Mata wang Libra Facebook nir akan menggantikan wang anda

Menurut Facebook, yang memutuskan rancangannya untuk cryptocurrency pada kertas putih 12 laman , Libra akan membolehkan bayaran digital tanpa bayaran buat semua orang nir berpuas hati dengan transaksi sedia ada atau nir bisa memenuhi syarat buat akaun bank. Namun cryptocurrency nir dilancarkan sehingga tahun depan. "Itulah salah  satu soalan yg kami tidak sihat untuk benar-benar bercakap dalam ketika ini: apakah alasan buat memakai Libra?" Kata Garrick Hileman, kepala penyelidikan di syarikat crypto Blockchain dan rakan penyelidikan di London School of Economics .

Itulah galat satu daripada beberapa cabaran yang dihadapi oleh Libra. Mereka yang memiliki akaun bank sudah boleh membayar menggunakan kad atau telefon, walaupun teknologi misalnya kontrak pintar dan pembayaran pada pesanan boleh memperluaskan rayuan. Mereka yg tanpa akaun bank menghadapi rintangan yg nir bisa dihubungi sang blockchain. Dan itu pun sebelum langkah pengawal selia masuk. Adakah Libra akan bertahan sampai pelancarannya tahun depan?

Libra merupakan cryptocurrency Facebook, tetapi beliau akan dikawal oleh Persatuan Libra yang berpangkalan di Switzerland. Facebook memiliki satu undi seperti seluruh ahli pengasas lain, termasuk Uber, Spotify, Visa, PayPal, Mastercard & firma modal teroka seperti Andreessen Horowitz. Untuk dianugerahkan status itu, 28 syarikat itu sudah melabur sekurang-kurangnya $ 10 juta (£ 8.95m) masing-masing, buat membantu membiayai pembangunan teknologi & menubuhkan nod, pelayan yang diedarkan yg berada pada tengah-tengah blok bar, serta mendaftar perniagaan buat akhirnya memakai sistem pembayaran.

Siapa yang Libra? Facebook bukan sahaja membida buat sebagai penyedia pembayaran seperti PayPal, namun akhirnya mahu "membolehkan mata wang dunia dan infrastruktur kewangan mudah yang memberi kuasa pada berbilion-bilion orang." Untuk meletakkannya dengan mudah, orang akan membeli Libra dengan mata wang sedia terdapat - seperti pound atau dolar - & Persatuan Libra akan memegang wang anda dalam simpanan yg sebahagiannya terdiri daripada sekuriti kerajaan yang mencakup pelbagai mata wang yang stabil dalam sejarah. Faedah berdasarkan sekuriti ini akan pergi ke Persatuan Libra itu sendiri, menggunakan dividen dibayar pada ahli selepas kos dibayar.

Sedangkan Libra merupakan cryptocurrency - dan Hileman menyampaikan langkah Facebook adalah "pengesahan buat cryptocurrency dan teknologi blockchain" - beliau berbeza dari bitcoin kerana beliau merupakan koin yg stabil; Nilainya terikat pada mata wang lain buat mengurangkan turun naik, yang perlu apabila peruncit akan menerimanya. Tahun tanggal firma pembayaran Stripe ditched bitcoin kerana nilai cryptocurrency berubah begitu poly menurut hari ke hari.

Facebook telah mencuba membuat sistem pembayaran sebelum ini, menggunakan Kredit Facebook. "Ia tidak menerima pengangkatan yang ketara," kata Hileman, menyalahkan beberapa kesalahan menggunakan kos tinggi sehingga 3 peratus bagi setiap transaksi daripada sistem pembayaran seperti Mastercard & Visa. "Rangkaian baru, dengan duit syilingnya sendiri, boleh sebagai jalan di lebih kurang yuran yg tinggi." Itu benar buat microtransactions pada permainan dan aplikasi. Transaksi Libra nir sepenuhnya bebas daripada bayaran, kerana akan ada biaya  yg kecil, tetapi belum dibentangkan buat menampung beberapa kos menjalankan sistem, walaupun ilham itu merupakan pengguna biasa yg sangat mini   tidak akan menyadarinya.

Tetapi Libra bukan hanya buat mikrofon pada aplikasinya. Di dunia luar talian, betapa bergunanya Libra bergantung dalam tempat anda tinggal. Contoh Facebook merupakan bahawa "pelajar kolej boleh membayar sewa mereka menggunakan mudah kerana mereka membeli kopi." Ini mungkin menimbulkan kening pada Eropah dan pada tempat lain dengan perbankan moden; di sini di UK, membayar sewa merogoh beberapa pili pada pelaksanaan dan membeli kopi nir lebih daripada gelombang telefon atau kad.

Itu tidak sahih di Amerika Syarikat, di mana sistem pembayaran tetap bertahun-tahun di belakang Eropah dan Asia. "Perkara utama tentang sama terdapat ini akan berdiri atau jatuh tidak terdapat hubungannya dengan blockchain - semuanya mudah," kata David Gerard, pengarang Attack of 50 Blockchain Kaki . "Banyak bitcoin [pemula] bercakap mengenai betapa buruknya sistem perbankan ... Pada orang Alaihi Salam masih memakai cek kertas. Saya berada di UK - saya terakhir menulis cek dua tahun kemudian. "Walaupun cek masih dipakai secara teknikal di UK - walaupun harapan oleh bank sistem pembayaran mahal akan mangkat  kini   - mereka telah digunakan buat purata lapan yg diterima atau dihantar setahun bagi setiap orang, berbanding 38 cek buat masyarakat Amerika. Amerika Syarikat juga lambat buat mengambil cip-&-pin buat pembayaran kad, & baru sahaja beralih ke kad pembayaran tanpa sentuh, walaupun misalnya Google dan Apple Pay sudah tersedia selama bertahun-tahun.

Libra juga boleh memperkenalkan pembayaran kepada aplikasi pemesejan pada global Barat, terutamanya Whatsapp & Messenger milik Facebook, lama   selepas WeChat melakukan kasus yg sama pada China. Di UK, menghantar pembayaran pada rakan atau perniagaan melalui aplikasi perbankan telah mudah dan pantas, terima kasih bukan sahaja pada pemula menggunakan pelaksanaan pintar seperti Monzo dan Starling, tetapi penyandang bermain catch-up; mengintegrasikan pembayaran ke aplikasi pemesejan boleh merayu kepada sesetengah pihak, kerana pembayaran WeChat sudah diambil pada China.

Hileman mencatatkan satu lagi kes penggunaan: kontrak pandai . Makalah putih Facebook mencatatkan bahawa platform & bahasa pengaturcaraannya, Pindah, akan menyokong aplikasi blockchain ini, yg boleh digunakan buat mengautomasikan pembayaran apabila masa, matlamat atau ukuran lain dicapai. Sebagai contoh, bukannya membayar syarikat insurans buat berita perjalanan udara, hanya kerana dia enggan membayar buat alasan yg kentara bila penerbangan ditangguhkan, kontrak pandai  Libra bisa memegang dana pada escrow - misalnya ketika pihak ketiga memegang deposit - & membayar jika syarat-syarat tertentu dipenuhi.

"Kontrak pintar pada dasarnya merupakan aplikasi perisian yang tinggal pada blok block, dan dapat mengusut pangkalan data lapangan terbang untuk melihat sama ada penerbangan sempurna dalam masanya atau nir," kata Hileman. "apabila nir, ia secara automatik boleh membayar anda apa yang terhutang." Aplikasi yang sama telah ada tanpa faedah blockchain, misalnya Delay Reclaim buat Pengangkutan buat London, tetapi beliau bebas untuk dipakai sehingga nir ada wang yg diadakan pada escrow. Manfaat dengan blockchain, istilah Hileman, sanggup mempercayai pihak yang nir boleh dipercayai.

Satu lagi daerah Facebook menyebut pada kertas putih artinya idea perbankan yang nir beroperasi, atau memperlihatkan perkhidmatan kewangan pada mereka yg nir mempunyai akaun bank. Di bawah tajuk "pernyataan kasus" pada kertas putih, organisasi itu mengatakan: "banyak penduduk dunia masih ditinggalkan - 1.7 bilion orang dewasa di seluruh global abadi di luar sistem kewangan tanpa akses pada bank tradisional, walaupun satu bilion memiliki telefon bimbit & hampir setengah bilion mempunyai akses internet. "

Walau bagaimanapun, kertas itu memberikan beberapa butiran mengenai bagaimana yang akan dicapai menggunakan Libra, & seperti yang dinyatakan Financial Times , kemasukan kewangan nir memerlukan penubuhan mata wang baru; sesungguhnya, berbuat demikian akan memerlukan penubuhan pejabat penukaran Libra pada tunai di kawasan berpendapatan rendah. "Membuat aliran wang pada semua dunia, nir terdapat kasus teknologi," kata Gerard. "Kami cukup baik, & melakukannya dalam kasus yg mematuhi undang-undang dan mematuhi undang-undang ... Melakukannya di blokiran bukannya menggunakan kaedah lain, teknologi tidak membuat perbezaan. Sifar masalahnya adalah teknologi, semua perkara memastikan orang itu pelarut, jujur ​​& nir berhadapan dengan pelari dadah. "

Kemudahan, kos rendah & kontrak pintar diketepikan, kenapa lagi boleh menarik minat Libra? Diharapkan pengguna awal akan diberikan diskaun buat menggunakan mata wang, buat membantu menggalakkan pendaftaran . Syarikat jua boleh membayar kakitangan di Libra buat membantu memulakannya, ad interim pakar pengasas VC boleh menyalurkan dana kepada pemula melalui Libra. Sama terdapat honor  atau dana itu segera ditukar dengan dolar atau pound masih wajib  dipandang. "Sebelum pengumuman ini, Facebook dilaporkan memberikan pekerja mereka peluang buat menerima honor  mereka di Libra," kata Hileman. "Kenapa seorang pegawai Facebook berbuat demikian? Kami boleh berspekulasi. "Dia memilih kepada pengguna Apple Pay menerima diskaun di kedai Apple, mencadangkan mereka yang dibayar di Libra boleh mendapatkan bonus dan mereka yang berbelanja dengannya mungkin melihat diskaun.

Walaupun Facebook et al boleh mendapatkan perniagaan yang cukup untuk mendapat Libra, dan meyakinkan orang yang relatif buat membelanjakan atau menghantarnya, cabaran lain tak pernah mati. Ini sebagai Facebook, privasi permanen menjadi kebimbangan utama. Membelanjakan Libra akan memerlukan dompet, misalnya mana-mana cryptocurrency lain. Setakat ini, satu-satunya dompet ialah Facebook Calibra, walaupun yang lain mungkin akan dibina. Libra sendiri nir akan membenarkan transaksi anda dijejaki, dan Facebook sudah mengungkapkan bahawa Calibra perlu bersaing dengan cara lain  yang serius pada privasi. "Kami telah mendengar menggunakan kentara dan jelas bahawa anda nir mahu data sosial dan kewangan bergegas," kata ketua Calibra, David Marcus. "Kami faham kami akan mendapat kepercayaan  anda." Nasib baik menggunakan itu selepas kebahagiaan privasi masa lalu Facebook.

Dan kemudian ada pengawal selia - industri kewangan dikawal ketat, umumnya buat alasan yg baik. "Orang baik menggunakan bank-bank yang dikawal selia kerana orang mengambil wang dengan serius," istilah Gerard. "Crypto bros cenderung buat berbicara pada karut anarko-kapitalis mengenai kepentingan kebebasan aliran maklumat dan genre wang buat melakukan apa sahaja yg kami suka , yg dalam asasnya bermaksud kebebasan buat mengendalikan perniagaan tanpa peraturan. Ternyata global lain mempunyai idea lain. "

Malah, nir semua negara mengendalikan bank yang sama. "Ini bukan industri pemotong cookie," kata Hileman. "Setiap negara memerlukan peraturannya sendiri. Anda perlu menerima perhubungan perbankan pada setiap negara, umumnya, buat melakukan pembayaran. "Oleh itu, beliau mencadangkan bahawa meluncur Libra keluar secara dunia sekaligus" nampaknya tidak mungkin. "

Pengawal selia telah mengadu, menggunakan menteri kewangan Perancis, Bruno Le Marie mengungkapkan, hanya pemerintah yg boleh memberikan mata wang dan yg berbuat demikian datang menggunakan tanggungjawab. "Kami akan menuntut agunan bahawa urus niaga itu tidak boleh dialihkan, contohnya buat membiayai keganasan," pungkasnya dalam radio Eropah-1, dari laporan New York Times . Aduan sedemikian datang dari Amerika Syarikat, dengan Kongres Demokrat Maxine Waters menyampaikan bahawa pelancaran Libra wajib  dilarang untuk memberi masa Kongres buat memeriksa rancangan tersebut. Gabenor Bank of England memberitahu persidangan bank pada Portugal bahawa walaupun dia memiliki "fikiran terbuka" berhubung dengan Libra, ia masih perlu memenuhi "standard tertinggi" bila beliau akan dilancarkan di UK.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel