Metode Memindahkan Muzik Daripada iPod Lama ke Pc ataupun iPhone anda

Buat berbuat demikian, kamu cuma butuh memikirkan iPod kamu bagaikan pemacu luaran yang kamu boleh mengambil muzik dari. Sehabis diekstrak dari iPod, kamu boleh menaikkan muzik ke pustaka iTunes kamu serta pula menyegerakkannya dengan iPhone kamu. Kami hendak menampilkan kepada kamu gimana.

Tangkal iTunes Dari Penyegerakan Secara Automatik Dengan Peranti Anda

Awal, kamu butuh membenarkan kamu boleh memindahkan muzik pada iPod kamu tanpa iTunes memadamkannya semasa menyegerakkan.

Apabila kamu menyambungkan peranti ke iTunes, muzik dalam pustaka iTunes kamu hendak disegerakkan secara automatik ke peranti kamu. Kamu tidak boleh muat turun muzik dari iPod( ataupun iPhone ataupun iPad) ke iTunes. Oleh itu, bila kamu menyambung iPod ke iTunes, muzik pada peranti hendak ditindih dengan apa yang terdapat di pustaka iTunes kamu.

Kaedah buat menghalang iTunes dari penyegerakan secara automatik dengan peranti iOS kamu kebanyakannya sama buat Windows serta Mac yang melaksanakan Mojave ataupun lebih dini:

Yakinkan buat memutuskan sambungan seluruh peranti iOS dari pc kamu. Setelah itu, buka iTunes. Di Windows, berangkat ke Edit
Keutamaan. Pada Mac, berangkat ke iTunes
Keutamaan.

Di kedua- dua platform, klik tab Peranti serta semak Tangkal iPod, iPhone serta iPad dari penyegerakan kotak secara automatik. Setelah itu klik OK serta tutup iTunes.

Walaupun bagaimanapun, Mac melaksanakan macOS Catalina serta Pencari memakai lebih baru daripada iTunes buat menyegerakkan peranti iOS. Oleh kerana itu, kamu butuh membuka peranti kamu di Finder serta hapus centang Sinkronisasi secara automatik apabila kotak ini disambungkan ke iPhone.

Salin Muzik Dari iPod Kamu ke Pc Anda

Saat ini, kamu boleh menyambungkan iPod kamu ke pc kamu. Dia sepatutnya timbul bagaikan pemacu kedua- duanya dalam File Explorer pada Windows serta Finder pada Mac. Buka pemacu iPod serta navigasi ke iPod_Control
Folder muzik. Kamu hendak memandang banyak folder yang dilabel dengan F serta nombor.

Bila pemacu iPod kamu kosong, kamu butuh mendedahkan fail tersembunyi serta folder pada pc kamu. Pengguna Windows boleh menjajaki metode gampang kami buat menampilkan fail tersembunyi serta folder dalam Windows. Untuk mereka yang memakai macOS, tahan turun Cmd+ Shift+ Period buat menghidupkan ataupun mematikan folder tersembunyi.

Seleksi seluruh folder dalam iPod_Control
Folder muzik serta salin serta tampalnya ke posisi pada pemacu keras kamu. Ini hendak memindahkan muzik kamu dari iPod kamu ke pc kamu.

Fail- fail seluruh memiliki nama fail 4 huruf rawak. Bila kamu memakai Komputer Windows, kamu boleh memandang tag buat tiap fail muzik dalam File Explorer. Kamu tidak hendak memandang teg dalam Finder pada Mac.

Setelah itu, kami hendak menampilkan kepada kamu metode buat mengubah nama fail dengan gampang memakai tag.

Sebaik sahaja kamu menyalin fail, kamu boleh menghasilkan iPod serta putuskan sambungannya. Pada Komputer Windows, klik kanan pada pemacu iPod dalam File Explorer serta seleksi Eject. Pengguna Mac wajib klik kanan pada ikon iPod pada desktop serta seleksi Eject.

Tambahkan Muzik ke Bibliotek iTunes Anda

Selepas memindahkan muzik dari iPod kamu ke pc kamu, kamu boleh mula membuat pelarasan. Awal, tambahkan muzik dari iPod kamu ke pustaka iTunes kamu pada Windows Komputer ataupun Mac kamu. Ambil atensi bahawa pada macOS Catalina serta yang lebih baru, pustaka muzik kamu timbul di aplikasi Apple Music semenjak iTunes lenyap.

Secara lalai, pada Windows, menaikkan item ke pustaka iTunes kamu membuat referensi kepada posisi semasa fail. Fail asal masih terletak di posisi semasa. Oleh itu, bila kamu memindahkan fail asal, iTunes tidak hendak lagi melihatnya.

Kamu boleh memiliki iTunes buat Windows membuat kopian tiap fail serta meletakkannya ke dalam folder media iTunes. Memindahkan fail asal setelah itu tidak menjejaskan muzik dalam pustaka iTunes kamu.

Metode Memusatkan Muzik iTunes Kamu di Pc Anda

Buka iTunes buat Windows serta berangkat ke Edit
Keutamaan. Klik tab Lanjutan serta semak fail Salin ke folder iTunes Media apabila menaikkan ke kotak pustaka. Opsi ini ditilik secara lalai di iTunes buat Mac( di Mojave serta lebih dini).

Sebaik sahaja didayakan, seluruh media yang ditambahkan ke pustaka iTunes kamu dari masa itu hendak disalin terus ke folder media iTunes. Saat ini kamu tidak butuh bingung buat memindahkan fail asal di tempat lain. Ingatlah media yang ditambahkan ke pustaka iTunes kamu saat sebelum membolehkan kotak semak itu masih dipautkan ke fail media asal.

Gimana Mengurus serta Memperluas Bibliotek iTunes Anda

Buat menyusun folder iTunes Media ke dalam folder artis serta album, semak kotak terurus folder Media Keep iTunes. Sekali lagi, iTunes/ Apple Music for Mac membolehkan opsi ini secara lalai.

Sekiranya kamu memiliki ruang, merupakan idea yang baik buat menyalin seluruh fail media kamu ke folder iTunes Media. Dengan metode itu, mereka seluruh terletak dalam satu posisi serta gampang buat ditumpukan.

Buat menyalin fail media yang terhubung ke dalam pustaka iTunes kamu, berangkat ke Fail
Perpustakaan
Pustaka Bibliotek. Pada kotak diskusi Penganjur Bibliotek, tandakan kotak fail Konsolidasi serta klik OK.

Buat menaikkan sebagian ataupun seluruh muzik dari iPod kamu ke pustaka iTunes kamu, berangkat ke sama terdapat Fail
Tambah Fail ke Bibliotek ataupun Fail
Tambah Folder ke Bibliotek di iTunes buat Windows. Bila kamu memakai Mac, berangkat ke Fail
Tambah ke Bibliotek. Setelah itu seleksi fail ataupun folder yang kamu mahu tambah.

Kamu pula boleh menaikkan muzik ke iTunes dengan menyeret fail muzik dari File Explorer ataupun Finder ke tetingkap iTunes. Bila kamu mengalami diri kamu melaksanakan sebarang permasalahan semasa mengemaskini pustaka kamu, inilah metode buat membaiki bibliotek iTunes yang rosak.

Ubah ataupun Betulkan Teg Muzik

Sekiranya kamu butuh mengubah ataupun memperbaiki tag pada muzik kamu yang baru ditambahkan, kamu boleh melaksanakannya secara langsung di iTunes/ Apple Music. Kamu boleh mengubah ataupun memperbaiki tag sama terdapat lagu tunggal ataupun berbilang lagu yang dibutuhkan.

Mengedit Tag Single

Buat mengedit tag pada Windows, klik kanan pada lagu serta seleksi Maklumat Lagu. Bila memakai Mac, tahan Kawalan serta klik buat memilah Maklumat Album.

Pada kotak diskusi yang menguraikan, kamu hendak memandang sebagian tab yang mengandungi maklumat menimpa lagu yang diseleksi. Kamu boleh menyunting item semacam tajuk lagu, artis, album, serta genre. Klik butang di bahagian atas buat memandang serta mengubah maklumat yang berbeza.

Buat berangkat ke lagu seterusnya dalam senarai, klik anak panah di bahagian dasar kotak diskusi. Apabila berakhir mengedit tag, klik OK.

Mengedit Teg Pelbagai

Kamu pula boleh mengedit maklumat universal buat berbilang lagu pada masa yang sama. Pakai kekunci Shift ataupun Ctrl( Cmd pada Mac) buat memilah lagu yang mau kamu edit. Setelah itu klik kanan pada lagu yang diseleksi serta seleksi Miliki Maklumat.

Menguraikan kotak diskusi pengesahan. Sekiranya kamu tidak mahu memandang kotak diskusi ini tiap kali, tandakan kotak Jangan tanya aku lagi. Klik Edit Item buat meneruskan.

Cuma ciri yang digunakan buat seluruh paparan item yang diseleksi dalam tetingkap. Klik butang di bahagian atas buat mengakses pelbagai tipe maklumat. Edit tag yang kamu mahu serta klik OK.

Buat Senarai Main di iTunes

Bila kamu memakai senarai main di iPhone kamu, kamu boleh buatnya di iTunes serta mereka hendak disegerakkan ke iPhone kamu. Sama terdapat memakai Mac ataupun Windows, prosedurnya merupakan sama.

Buat membuat senarai main, seleksi lagu yang kamu mahu dalam senarai main. Setelah itu klik kanan pada lagu yang diseleksi serta seleksi Tambah ke Senarai Main
Senarai Main Baru.

Buat lagu yang sama( semacam album), senarai main terbuat memakai artis serta tajuk album bagaikan nama. Bila kamu membuat senarai main dari pelbagai lagu, kamu butuh memasukkan nama tersuai. Buat mengubah nama senarai main, klik tajuk serta taip tajuk baru.

Kamu pula boleh menyusun semula lagu dalam senarai main dengan menyeret serta menjatuhkannya ke jawatan yang berbeza.

Pindahkan Muzik ke iPhone anda

Buat memindahkan muzik bonus ke iPhone kamu, yakinkan iTunes dibuka serta sambungkan peranti kamu ke pc kamu. Setelah itu klik ikon peranti di bahagian atas tetingkap iTunes( ataupun seleksi peranti di Finder di macOS Catalina serta lebih baru).

Sekiranya kamu mahu menyegerakkan isi dengan pantas ke iPhone kamu, kamu boleh memiliki iTunes buat menyegerakkan segala bibliotek muzik kamu. Secara alternatif, bila kamu cuma menyegerakkan item yang diseleksi, cuma senarai main, artis, album, serta genre yang diseleksi hendak disegerakkan. Sekiranya kamu memandang mesej Ubah serta Segerak, ingat bahawa pustaka iTunes mengambil alih segala- galanya di iPhone kamu.

Buat menyelaraskan segala bibliotek kamu, klik Muzik di bar sisi di sebelah kiri di dasar Tetapan. Setelah itu yakinkan buat memilah Muzik Sinkron di sebelah kanan serta seleksi Pustaka muzik totalitas.

Saat ini tekan butang Guna di sebelah kanan dasar. Bila penyegerakan tidak bermula, kamu boleh menekan butang Segerak.

Namakan semula Fail Muzik

Sebaik sahaja kamu sudah memindahkan muzik iPod lama kamu, kamu boleh menamakan semula fail yang disalin. Nama fail 4 huruf rawak yang diberikan kepada fail yang disalin dari iPod kamu tidak bertabiat deskriptif sama sekali. Pada Mac, kamu tidak hendak ketahui apa lagu itu tanpa menambahnya ke iTunes ataupun memakai aplikasi lain.

Kamu boleh menamakan semula fail secara manual, namun terdapat metode yang lebih gampang memakai perlengkapan percuma bernama Mp3tag. Dia merupakan program Windows, namun dengan penyelesaian yang kamu boleh pakai pada Mac pula.

Namakan semula Fail Kamu Dengan Mp3tag pada Windows

Pada Windows, memuat turun Mp3tag serta pasangnya. Buat menaikkan Mp3tag ke menu Explorer File, cek kotak Konteks Konteks Konteks pada skrin Seleksi Komponen semasa pemasangan.

Buat menamakan semula fail muzik dari iPod kamu, seleksi fail dalam File Explorer. Setelah itu klik kanan pada fail serta seleksi Mp3tag.

Di dalam program ini, sorot lagu kamu. Berangkat ke Tukar
Tag- Nama fail ataupun tekan Alt+ 1. Pada kotak diskusi Nama- Filename, masukkan rentetan Format memakai ruang letak buat sediakan skema nama fail kamu.

Bagaikan contoh, amati rentetan Format dalam gambaran di dasar. Dia mencipta nama fail dengan nombor trek 2 digit, tajuk lagu, nama artis, serta nama album.

Bila kamu mau membina nama fail kamu sendiri, kamu boleh memakai ruang letak rentetan format yang berbeza yang ada. Berangkat ke Bantuan
Isi buat memperoleh maklumat lanjut menimpa mereka. Selepas manual terbuka dalam penyemak imbas kamu, klik Menamakan semula fail bersumber pada tag di dasar Bekerja dengan tag serta nama fail.

Kamu hendak dapati senarai ruang letak yang boleh kamu pakai dalam rentetan Format. Pakai ini buat membuat nama fail tersuai buat fail muzik kamu. Buat dorongan lanjut, amati panduan penuh kami buat Mp3tag.

Alternatif serta Metode Memakai Mp3tag pada Mac

Ada aplikasi penandaan muzik buat Mac semacam Kid3, namun mereka tidak gampang digunakan bagaikan Mp3tag. Pemaju Mp3tag menawarkan aplikasi pembungkus yang dibungkus buat digunakan pada Mac. Kamu boleh muat turun tipe Wine- ready dari Mp3tag buat digunakan pada Mac.

Selepas berakhir, tambahkan terus ke folder Aplikasi pada Mac kamu serta jalankan aplikasi yang dikemas saat ini. Malangnya, macOS Catalina tidak menyokong aplikasi yang memakai Wain, jadi ini tidak hendak berperan sehingga pemaju menghasilkan tipe asli.

Pakai langkah yang sama yang disenaraikan di atas buat menamakan semula fail muzik memakai Mp3tag pada Mac kamu.

Menghidupkan Hidup Baru: Pindahkan Muzik dari iPod Lama ke Pc Anda

Bila iPod lama kamu masih lumayan buat digunakan, kamu boleh memindahkan muzik dari iPod itu ke pc kamu dengan gampang. Selepas memindahkan muzik dari iPod kamu ke iTunes ataupun iPhone kamu, beri tujuan baru. Pertimbangkan buat memakai iPod lama kamu bagaikan pembaca ebook ataupun pemegang koleksi muzik sekunder. 

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel