Apa itu iOS? Perisian iPhone Apple Dijelaskan

Apa itu iOS? Bila kamu sudah memakai iPhone ataupun iPad, kamu sudah menjumpai sistem pembedahan gampang alih Apple, namun kamu bisa jadi tidak ketahui apa yang bermaksud iOS ataupun apa yang sesungguhnya.

Kami di mari buat mensterilkan soalan kamu. Ayo kita amati apa yang iOS bermakna, apa tipe terbaru iOS, serta segala- galanya yang kamu butuh tahu menimpa sistem pengendalian.

Apa itu iOS?

Ringkasnya, IOS merupakan sistem pembedahan gampang alih Apple yang memahami iPhone serta iPod Touch. Sehingga 2019, dia pula ialah sistem pembedahan yang digunakan oleh iPad( yang hendak dibincangkan tidak lama lagi).

Sekiranya kamu tidak biasa, sistem pengendalian( OS) merupakan sejenis perisian yang menguruskan seluruh aspek pc. Dia sediakan platform biar perkakasan serta perisian peranti bisa berhubungan, dan menguruskan banyak proses yang berjalan di pc kamu.

Pada pc desktop kamu, kamu bisa jadi melaksanakan sistem pengendalian Windows, macOS, ataupun Linux. Buat peranti gampang alih, IOS Apple serta Android Google merupakan yang sangat popular.

Apakah yang dimaksudkan dengan iOS?

Arti penuh dari iOS mengambil uraian sedikit lebih lanjut. Apabila iPhone diperkenalkan pada tahun 2007, sistem pengendaliannya pada asalnya dikenali bagaikan" iPhone OS." Meski namanya, iPod Touch( yang dilancarkan pada tahun 2007) ikut berlari iPhone OS.

Pada tahun 2010, Apple menghadirkan iPad, yang melaksanakan OS yang sama. Pada kala itu, Apple memutuskan buat menjenamakan semula nama sistem pembedahan bagaikan" iOS," kerana dia bukan cuma iPhone yang memakainya lagi.

Kamu pula bisa jadi mau ketahui di mana penjenamaan" i" berasal. Apple sudah memakai produk ini semenjak iMac diperkenalkan pada tahun 1998.

Pada masa itu, Steve Jobs berkata bahawa" iMac berasal dari perkahwinan keseronokan internet dengan kesederhanaan Macintosh." Apple menerangkan tentang ini dengan slaid yang menampilkan bahawa awalan" i" pula bermaksud orang, berikan arahan, memberitahu, serta berikan inspirasi.

Gimana dengan iPadOS?

Semenjak 2010, iPhone, iPod Touch, serta iPad seluruhnya sudah melaksanakan iOS. Walaupun bagaimanapun, dari masa ke masa, Apple membangunkan sebagian karakteristik spesial iPad yang mengambil peluang daripada skrin yang lebih besar. Ini tercantum dok, sokongan drag serta drop, serta mod foto dalam foto.

Oleh itu, dengan pembebasan iOS 13 pada 2019, syarikat itu mengubah nama sistem pembedahan tablet ke iPadOS. Meski sebahagian besarnya sama dengan IOS, iPadOS dipecah buat menciptakan produk spesial buat senarai karakteristik tablet yang terus menjadi bertambah. Apple pula memulakan iPadOS pada tipe 13 buat memadankan tipe iOS.

Simaklah pengenalan kami kepada iPadOS buat mengenali metode memakainya.

Orang masih memakai sebutan universal" peranti iOS" buat merujuk kepada barisan gampang alih Apple, jadi apabila kamu memandang ini, kamu boleh memikirkan kedua- dua iPhone serta iPad.

Apakah Tipe iOS Terbaru?

Pada masa penyusunan, tipe terkini iOS ada buat orang ramai yakni IOS 13. Lebih spesial lagi, iOS 13. 3 dikeluarkan pada 10 Disember 2019.

Bila kamu belum biasa dengannya, cek apa yang baru dalam iOS 13 buat sebagian karakteristik baru yang sangat hebat. Ini tercantum mod hitam yang digunakan di segala sistem, opsi buat menghalang seluruh penelpon yang tidak dikenali, serta banyak lagi.

Bilakah Tipe iOS Baharu Keluar?

Pada biasanya, Apple mengumumkan tipe terkini iOS di WWDC pada bulan Jun tiap tahun. Kerana ini diperuntukan kepada pemaju, cuma tipe beta yang ada buat tes.

Setelah itu pada tahun ini, Apple umumnya melancarkan tipe iOS terkini selepas Kegiatan Khasnya, yang umumnya diadakan pada minggu kedua bulan September. Kemas saat ini iOS melancarkan sejurus selepas sidang berakhir, serta sesiapa yang memiliki peranti yang serasi boleh muat turun secara percuma.

Dampaknya, kamu boleh mengharapkan iOS 14 buat membebaskan kadang- kadang pada minggu 7 September 2020.

Sejauh tahun ini, Apple pula menghasilkan perbaikan kecil buat iOS. Ini terpanggil" siaran titik" kerana mereka menaikkan titik perpuluhan ke nombor tipe( semacam iOS 13. 3). Ini umumnya memperbaiki pepijat, kelemahan keselamatan patch, serta boleh menaikkan semakan semula kecil.

Gimana buat Pembaharuan iOS pada iPhone anda

IPhone kamu hendak memohon kamu muat turun kemas saat ini terbaru apabila dia ada. Kamu pula boleh menyemak kemas kinian secara manual pada bila- bila masa dengan melawat Tetapan
Umum
Kemas Saat ini Perisian. Bila kamu telah memiliki kemas saat ini terbaru, taman ini hendak memberitahu kamu apa tipe iOS yang sudah kamu pasang.

Amati panduan kami buat mengemas saat ini iPhone kamu buat memperoleh dorongan lanjut. Buat membenarkan iPhone kamu selamat, idea yang baik buat memasang kemas saat ini terbaru pas pada masanya. Bila tidak, peranti kamu bisa jadi terdedah kepada ancaman keselamatan.

Apakah iOS 11 serta 12?

Apple memakai kenaikan nombor gampang buat membezakan siaran iOS. Terus menjadi besar nombor, yang lebih baru dikeluarkan OS. Pada biasanya, apabila Apple melancarkan tipe utama iOS baru, dia merendahkan sokongan buat tipe terdahulu.

Semacam yang disebutkan di atas, ini merupakan kenapa kamu butuh membenarkan tipe iOS terbaru terpasang pada peranti kamu. Namun sedangkan Apple menyokong peranti lama dengan siaran iOS terbaru buat sebagian waktu, kesimpulannya syarikat itu wajib meninggalkan peranti usang di balik.

Tatal ke bahagian dasar taman iOS Apple 13 buat memandang peranti iOS 13 yang serasi. Peranti tertua dalam senarai merupakan iPhone 6s serta 6s Plus, yang dikeluarkan pada tahun 2015. Bersumber pada ini, ditaksir yang adil bahawa peranti iOS hendak menerima kemas saat ini utama sepanjang 4 tahun selepas dia dibebaskan.

Bila kamu memiliki telefon lama yang terperangkap pada iOS 12, iOS 11, ataupun lebih dini, kamu wajib memikirkan buat menaik taraf kepada peranti baharu. Kerana Apple tidak menawarkan kemas saat ini buat tipe lama kecuali dalam kondisi yang melampau, peranti kamu lebih terbuka buat melanda.

Membuat Mayoritas IOS

Saat ini kamu ketahui apa yang iOS merupakan, apabila Apple mengedarkan tipe baru, serta gimana buat terus dikemas saat ini. Semacam banyak tawaran Apple, iOS merupakan tentang kesederhanaan, jadi kamu umumnya tidak butuh berfikir tentang tipe yang kamu pakai. 

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel