Apa Aplikasi Web Progresif & Bagaimana Saya Memasang Satu?

Apl menguasai telefon anda. Untuk masa yg usang, aplikasi tidak menghipnotis desktop atau penyemak dampak anda menggunakan cara yang sama. Itu sudah berubah pada beberapa tahun kebelakangan ini. Progresif Web Apps (PWAs) berkembang pada kedudukan dan mengubah interaksi kami menggunakan seluruh jenis page web.
Namun apa sebenarnya App Web Progresif? Apakah PWA melakukan bahawa page web nir? Inilah yg perlu anda ketahui tentang Apl Web Progresif.

Apakah App Web Progresif?

Aplikasi Web Progresif merupakan pelaksanaan web yang menunjukkan tapak biasa kepada pengguna namun timbul menjadi pelaksanaan mudah alih orisinil. PWA cuba buat membawa kebolehgunaan aplikasi gampang alih asli pada set ciri pelayar moden, memanfaatkan sepenuhnya kemajuan dalam ke 2-dua kawasan pembangunan.

Apa yang mentakrifkan PWA, kemudian?

Universal : PWA mesti berfungsi menggunakan lancar (baik, hampir) untuk setiap pengguna, nir kira penyemak impak mereka.
Responsif : PWA wajib  berfungsi dengan mana-mana peranti, seperti laptop, tablet, telefon pintar, dan sebagainya.
Reka bentuk : reka bentuk itu wajib  meniru aplikasi gampang alih orisinil, artinya diselaraskan, sajian mudah dicari, dengan interaktiviti mudah untuk karakteristik-ciri sophisticated.
Selamat : PWAs harus memakai HTTPS buat memastikan data pengguna selamat.

Boleh ditemui: pengguna boleh mencari PWA, & mereka gampang dikenal pasti sebagai aplikasi (bukan "tapak").
Penglibatan: PWA mesti mempunyai akses kepada ciri penglibatan asli seperti pemberitahuan push.
Kemas sekarang: PWA permanen terkini, menyajikan versi terkini perkhidmatan atau tapak.
Pemasangan: membolehkan pengguna buat "memasang" PWA dengan gampang ke skrin utama mereka tanpa memerlukan gedung aplikasinya.
Perkongsian: PWA hanya memerlukan satu URL buat dikongsi, tanpa sebarang pemasangan.
Seperti yang anda lihat, PWA bertujuan buat memberi pengguna pengalaman halaman web penuh menggunakan karakteristik yg diselaraskan dan reka bentuk antara muka aplikasi asli.

Bagaimana App Web Progresif berfungsi?
Kunci untuk Aplikasi Web Progresif adalah pekerja perkhidmatan penyemak efek.

Seorang pekerja perkhidmatan merupakan skrip yg berjalan di latar belakang penyemak dampak anda, "dipisahkan menurut page web, membuka pintu kepada ciri-ciri yg tidak memerlukan laman web atau hubungan pengguna." Anda mungkin menggunakan pekerja perkhidmatan misalnya notifikasi & latar belakang push menyegerakkan pada masa ini, namun masa depan PWA segera memberikan skrip ini kuasa yang lebih akbar.

Oleh itu, pekerja perkhidmatan membangun asas piawaian PWA, menggunakan cache web buat keputusan yg hampir seketika.

Sebelum pekerja perkhidmatan, skrip cache penyemak efek pulang-ke merupakan Cache Aplikasi (atau Cache Apl). Ciri Cache App pada pelbagai perkhidmatan pertama pada luar talian tetapi relatif rawan ralat. Selain itu, App Cache memiliki beberapa batasan yang terkenal, misalnya yg dinyatakan oleh A List Apart .

Namun perkara primer bagi pemaju adalah kekurangan hubungan secara pribadi dengan cara AppCache berfungsi, menghentikan pemaju dengan sempurna menetapkan perkara bila ia timbul. Sebaliknya, halaman web dan perkhidmatan menggunakan fungsi luar talian penuh merupakan pilihan yg berisiko.

Bagaimanapun, pekerja perkhidmatan hanya bertahan selagi tindakan mereka dibutuhkan. Dalam PWA, apabila anda mengklik sesuatu atau menggunakan ciri, seseorang pekerja perkhidmatan merogoh tindakan. Pekerja perkhidmatan (ingat, itu skrip) memproses insiden tersebut, memutuskan sama terdapat cache luar talian boleh merampungkan permintaan. Idea ini adalah masih ada beberapa cache luar talian buat PWA buat dipilih, memberikan pelbagai fungsi luar talian yg lebih luas.

Di samping itu, cache bukan sahaja buat peningkatan kelajuan luar talian. Sebagai contoh, anda menuju ke PWA, tetapi sambungan anda sangat kemas. Pekerja perkhidmatan menghidangkan cache sebelumnya, berfungsi sepenuhnya, tanpa mengganggu pengalaman anda.

Sokongan Pelayar Web Progresif
Terdapat dua kondisi untuk menggunakan App Web Progresif: penyemak dampak serasi dan perkhidmatan yg dibolehkan sang PWA.

Pertama, ayo lihat perayauan. Anda mempunyai 2 pilihan untuk menyemak sokongan pelayar PWA. Yang pertama artinya Jake Archibald's Service Worker Ready ? Yang menggunakan gampang memaparkan status siap sedia PWA pelayar utama, ditambah menggunakan internet Samsung.

Untuk gambaran holistik yang lebih terperinci tentang sokongan pelayar PWA, anda wajib  menyemak Bolehkah saya Gunakan , sebuah halaman web yg mengkhususkan diri pada penyenaraian aplikasi aneka macam teknologi web dan penyemak impak oleh versi penyemak pengaruh. Contohnya, jika anda memasukkan "pekerja perkhidmatan" pada bar carian, anda dapat melihat jadual yg memaparkan nombor versi yang mana setiap penyemak pengaruh melaksanakan pekerja perkhidmatan PWA.

Jadual Bolehkah Saya Menggunakan Jadual Pekerja mengesahkan bahawa pelayar utama seluruh menyokong PWAs. Ia pula mendeskripsikan sokongan PWA buat beberapa penyemak impak desktop cara lain  dan penyemak impak gampang alih.

Memecahnya sedikit lagi:
Penyemak pengaruh desktop (Sokongan Penuh): Chrome, Firefox, Opera, Edge, Safari
Penyemak impak desktop (Sokongan Separa / Versi Lepas): Pelayar QQ, Pelayar Baidu
Penyemak pengaruh gampang alih (Sokongan Penuh): Chrome, Firefox, Safari, Pelayar UC, Internet Samsung, Pelayar Mint, Wechat
Penyemak efek gampang alih (Sokongan Separa / Versi Lama): Pelayar QQ, Penyemak Imbas Android, Opera Bergerak
Oleh itu, pelayar utama semua menyokong PWA. Microsoft Edge dan Safari merupakan tambahan yg paling modern ke senarai sokongan penuh. Sebaliknya, kedua Browser QQ dan Pelayar Baidu kini   menggunakan versi ketinggalan zaman & sang itu telah jatuh ke peringkat ke 2.

Cara Cari & Pasang Aplikasi Web Progresif
Sekarang bahawa anda memahami pelayar mana yg hendak dipakai, anda boleh memikirkan mencari & memasang PWA. Untuk contoh ini, aku  akan memakai Samsung Galaxy S8 dengan Google Chrome.

Aplikasi Web Progresif adalah pada mana-mana sahaja. Banyak syarikat sudah menyesuaikan tapak dan perkhidmatan mereka buat memperlihatkan versi App Web Progresif. Dalam banyak kes, anda akan menemui PWA terlebih dahulu bila anda menuju ke halaman utama atau halaman web perkhidmatan mudah alih, yang mencetuskan kotak dialog Tambah ke Laman Utama .

Sudah tentu, melawat tapak yg nir poly dan berharap untuk melihat pencetus skrin primer tidak berguna. Sebenarnya, dia sangat memakan masa. Syukurlah, anda tidak perlu berbuat demikian kerana ada beberapa halaman web yg didedikasikan buat mengkatalogkan PWA.

Pertama, cobalah buat keluar . Ia menyenaraikan PWA yang relatif baik, dengan pilihan baru seringkali ada. Seterusnya, cuba pwa.Rocks . Ia mempunyai pemilihan yang lebih mini  , tetapi beberapa PWA berguna yg anda ingin masukkan ke peranti anda.

Tambahan jua, pada Januari 2019, Chrome 72 buat Android dihantar menggunakan Aktiviti Web Dipercayai (TWA). TWA membolehkan tab Chrome dibuka dalam mod berdikari. Sebaliknya, ini membolehkan PWA untuk dimuatkan pada gedung apl Google Play. Beberapa PWA yg pertama ada pada Google Play adalah Twitter Lite , Instagram Lite , & Google Maps Go , menggunakan lebih banyak ditetapkan untuk muncul berdasarkan masa ke masa.
Akankah Aplikasi Web Progresif Gantikan Aplikasi Native?
Aplikasi Web Progresif merupakan langkah hibrid yang sangat baik antara pelayar anda dan pelaksanaan gampang alih asli. Adakah PWA akan menggantikan pelaksanaan orisinil sepenuhnya? Itu tidak susah daripada aku . PWAs hebat menjadi tawaran ringan, namun memandangkan mereka pada masa ini lebih penekanan dalam mereplikasi laman web dan perkhidmatan yang sedia ada, mereka nir akan menggantikan aplikasi orisinil.

Sekurang-kurangnya, bukan buat masa ini.

PWAs berfungsi walaupun. Data yang terdapat di PWA Stats kembali ini jua. Berikut merupakan beberapa nombor menarik yang mendeskripsikan bagaimana PWAs mengganti interaksi kami menggunakan laman web yg biasa dipakai:

Trivago menyaksikan peningkatan sebanyak 150 peratus buat pengguna menambah PWA mereka ke skrin utama.
Laman utama Forbes 'PWA sepenuhnya memuat hanya dalam 0.8 ketika, "ad interim jejak per kunjungan naik 10 peratus. PWA Forbes juga melihat panjang sesi pengguna berganda.
Twitter Lite menyaksikan kenaikan 65 peratus dalam page setiap sesi, dengan kenaikan 75 peratus besar  pada tweet. Ia juga interaktif "dalam masa kurang daripada 5 waktu berbanding 3G."
Alibaba melihat kenaikan 76 peratus pada penukaran gampang alih.
PWAs belum arus perdana. Tetapi menggunakan pelbagai manfaat yg mereka berikan, misalnya menjimatkan ruang dalam peranti anda, anda akan mendengar tentangnya lebih lanjut dalam masa akan datang.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel