HTC sudah membuat telefon blockchain yang peminat cryptocurrency akan membenci

Akhbar berteknologi pertama kali mendapat angin yg Exodus berada pada kerja-kerja pada bulan Mei, waktu HTC "Pegawai Ketua Decentralized" Phil Chen mengisyaratkan bahawa beliau bekerja dalam telefon pintar yang ditujukan kepada orang yg mempunyai cryptocurrency - seperti bitcoin, eter, atau salah  satu daripada ribuan syiling baru yang sudah berkembang semenjak 2 tahun tanggal. Pada bulan Oktober "versi akses awal" Exodus akhirnya disediakan untuk dibeli, dalam harga cryptocurrency-only 0.15 bitcoin atau 4.78 eter - bersamaan menggunakan £ 750 pada masa penulisan. Telefon bimbit ini boleh didapati pada 34 negara, dengan dispensasi krusial China, yang yang terbaru merosakkan perdagangan cryptocurrency.

Di hadapannya, Keluaran kelihatan seperti tawaran buat pasaran khusus - ketika HTC mencicipi perasa dari pesaingnya yang juggernaut Apple dan Samsung - lengkap menggunakan buzz PR yg mengagumkan. Oleh itu, jualan kripto hanya satu gimik, & satu dengan kesan yang mungkin menjadikannya lebih sukar buat membeli Keluaran. Walau bagaimanapun, pada masa yang sama, HTC bingkai langkah itu sebagai dasar yg sengaja buat menjaga amatur dan tidak terdapat duit (internet untuk orang yg nir mempunyai cryptocurrency) pada lengan panjang. Sebagai kasus berdiri, Chen memberitahuakn, Exodus sepatutnya memenuhi keperluan blockchain dan cryptocurrency sahaja.

Itu bukan buat mengungkapkan - unsur blockchain mengetepikan - telefon bimbit bukanlah yang baik: dia mempunyai spesifikasi hebat seperti paparan 6in Quad HD +, 6GB RAM, pemproses Snapdragon 845, bateri tiga,500 mAh, penarafan kalis air IP68 dan kamera dwi berdua depan & belakang. Titik jualan unik Exodus, bagaimanapun, merupakan sesuatu yang dipanggil "tempat selamat".

Ini adalah telefon pintar terbaik pada tahun 2019
Itulah sebahagian dari perkakasan yg dipagari cincin berdasarkan pemproses utama & sistem pengendalian Android. Teknologi ini tidak begitu baru: Apple telah menggunakan seni bersinar-sinar yang sama buat melindungi data biometrik dalam iPhone - cap jari, dan, kemudian, maklumat Face ID - sejak 2013. Tetapi HTC Exodus akan memakai bahagian terkunci buat menyimpan dompet cryptocurrency pengguna kunci - kod berangka yang diperlukan buat membelanjakan simpanan cryptocurrency seorang.

Mempunyai kekunci mereka dicuri merupakan ketakutan yang paling teruk pemegang cryptocurrency, dan asal yg monoton. Kini, poly pemilik cryptocurrency memilikinya menggunakan dompet perisian: aplikasi mudah alih atau desktop yang gampang alih & gampang dipakai. Aplikasi ini sama terdapat menyimpan kunci itu sendiri, atau mempercayakannya pada pelayan pihak ketiga, seperti pertukaran atau pemaju pelaksanaan. Kerana semua yang berkaitan dengan internet, bagaimanapun, dompet perisian berpotensi rentan terhadap penggodaman, yang - memberikan beberapa pancang baru-baru ini pada nilai - boleh mengakibatkan kerugian tujuh nomor .

Oleh itu, keutamaan crypto-super-kaya buat dompet perkakasan, yang menyimpan kekunci dalam pemacu USB pada luar talian buat kebanyakan masa, walaupun masih perlu dipasang ke peranti kontiniu internet buat menjalankan transaksi.

Peminat crypto keras kadang-kadang mengambil takuk, menggunakan dompet kertas, iaitu lembaran kertas yang dicetak menggunakan rentetan nomor , atau kod QR yg sama, yg boleh ditaip atau diimbas dalam masa pembayaran. Ia tidak jarang berlaku buat penyimpanan luar talian ini - atau "penyimpanan sejuk" - dompet buat dijaga dengan cara yang aneh, termasuk peti keselamatan udara yang dilengkapkan dengan Faraday-kandang, atau beg kertas yang dikunci secara monoton dikepala sang pemiliknya. Tidak perlu dikatakan, dompet simpanan sejuk menjaringkan tinggi pada keselamatan, tetapi mereka lebih rendah daripada dompet telefon pandai .

Apa yang HTC berhasrat lakukan menggunakan Exodus artinya menyediakan penyelesaian pertengahan. Walaupun kantong yg selamat nir sama sekali tidak dapat dikalahkan (nir ada), mengekalkan kunci seorang pada cip kuarantin adalah lebih selamat daripada menyimpannya di dompet perisian, sepenuhnya terikat menggunakan sistem operasi telefon pintar. Dalam nafas yang sama, Exodus menjanjikan kurang berat buat dipakai secara kerap daripada dompet penyimpanan yg paling sejuk - mungkin karakteristik yg diingini di negara, seperti Jepun, pada mana pembayaran cryptocurrency diterima pada beberapa kedai.

Dengan Exodus HTC jua berharap buat memutuskan satu lagi crypto-nightmare: kehilangan kekunci cryptocurrency anda - melalui kecelakaan, kecurian, atau kemusnahan telefon atau dompet perkakasan. Mekanisme yg digelar Pemulihan Utama Sosial akan membolehkan pengguna memilih beberapa kenalan yang dipercayai, & menyerahkan pada masing-masing satu bungkusan kunci mereka - dengan itu kod tersebut dapat disusun semula bersama apabila keperluan muncul.

Laman web HTC Exodus dipadatkan menggunakan sebutan menurut grandees cryptocurrency - termasuk pengasas Ethereum Vitalik Buterin dan pencipta Litecoin Charlie Lee - yang menghiburkan di atas peranti. Chen berkata bahawa lebih daripada 30 pemimpin di ruang menasihatkan pasukan pembangunan Exodus "dalam titik sentuhan kritikal".

Adakah ini cukup buat memenangi ekosistem cryptocurrency, salah  satu yg dicirikan oleh permusuhan lutut ke arah penyandang dan syarikat? Tidak semua orang yakin. Lawrence Lundy, kepala penyelidikan pada firma Venture Venture yang berpusatkan blockchain, berkata bahawa, sementara penemuan teknikal Exodus adalah "satu langkah ke arah yang benar ", orang yg memiliki pelaburan besar  pada crypto kemungkinan akan berpegang dalam dompet penyimpanan sejuk, atau projek yang dilahirkan berdasarkan pada industri cryptocurrency, misalnya telefon pintar Sirin Labs 'Finney.

Untuk sebagai kaya menggunakan crypto anda hanya perlu idea, dan duit syiling
Andy Bryant, ketua pegawai operasi pada cawangan pertukaran bit cryptocurrency Eropah pada Eropah, bergema dengan pemikiran yg serupa. "Pelabur berfokus menyimpan [bitcoin mereka] pada simpanan sejuk, mungkin dalam peti keselamatan; pemegang kurang sophisticated, umumnya memiliki dompet perisian sehari-hari. Jadi siapa yg akan menggunakannya ?, "istilah Bryant. "Ramai orang pada dalam ruang akan berfikir: 'Adakah aku  akan mempercayai pengeluar telefon?'"

Beliau menambah bahawa, kerana kebanyakan pemilik cryptocurrency sedang memegang dan bukannya menghabiskan dana mereka, ini bukan masa yg ideal buat melancarkan produk yang hanya boleh dibeli pada crypto. "Ia bukan pasaran yang sangat akbar."

Chen's HTC counter bahawa enclave selamat Exodus merupakan "hampir setanding dengan penyimpanan sejuk". Syarikat itu pula akan melepaskan API untuk membolehkan pemaju cryptocurrency buat membina perkakasan Exodus, dan mempertinggi lagi keselamatannya. "Kami tidak paripurna, tetapi kami sudah keluar dan menyampaikan: 'Hei, tolonglah kami membuatnya lebih baik'," kata Chen.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel