Membeli Fon Kepala Tanpa Wayar? 6 Perkara Yang Harus Anda Ketahui

Membeli fon ketua Bluetooth boleh mengelirukan, walaupun. Dari kualiti suara buat membuat mereka ditubuhkan, setiap model berfungsi dengan berbeza. Banyak yg difahami, jadi mari bermula.

1. Jenis Wireless pada Headphone
Jika anda memikirkan fon ketua tanpa wayar, anda mungkin berfikir fon ketua Bluetooth (terdapat pula earbuds yg sahih - benar terdapat  kini  ). Jika telefon anda tidak mempunyai dongkrak fon ketua, maka Bluetooth merupakan pilihan terbaik anda buat mendengar muzik.
Pilihan lain anda adalah menggunakan dongle fon ketua USB-C. Itulah penyelesaian messier, & semakin jelek jika anda perlu mengecas telefon anda dalam masa yg sama.

Bluetooth merupakan mudah kerana ia disokong di semua peranti mudah alih, dan semakin poly elektronik lain. Ia mempunyai jeda kira-kira 32 kaki, & cukup cekap energi.

Ia jua bertambah dengan pantas kerana langkah buat membunuh bicu fon ketua.


Terdapat beberapa teknologi fon kepala tanpa wayar lain yang masih digunakan. Kedua-duanya kebanyakannya dipakai buat TV, & kedua-duanya memerlukan pemancar berasingan. Inframerah relatif jarang berlaku kini  , & memerlukan sambungan penglihatan antara fon ketua dan pemancar.

Kekerapan radio, seperti yg dicermati dalam produk seperti Sennheiser RS120 , lebih berkuasa.
Ia boleh berfungsi pada lingkungan sebagai akibatnya 150 kaki, & isyarat boleh melalui dinding, jadi ia boleh dipakai menggunakan stereo tempat tinggal   dan TV. Walau bagaimanapun, beliau terdedah kepada gangguan dan tidak selamat dalam cara Bluetooth itu.

Banyak TV moden kini   menunjukkan Bluetooth menjadi standard. Sekiranya anda tidak, anda boleh menambah pemancar Bluetooth dengan gampang.

Dua. Bluetooth & Kualiti Bunyi
Kualiti suara yang akan anda dapatkan pada fon kepala Bluetooth anda bergantung pada codec audio apa yg mereka gunakan. Codec adalah sekeping perisian yang mengodkan audio pada satu hujung dan mendekodkannya di sisi yg lain. Kedua-2 pemain audio & fon ketua anda perlu menyokongnya.

SBC
Versi awal audio termampat Bluetooth sangat berat, menghasilkan bunyi digital yg keras.

Langkah untuk menaikkan kualiti bermula menggunakan sosialisasi profil pengedaran audio maju (A2DP). Ini membolehkan streaming audio stereo berkualiti tinggi melalui codec SBC. Ia sekarang berkesan standard.

Laporan 2014 sang SoundExpert, tapak ujian kualiti audio, menyimpulkan bahawa dalam bitrate maksimum yg tertinggi sebesar 372Kbps, SBC bisa dibandingkan menggunakan fail AAC yg dikodkan dalam 192Kpbs, & "kebanyakan artifak yang dihasilkannya merupakan di luar persepsi manusia." Walau bagaimanapun, kebanyakannya dipakai dalam bitrate yang lebih rendah, jadi nir selalu kualiti terbaik.

AptX
Langkah seterusnya artinya aptX. Kebanyakan peranti Android menurut beberapa tahun kebelakangan ini menyokong codec ini. Ia menyampaikan prestasi "misalnya CD", pada bitrate 352Kbps dengan kependaman yg lebih rendah. Ini memakai audio termampat.
AptX HD
Lebih baik lagi adalah aptX HD, yg adalah penambahbaikan definisi tinggi pada formula aptX klasik. Ia masih dimampatkan, tetapi genre pada kadar bitrate yg lebih tinggi 576Kbps, dan memiliki kependaman yg lebih rendah.
Sejumlah mini   peranti yg semakin semakin tinggi menyokong aptX HD, termasuk Galaxy Note 9, OnePlus 5T, dan LG V30. Ia memerlukan perkakasan eksklusif, jadi apabila peranti anda nir menyokongnya, tidak terdapat cara buat menaikkan.

AAC
Apple nir menyokong aptX dalam iPhone atau iPad. Sebaliknya, dia memakai AAC, variasi yg dipertingkatkan dalam SBC. Ia menggunakan bitrate yang lebih rendah (256Kbps), tetapi kecekapan dalam codec menjadikannya sebanding menggunakan aptX, apabila tidak lebih baik. Menggunakan fon kepala AAC yg serasi dengan sumber AAC (misalnya Apple Music) juga mengurangkan penurunan dalam kualiti suara.

Latency
Kami telah menyebut latensi; ini merupakan gosip primer menggunakan fon ketua Bluetooth.

Latensi merupakan kelewatan pendek antara isyarat audio yang dihantar dan jika anda bisa mendengarnya. Anda nir akan menyedarinya jika mendengar muzik, tetapi jika anda menonton video atau bermain permainan, dia boleh mengakibatkan suara nir bersegerakkan dengan gambar.

Latihan berbeza-beza bergantung pada perkakasan dan setup perisian yang anda miliki. AptX HD telah berkurang keterlambatan berbanding dengan codec usang. Penggunaan Apple menggunakan AAC dengan Airpods sudah meminimumkannya ke wajah yang hampir nir dapat dilihat.

3. Hayat Bateri buat Headphone Tanpa Wayar
Fon kepala Bluetooth menerima kuasa dari bateri boleh dicas semula terbina dalamnya sendiri.

Fon ketua Bluetooth lebih indera pendengaran memiliki ruang buat bateri yg akbar, yg dikenakan melalui kabel USB. Anda wajib  mencari antara umur bateri 20 sampai 30 jam-JBL Everest, sebagai contoh, menjanjikan sebagai akibatnya 25 jam.
Fon indera pendengaran Bluetooth memiliki hayat bateri yang lebih pendek. Mereka yang menggunakan kabel buat menyambungkan 2 tunas umumnya boleh memberikan sekitar lapan jam, & mengecas melalui kabel USB. Fon pendengaran wayarles sejati, di mana kedua-2 bahagian berasingan, adalah baik buat lebih kurang 3 hingga 5 jam. Mereka tiba menggunakan kes caj khas mereka sendiri. Yang pula menciptakan pertuduhan teratas jika anda tidak memakai tunas.
Ingat bahawa termin kelantangan menjejaskan hayat bateri. Lebih bertenaga muzik anda, semakin pendek bateri akan bertahan. Petikan harga bateri dalam helaian pengeluar 'cenderung mencerminkan keadaan optimum & bukan penggunaan dunia konkret.

4. Memasangkan Headphone Bluetooth
Menyambung fon ketua Bluetooth ke telefon atau peranti lain boleh secepatnya memasukkannya, atau beliau mungkin agak mengecewakan.

Cakera W1 di sesetengah fon kepala Apple telah berkurang berpasangan ke proses 3 waktu. Buka kes dalam AirPods (atau tekan butang pada sisi fon ketua Beats pilih), ketuk prompt pada skrin, dan anda selesai.
Android 6.0 dan ke atas memperlihatkan sistem pantas yg dinamakan Fast Pair, walaupun menggunakan sokongan terhad menurut set ketua setakat ini.

Sesetengah fon kepala memakai NFC buat mempercepatkan pasangan. Ini merupakan teknologi tanpa wayar yg membolehkan peranti berkomunikasi menggunakan membuat mereka kedap antara satu sama lain.

Jika digunakan bersambung menggunakan peranti yg dibolehkan NFC-termasuk poly telefon pintar Android tetapi bukan iPhone-anda boleh memasangkan fon ketua dengan peranti menggunakan mengetuknya.

Apabila tiada kerja ini buat anda, anda perlu memasangkan fon ketua anda secara manual. Ini melibatkan mencari tetapan Bluetooth pada peranti anda, menekan butang pada fon ketua, & memasukkan kod laluan jika digesa (umumnya 0000 ). Ia lebih perlahan & lebih membosankan, jadi anda mungkin perlu merujuk kepada manual buat mendapatkannya dengan benar .

5. Kawalan Jauh buat Headphone Tanpa Wayar
Fon kepala berwayar tak jarang mempunyai jarak jauh pada kabel, namun fon ketua Bluetooth nir mempunyai pilihan ini.

Sebaliknya, mereka membina beberapa kawalan asas, beserta menggunakan mikrofon, ke pada salah  satu earpieces. Ini mungkin pada bentuk butang atau sensor sentuh. Ia pula boleh sebagai butang buat mengaktifkan kawalan suara.

Untuk mengawal AirPods , paip dua kali melancarkan Siri. Dari sana, anda memakai arahan seperti "Pusingkan kelantangan" atau "Luncurkan trek" buat mengawal muzik anda.
Syarikat-syarikat seperti Bose dan Sony menciptakan fon kepala Bluetooth yang berfungsi menggunakan cara yang sama dengan Google Assistant. Jabra merupakan antara yang menyokong Alexa Amazon.
Kebolehcapaian kawalan merupakan sesuatu yang harus anda uji semasa membeli, atau menentukan buat menyimpan, fon kepala baru. Reka bentuk dan susun atur kadang-kadang ditentukan oleh keindahan daripada praktikal. Mereka nir selalu gampang dicari menggunakan sentuhan sahaja, terutamanya bila anda berada di gym.

6. Borang Faktor dan Saiz
Fon kepala tanpa wayar datang dalam tiga gaya standard: telinga, indera pendengaran, & indera pendengaran. Yang pertama kelihatan & berfungsi lebih banyak sama menggunakan rakan-rakan berwayar mereka. Tetapi yang terakhir, pada indera pendengaran, relatif berbeza.

Trend baru-baru ini dalam format pendengaran berlaku buat earbuds wayarles sejagat. Berbeza dengan model terawal, yg memiliki 2 anak panah yang disambungkan oleh kabel yang akan berjalan di belakang leher anda, poly contoh sekarang kekurangan wayar sama sekali.
Langkah ini bermula dengan AirPods Apple. Kini, kebanyakan pengeluar berada di papan: Sennheiser, Bose, B & O, Samsung, dan banyak lagi. The Jabra Elite 65T dipercaya antara yg terbaik earbud pada pendengaran.
Ini semua bekerja pada prinsip yg sama: mereka datang dengan kes caj yg memaksimumkan masa bermain anda. Tetapi ada masalah pula. Latensi boleh jadi perkara, jadi mereka nir seluruh sinkron buat video. Hayat bateri lebih pendek, sebagai akibatnya lima jam. Mereka lebih mahal daripada earbuds berwayar. Dan saiz kecil membuahkan mereka mudah hilang.

Tetapi anda tidak boleh mengalahkan mereka buat kemudahan & mudah alih. Harga juga hebat-lihat fon kepala tanpa wayar terbaik di bawah $ 100 .
Fon kepala Bluetooth Adakah Masa Depan
Suka atau tidak, bicu fon ketua sedang dalam bepergian. Fon kepala Bluetooth merupakan masa depan.

Audiophiles mungkin bertahan buat ad interim waktu, tetapi bagi kebanyakan kita, wayarles kini   lebih baik daripada yg relatif. Ia mudah digunakan, berpatutan, & kualiti bertambah baik sepanjang masa. Dan bila fon ketua anda terus pecah kerana anda melancarkan kord, ini mungkin masa yang sinkron buat pergi tanpa wayar.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel