Adakah PC HP atau Laptop Anda Mengintip?

Bagaimana perasaan anda tentang spyware? Ditolak oleh idea perisian di personal komputer  anda yang merekodkan aktiviti anda? Alat yg merekod perisian apa yang anda pakai, laman web yg anda lawati, dan mungkin jua mengakses webcam anda, umumnya digunakan oleh penggodam dan penipu.

Anda pastinya nir akan menjangkakan buat mencari indera seperti ini sebelum dipasang dalam komputer anda sang pengilang, adakah anda?

Namun inilah yang banyak menuduh HP yang terbaru. Tetapi pastinya sebuah syarikat saiz itu nir akan meletakkan reputasi keras mereka dalam baris ... Adakah mereka? Mari cari tahu apa yang sudah berlaku, mengapa HP memasang perisian itu, & bagaimana anda boleh mengeluarkannya.

Mengapa Pengesan Pengilang PC dalam Pelanggannya?


Pengeluar komputer mempunyai karena yg baik untuk memantau bagaimana perkakasan mereka dipakai. Data telemetri adalah krusial, dan ia nir misalnya Windows PC nir lagi berkongsi data tersebut .

Baiklah: PC & personal komputer  riba lebih rumit daripada sebelumnya. Berkongsi data tersebut dengan pengilang membolehkan mereka menilai bagaimana pemandu sedang berjalan, pelaksanaan apa yg berfungsi menggunakan baik, mengapa sistem operasi gagal, & sebagainya. Ia lumrah: konsol berkongsi data telemetri, sama seperti telefon pintar & tablet.

Namun data telemetri bukan spyware. Mereka mungkin kelihatan serupa, tetapi masih ada perbezaan yang kentara: data telemetri tidak boleh dikenalpasti. Walau apa pun, mencari perisian baru "muncul" pada PC anda tanpa persetujuan anda nir selesa.

Pengguna Menuduh HP Memasang Spyware


Berikutan pemasangan yang seolah-olah automatik menurut HP Touchpoint Analytics, pengguna cepat dibawa ke lembaga HP . Pengguna pertama melaporkan penampilan HP Touchpoint Manager adalah krzemien.

"Saya dapati HP Touchpoint Manager nir disangka-sangka digunakan pada PC aku  pada awal minggu ini (16/11) - jelas tanpa persetujuan aku . Saya faham bahawa ia menyerap semua jenis data telemetri - & aku  nir mahu berkongsi terlalu poly daripadanya, pasti tidak tanpa pengetahuan saya. "

Sementara itu, pengguna MPrudente melaporkan


"Dipasangnya secara automatik dalam 17-11-2017. Tidak terdapat idea yg tiba dari itu & ia dipasang sendiri dalam tiga personal komputer  riba HP yg berbeza. "

Ini dipercayai majoriti komputer riba HP sudah memasang perisian ini. Tetapi apa yg telah dikatakan pengeluar mengenainya?

Tanggapan HP: Bukan Spyware, & Bukan Rahasia


Penafian berat sudah dimuntahkan menurut HP Inc. Mike Nash, naib presiden HP pengalaman pelanggan buat sistem peribadi, menjelaskan bahawa alat HP Touchpoint Analytics sudah ada selama beberapa tahun.

Kenapa nir ada yang notis? Kerana sebelumnya telah disepadukan dengan indera penyelesaian perkara Pembantu Sokongan HP.

HP jua sudah mengeluarkan fenomena.


"HP Touchpoint Analytics merupakan perkhidmatan yg kami tawarkan sejak 2014 menjadi sebahagian daripada Pembantu Sokongan HP. Ia secara anonim mengumpul maklumat diagnostik tentang prestasi perkakasan. Tiada data dikongsi menggunakan HP melainkan akses diberikan secara konkret. Pelanggan boleh menyisih atau menyahpasang perkhidmatan pada bila-bila masa.

"HP Touchpoint Analytics yang terbaru dikemas kini   dan tidak terdapat perubahan dalam tetapan privasi menjadi sebahagian daripada kemas sekarang ini. Kami mengambil privasi pelanggan dengan berfokus & bertindak mengikut dasar yg ketat,  boleh didapati di sini . "

Ia jua perlu diperhatikan bahawa Pembantu Sokongan HP meminta izin buat berkongsi data telemetri bila app dipasang.

Kemas sekarang baru-baru ini pada Pembantu Sokongan telah mendorong beberapa tingkah laku  yang berbeza dari HP Touchpoint Analytics, seolah-olah termasuk peningkatan penggunaan sumber. Ini dipercayai ditimbulkan sang ujian, walaupun perisian Touchpoint Analytics juga sanggup memuat turun kemas sekarang.

Pengeluar perisian berniat dursila? Lenovo Pukul HP buat Ia!


Ia bukan kali pertama pengilang PC telah dituduh melakukan sesuatu seperti ini. Walau bagaimanapun, kali terakhir bukti-bukti itu cukup komprehensif: perisian antivirus yang dipasang oleh Lenovo dalam pelbagai komputer riba dalam akhir tahun 2014 . Perampasan pelayar "Superfish" yg juga membolehkan agresi orang tengah, & ketika mereka menawarkan indera buat membaiki perampasan SSL , sebesar tiga model laptop Lenovo  dipercayai terjejas.

Sebagai pengguna Lenovo pada masa itu, aku  secara peribadi memutuskan buat tidak lagi menggunakan peralatan mereka. Terutama jika ternyata Superfish hanyalah hujung gunung es .

Itu bukan buat menyampaikan HP telah sepenuhnya telus.

Keylogging, HP?


Kebimbangan privasi mengenai personal komputer  riba HP bukan sesuatu yg baru. Pada athun baru 2017, beliau berlaku bahawa seseorang pemandu audio menurut Conexant sedang melancarkan setiap keystroke . Implikasi keselamatan & privasi ini poly.

Apabila anda tidak menyedari, keyloggers mampu merakam seluruh yg anda taip. E-mel, carian web, menekan kekunci pada permainan ... & kata laluan. Keylogger eksklusif ini akan menyimpan semuanya dalam fail teks pada cakera keras anda. Reboot akan menghentikan ini, tetapi data usang berpotensi masih boleh diambil.

Panduan kami buat menyiasat ini, & membuang / menaikkan pemandu, akan membantu anda buat mengelakkan masalah ini di komputer HP anda .

Mengambil berat? HP Touchpoint Analytics Adalah Praktis buat Dihapuskan
Melihat beberapa prestasi yg nir diingini dari perisian HP Touchpoint Analytics, atau hanya mahu mengeluarkannya? Ia gampang.

Mulailah dengan membuka Panel Kawalan Windows anda ( WIN + R , taip panel kawalan & klik OK ), kemudian klik Nyahpasang program . Cari & pilih Pelanggan Titik HP Touchpoint , kemudian klik Uninstall / Change .

Perhatikan bahawa beberapa versi perisian mempunyai nama yg berbeza: misalnya, HP Touchpoint Manager. Sekiranya perisian yg anda cari bermula "HP Touchpoint" maka hampir niscaya perisian telemetri yang sama - menyahpasangnya.

Sementara itu, anda boleh melumpuhkan perkhidmatan tanpa menyahpasang perisian HP Touchpoint Analytics Client. Ini tidak perlu apabila anda sudah menyahpasangnya.

Tekan Windows Key + R kemudian input services.Msc & klik OK buat membuka skrin Services, lalu cari entri buat HP Touchpoint Analytics. Klik kanan & pilih Properties , lalu cari kotak Jenis permulaan . Di sini, pilih Dinonaktifkan , kemudian di bawah Status Servis, klik Henti .

Baca juga: Razer Blade Stealth Kesan Pertama

Sahkan perubahan anda dengan OK .


Spyware Adalah Masalah: Periksa Antaramuka Malware secara teratur
Masalah ini dengan perisian telemetri HP sudah ditemui kerana terima kasih pada pengguna yg berwaspada, orang yang mengawasi prestasi PC mereka. Kita tidak boleh menjadi yg berhati-hati, tetapi kita boleh menjalankan inspeksi rutin buat malware, spyware, & perisian lain yg nir diingini. Oh, & buat perisian HP Touchpoint Analytics secara rahasia semula membolehkannya ...

Menjalankan suite keselamatan yang komprehensif adalah satu pilihan. Banyak pakej antivirus pada senarai terbaik kami akan melakukan tugas itu. Tetapi anda pula wajib  melengkapkan ini menggunakan alat menengah, seperti Malwarebytes. Sekurang-kurangnya, pengguna Windows harus menjalankan Windows Defender.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel