Top 5 Berita Berita Dunia Tidak Mampuk Bebas menurut Penapisan

Apabila ia datang pada "penapisan", liputan boleh ditapis sama ada oleh entiti kerajaan yg terlalu luas atau oleh suatu korporasi yang nir terkawal pada proses editorial organisasi kabar.

Apakah Berita Unik?
Ia boleh menjadi sudut berita warta tentang organisasi atau dasar negara yang dibiayai oleh kepimpinan negeri sendiri. Tidak ada contoh yg lebih baik daripada Agensi Berita Xinhua, corong Republik Rakyat China. Atau Agensi Telegraf Kesatuan Soviet (TASS), agensi berita yang dimiliki oleh kerajaan Rusia.

Walau bagaimanapun, Alaihi Salam nir sama sekali nir bersalah. Di Amerika Syarikat, mereka yg mengawal pena wartawan merupakan pemimpin korporat dan bukan pemimpin kerajaan.

Di Alaihi Salam, masih ada enam gergasi media korporat yg memiliki 90 peratus pasaran media Alaihi Salam-GE, News Corp, Disney, Viacom, Time Warner, & CBS.

Ia akan menjadi naif kepada sesiapa sahaja buat mempercayai bahawa orang yg menulis honor  buat mereka yg melaporkan berita tidak berpegang pada fakta apa yang dilaporkan, dan bagaimana dia dilaporkan.

Ini amat kentara semasa setiap pilihan raya Presiden AS . Pemilik korporat media menyumbangkan sumbangan kempen krusial kepada calon yg disukai mereka pada satu pihak. Sebaliknya, mereka menerbitkan keterangan menggunakan spin positif untuk calon yang disukai mereka sendiri. CNN, Fox News, MSNBC, The New Yorker, dan The Blaze hanyalah beberapa model.

Jadi masih masih ada sebarang sumber warta yg nir berat sebelah? Syukurlah, terdapat.

1. The Associated Press

The Associated Press diasaskan dalam tahun 1846 dan menjadi organisasi liputan global terkenal dengan 52 Hadiah Pulitzer pada bawah tali pinggangnya. Ia merupakan & selalu sebagai lambang kewartawanan & pelaporan berita yg kentara dan tidak berat sebelah. Sebenarnya di mana kebanyakan wartawan mencari cerita warta mereka sendiri untuk dilaporkan.

John Daniszewski buat AP menulis surat mengenai informasi palsu pada media sosial bertajuk " Mendapatkan informasi yang sempurna ." Dia memo memo yang dihantar pada staf AP oleh Editor Media Sosial Eric Carvin pada mana Eric menulis:

"Bahasa yang kami gunakan: Setiap kali mungkin, kami ingin menekankan perkara khusus daripada generalisasi atau label. Katakan apa yang kita tahu benar dan apa yg galat, menurut laporan kami. "

Ini merupakan definisi informasi yang nir berat sebelah.

AP nir hanya melukis pelangi buat satu pihak pada mana-mana cerita sembari menggambar awan ribut buat yang lain. Bahasa yg dipakai pada setiap laporan adalah neutral, & tumpuannya hanya buat melaporkan keterangan tersebut.

AP juga menjadikannya pada halaman web berita paling dipercayai .

Dua. Wall Street Journal

Wall Street Journal populer kerana melaporkan keterangan misalnya itu. Ia menghidangkan realiti realiti yg sihat dari ke 2-dua belah spektrum politik.

Tidak mungkin anda akan melihat perdagangan wartawan Wall Street Journal White House dengan Presiden pada Bilik Akhbar.

Alasannya bukan kerana WSJ mengasihi presiden kita sekarang. Ini kerana anda tidak akan tak jarang mencari cerita-cerita antagonis di halaman depan yg melimpah di kedua-2 belah pihak.

Mereka menerangkan apa yang berlaku, siapa yang melakukannya & mengapa, tanpa editorialisasi yg hiperbola atau menggunakan goresan pena yg ditimbulkan oleh emosi.

Wartawan WSJ mengatakan misalnya itu, tanpa membiarkan bias sendiri (atau bias pemilikan korporat) menapis ke pada cerita.

Ini bukan masalah mudah buat dicapai dengan mana-mana organisasi berita.

Berbeza dengan ini boleh dibentuk dengan Fox News, pelepasan pelaporan kabar Konservatif.

Keterangan rubah

Ini bukan sekadar bias politik pada media. Laman-laman lain yg tidak mempunyai integriti kewartawanan seperti ini biasanya secara kebetulan nasionalistik (terlalu pro-Amerika - menyiarkan tajuk primer keterangan negatif tentang negara-negara lain), atau dengan terangnya anti-Amerika (misalnya asal liputan British yang membentuk deretan baru editorial anti-senjata sebagai tindak balas pada setiap peristiwa menembak utama yg berlaku pada Alaihi Salam- The Guardian bersalah ini agak kerap).

Sekiranya anda menjadi pembaca Wall Street Journal, anda akan mendapati diri anda lebih kerap menggunakan pengetahuan, & kurang kerap tersinggung atau tersinggung oleh pilihan perkataan wartawan.

3. Berita Google

Google News bukanlah sebuah organisasi warta kerana beliau merupakan perpaduan sumber warta yang dijana sekurang-kurangnya sebahagiannya oleh prosedur pemecahan  pengumpulan warta, sama seperti cara Google menjalankan enjin carian utamanya .

Ia sebahagiannya diuruskan oleh editor manusia, tetapi alasan Google News disenaraikan di sini bukan kerana tajuk primer sangat nir berat sebelah. Ia disenaraikan kerana sedikit campur tangan manusia dalam membangunkan tajuk utama halaman depan.

Ini biasanya membentuk senarai tajuk utama yg mungkin tidak sepenuhnya bebas dari tajuk utama yang tersendiri atau kiri. Tetapi anda sekurang-kurangnya akan menemui gabungan yg sihat setiap sisi.

Apabila anda percaya bahawa tiada organisasi fakta tunggal boleh bebas menurut kesamaan intrinsik, maka Berita Google memberi anda tempat pada mana anda dapat sekurang-kurangnya melihat keterangan yg dilaporkan menurut holistik spektrum. Itulah cara terbaik buat mendapatkan gambaran keseluruhan, nir kira apa program fakta itu.

4. BBC

Jika anda ingin tahu apa yg berlaku pada global, BBC adalah loka buat pulang. Anda akan menerima maklumat yg lebih baik daripada cerita yang sama di halaman berita AS.

Nampaknya ironis bahawa organisasi liputan AS kelihatan jauh lebih censored dan dipenuhi menggunakan propaganda pro-kerajaan daripada organisasi informasi British.

Hari-hari ini, dasar luar AS termasuk kerjasama kerajaan dengan media liputan korporat AS. Jadi, satu-satunya alternatif buat orang Amerika (atau sesiapa sahaja untuk perkara itu), adalah buat mengalihkan sumber fakta asing buat keseluruhan cerita.

Mungkin (gampang-mudahan) ini akan berubah menjadi lebih baik, namun buat kini   ini adalah satu-satunya pilihan ramai orang Amerika.

5. Reuters

Organisasi keterangan Reuters sepatutnya menyebut tentang senarai ini menggunakan karena yg sama seperti BBC & poly lagi. Acara informasi pada laman web ini ditulis menggunakan beberapa laporan yang paling mudah ditinjau di mana-mana sahaja.

Kisah-kisah dunia mengenai tajuk-tajuk panas yg kontroversial misalnya pertarungan Israel-Palestin, Brexit, atau pelbagai pilihanraya kerajaan, nir ada buat merogoh satu pihak atau yg lain. Headlines mencakup pandangan dari setiap akhir spektrum.

Ini amat menyegarkan dalam masa ini bila informasi jurnalistik, laporan liputan yang nir berat sebelah begitu jarang berlaku.

Sekiranya anda ingin membuat penanda kitab   hanya satu laman web informasi, anda perlu menandai kitab   ini. Anda akan mendapat perspektif yg adil & seimbang tentang seluruh masalah krusial pada dunia hari ini.

Lain-lain Berita Sumber Berita Tidak Bercakap
Terdapat beberapa organisasi kabar tambahan di global hari ini yang sepatutnya disebut. Mereka tidak termasuk dalam senarai pada atas kerana kadang-kadang laman web ini kadang-kadang bias bias mereka diterbitkan.

Penyelidikan C-Span & Pew bukanlah organisasi keterangan khusus. Tetapi mereka layak diklaim menjadi sumber yang hebat buat mengusut kebenaran yang lebih mendalam di belakang cerita liputan hari ini.

Al Jazeera : Al Jazeera berdasarkan keluar menurut Qatar. Qatar agak berbeza dari Amerika, di mana "kebebasan akhbar" merupakan sakral. Walau bagaimanapun, Al Jazeera permanen tidak adil & berasaskan keterangan tanpa mengira. Ia menghairankan bahawa ramai orang Amerika lebih senang sumber kabar Arab pada atas orang Amerika. Itulah realiti global hari ini.
C-Span : Menonton pendengaran kerajaan dan program-acara lain dalam anda sendiri, bukannya bergantung dalam laporan eksklusif. Pastikan TV anda ditala ke C-Span. Anda benar-benar akan terkejut buat mengetahui betapa poly wartawan terpaksa memutar apa yg sebenarnya dikatakan dalam sidang itu. Jadi mengapa bergantung kepada laporan yang rosak jika anda bisa melihat sendiri?
NPR : NPR akan mendarat di senarai utama asal informasi yg tidak berat sebelah pada atas, tetapi liputannya kadang-kadang bersandar relatif jauh ke kiri. Walau bagaimanapun, pada kebanyakan kes, laporan NPR merupakan menjadi tidak memihak & faktual seperti yg anda boleh meminta dari organisasi keterangan berasaskan Alaihi Salam.
Christian Science Monitor : Walaupun nama yang akan berakibat anda mengharapkan beliau menjadi benteng pelaporan informasi Konservatif seperti The Blaze, CSMonitor sebenarnya adalah asal informasi yg amanah ​​dan tidak adil. Anda akan mendapati cerita di sini bahawa menyerang atau menyokong dasar kerajaan dari ke 2-2 belah lorong.
Penyelidikan Pew : Tertarik menggunakan keterangan, & hanya informasi? Anda tidak boleh menciptakan penanda buku Pew Research yg galat. Walaupun pada tahun-tahun pilihan raya yg dipanaskan, anda akan mendapati pemilihan, tinjauan, & penyelidikan yg dijalankan oleh organisasi ini merupakan tepat & amanah. Ia digambarkan diri menjadi "tangki informasi nonpartisan", & itulah yang sebenarnya. Jangan dapatkan kabar anda dari Facebook. Lihatlah untuk Pew Research buat menerima warta yang sempurna sebelum anda menciptakan keputusan.
Sebagai tambahan, anda mungkin mahu menyemak pelaksanaan berita percuma yang terbaik pula.

Apa Yang Bias Sudah Benar
Hari-hari ini, anda akan menemui sesiapa yg nir bersetuju menggunakan sudut kabar yang memanggilnya "berat sebelah." Konservatif membenci CNN & MSNBC. Liberal membenci Fox News & The Blaze. Semua orang pada tengah-tengah membenci mereka seluruh. Jadi, bagaimana anda boleh memanggil mana-mana organisasi informasi "nir berat sebelah", apabila begitu berat sebelahnya sendiri subjektif?

Setiap wartawan sedar sembilan prinsip kewartawanan . Yang pertama mengungkapkan bahawa kewajiban pertama wartawan merupakan untuk kebenaran.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel