Kursor MacBook Melompat Semasa Menaip? 7 Betulkan buat Cuba

Kamu bisa jadi mengalami kamu lagi memukul Undo sekerap apa- apa lagi. Dia merupakan kesakitan yang besar kerana tiap kali kamu duduk bekerja, kamu butuh membuang masa buat memperbaiki seluruh kesilapan yang kamu buat.

Tidak kira apa yang berlaku, kamu boleh menetapkan kursor melompat pada Mac kamu dengan arahan di dasar.

Langkah 1: Matikan Ketik buat Klik

Ketik ke Klik opsi dalam Keutamaan Sistem Trackpad

Apakah ada kamu memiliki Ketik buat klik dihidupkan? Karakteristik ini menjadikannya gampang buat memilah elemen tanpa mengklik, namun sensitiviti bonus bermakna kamu bisa jadi menggerakkan kursor tiap kali kamu merakam pad jejak.

Berangkat ke menu Apple
Keutamaan Sistem
Trackpad serta hapus centang kotak buat Ketuk ke Klik.

Bila itu menyudahi kursor dari melompat di dekat, kamu bisa jadi berehat jari kamu ataupun memegang pergelangan tangan kamu pada pad laluan semasa menaip. Kamu boleh memilah buat mengekalkan Sentuh ke Klik dimatikan ataupun membiasakan metode kamu menaip buat mengekalkan permukaan sentuh.

Langkah 2: Yakinkan Trackpad kamu Bersih serta Keringkan

Boleh dikatakan, Trackpad Magic Apple mengalahkan Magic Mouse dalam nyaris tiap metode. Walaupun bagaimanapun, kamu butuh berjaga- jaga buat membenarkan permukaan sentuhan pada pad jejak kamu bersih serta kering.

Dirt, air, serta pula minyak semulajadi dari jari kamu boleh menimbulkan permasalahan dengan kepekaan sentuh pad jejak kamu. Pakai kain tanpa lapisan- sedikit lembap bila perlu- untuk membenarkan permukaan bersisik bersih.

Bagaikan alternatif, letakkan sebagian kertas di atas pad jejak serta cuba gunakannya lewat itu. Sekiranya kursor menyudahi melompat apabila kamu melaksanakan ini, amati memperoleh proteksi pad jejak buat digunakan dengan MacBook Pro kamu.

Langkah 3: Semak Permasalahan Dengan Penyesuai Kuasa Anda

Bila kamu memakai trackpad wayarles ataupun tetikus, yakinkan dia dicas seluruhnya ataupun dimasukkan ke dalam set bateri yang baru. Begitu pula, kamu butuh menyambung MacBook Pro kamu buat kuasa serta berikan masa buat menggunakan bayaran.

Bisa jadi ada permasalahan dengan penyesuai kuasa kamu. Putuskan sambungan dari MacBook Pro kamu serta amati bila kursor kamu masih melompat apabila kamu menaip. Bila itu memperbaiki permasalahan, bisa jadi pengecas kamu tidak berasas.

Kamu umumnya boleh berkata ini merupakan kes bila MacBook kamu nampak semacam hum, buzz, ataupun bergetar semasa dia dipasang. Amati tentang membaiki penyesuai kuasa kamu ataupun menggantikannya dengan penyesuai rasmi kebalikannya.

Langkah 4: Take Off Any Jewelry on Your Hands

Bisa jadi perhiasan anda- jika kamu mengenakan permasalahan menyebabkan- timbul dengan permukaan sentuh pada pad jejak kamu. Keluarkan sebarang gelang ataupun gelang yang kamu gunakan serta gerakkannya dari pad jejak pada Mac kamu.

Bila kamu tidak mahu menghasilkan benda kemas kamu, cuba pakai tetikus pihak ketiga dengan Mac kamu kebalikannya. Ini membolehkan kamu menaruh tangan kamu dengan baik dari paparan track MacBook, membolehkan kamu memandang bila dia menghentikan kursor dari melompat di segala tempat.

Bila kamu memilah buat memakai tetikus, kamu bisa jadi mahu mematikan pad jejak seluruhnya:

Berangkat ke menu Apple
Keutamaan Sistem
Kebolehcapaian.

Tatal ke dasar di bar sisi serta seleksi Penanda Pointer.

Tandai kotak buat Abaikan trackpad terbina dalam apabila tetikus ataupun pad jejak wayarles terdapat.

Abaikan opsi trackpad terbina dalam dari Keutamaan Sistem Kebolehaksesan

Langkah 5: Kurangkan Kendala Tanpa Wayar Dekat Mac Anda

Pelbagai sumber kendala tanpa wayar boleh menimbulkan permasalahan dengan ketepatan pad jejak MacBook kamu. Mereka bisa jadi sebabnya kursor kamu melompat apabila kamu menaip.

Simak langkah- langkah di dasar buat mengurangkan sebab- sebab berbeza kendala tanpa wayar:

Putuskan serta matikan peranti Bluetooth berhampiran Mac kamu. Bila kamu memakai jejak trek wayarles, simpan dia bersambung serta gerakkannya lebih dekat ke Mac kamu.

Pindahkan Mac kamu dari ketuhar gelombang mikro, kabel kuasa, lampu neon, kamera tanpa wayar, telefon tanpa wayar, serta sumber potongan kendala yang lain.

Cabut plag tiap aksesori dari Mac kamu, serta yakinkan kamu memakai USB 3 kabel terlindung buat apa- apa yang dipasang.

Langkah 6: Boot dalam Mod Selamat buat Menguji Aplikasi Pihak Ketiga

Bacaan Boot selamat dari skrin masuk

Mod selamat melaksanakan pelbagai permasalahan penyelesaian permasalahan pada Mac kamu buat menolong menuntaskan permasalahan. Apabila kamu boot Mac kamu dalam mod Safe, dia pula mensterilkan cache sistem tertentu serta mengurangkan bilangan aplikasi pihak ketiga yang bermula pada login.

Buat boot ke Safe fashion, tutup Mac kamu, setelah itu tahan Shift sembari menyalakannya kembali. Dari skrin masuk, Mac kamu wajib berkata" Selamat Boot" dalam bacaan merah.

Bila mod Selamat menghentikan kursor kamu daripada melompat di dekat semasa kamu menaip, mulakan semula MacBook kamu serta aplikasikan semula aplikasi pihak ketiga secara sistematik sehingga kamu memperbaiki permasalahan.

Langkah 7: Mendatangi Apple buat Pembaikan Fizikal

Bisa jadi ada permasalahan fizikal dengan Mac kamu menimbulkan kursor melompat kala kamu menaip. Kadang- kadang ini merupakan isu dengan trackpad itu sendiri, namun dia pula boleh jadi permasalahan dengan bateri.

Di mayoritas MacBooks, Apple memasang bateri terus di dasar landasan padanya. Bagaikan usia bateri, dia boleh membesar serta menekan terhadap pad jejak. Cek MacBook kamu buat isyarat bateri bengkak, semacam sarung bengkok serta hayat bateri yang lemah.

Bila kamu fikir bateri kamu bengkak, jangan cuba buat menggantikannya sendiri! Merosakkan dia boleh memulakan kebakaran ataupun membebaskan gas toksik. Tempah di MacBook kamu buat membaiki handal dengan Apple ataupun pembekal perkhidmatan yang diberi kuasa kebalikannya.

Cuba Panduan Penyelesaian Permasalahan Trackpad Dedicated

Kami sudah membincangkan petua spesial apabila kursor tetikus Mac kamu melompat. Walaupun bagaimanapun, kami pula memandang apa yang butuh dicoba bila jejak MacBook kamu tidak berperan sama sekali. Amati tip tersebut bila kamu masih mengalami permasalahan.

Panduan itu tercantum nasihat semacam mengemas saat ini kepada tipe terkini macOS, membiasakan tetapan pad jejak kamu, serta memadam fail sistem yang rosak.

Pakai Sentuhan Pasukan buat Jalani Lebih Banyak pada Trackpad Anda

Produktiviti kamu tentu meroket selepas kamu mengenali gimana buat menghentikan kursor MacBook Pro kamu dari melompat ke segala tempat semasa kamu menaip. Namun kenapa menyudahi dengan itu? Ada banyak metode lain buat tingkatkan produktiviti pula. 

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel