikon matahari.

Gabungan utama yang pas hendak tergantung pada model keyboard kamu. Kamu bisa jadi butuh menahan ataupun mengaktifkan kekunci Fn serta setelah itu tekan kekunci guna yang bertepatan pada masa yang sama.

Di pc riba Huawei Matebook aku, ditafsirkan di atas, aku sesungguhnya menaruh kekunci Fn yang tidak disokong serta tekan F1 buat merendahkan kecerahan serta F2 buat tingkatkan kecerahan( membolehkan Fn aku hendak mengaktifkan guna F1/ F2 kebalikannya.)

6. Pintasan Pelarasan Kecerahan dalam Windows 10

Berikut merupakan 2 pintasan pantas buat membiasakan tetapan kecerahan:

1. Kamu boleh dengan kilat melaraskan kecerahan lewat ikon Pusat Aksi dalam bar tugas( ataupun tekan Windows key+ A.) Pakai gelangsar kecerahan buat membiasakan sesi. Hak berikutnya slider, terus menjadi cerah skrin.

Bila kamu tidak memandang ikon, tekan kekunci Windows+ Aku, berangkat ke Sistem
Pemberitahuan& tindakan
Edit aksi kilat kamu serta klik Tambah
Kecerahan
Berakhir.

2. Mahukan utiliti pihak ketiga yang baik? Amati Windows 10 Brightness Slider. Utiliti ringan ini hendak menaikkan ikon kecerahan dalam dulang sistem kamu, yang setelah itu kamu boleh mengklik buat membiasakan kecerahan kamu pada slider, semacam gimana ikon kelantangan berperan.

Kepala ke projek GitHub, memuat turun fail tersebut, serta bukanya. Dia hendak masuk ke dalam dulang kamu secara automatik. Sekiranya kamu mahu sentiasa terletak di situ, klik kanan ikon serta klik Run At Startup.

Maksimalkan Paparan Kamu buat Kesihatan serta Keselesaan Mata

Mudah- mudahan, kamu sudah menekuni suatu yang baru di mari tentang gimana buat mengawal tetapan kecerahan kamu pada Windows 10. 

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel