Of Toasters And Smartphones: Aplikasi Dan Ekonomi

Anda membeli pembakar roti anda, & sekarang anda boleh membuat roti bakar dengannya. Pasti: terdapat pelbagai tukang roti di luar sana yg bersaing buat menjual roti, dan anda perlu membayar bil elektrik buat menjaga kerja. Namun syarikat yg menciptakan pembakar roti anda nir mengharapkan buat membawa pergi peratusan jualan ini - & dia nir memperlihatkan iklan menurut sejarah pemanggang masa lalu anda.
Anda membeli pembakar roti anda; anda menggunakan pembakar roti anda. Itu sahaja.

Telefon Pintar & Ekonomi Anda

Bandingkan ini menggunakan perhubungan anda menggunakan telefon pintar anda. Ya, anda membelinya, namun anda mungkin tidak membayar harga penuh di depan: kontrak wayarles anda memberi subsidi kepada telefon. Kontrak ini, yg anda bayar secara bulanan, menaruh anda hak buat menggunakan sejumlah data.

Anda menggunakan pelan data ini buat mengakses halaman web & perkhidmatan. Bagaimana mereka membuat wang berbeza-beza.

Sudah tentu, anda mungkin sudah memahami kebanyakan ini. Tetapi fikirkannya: ini telah banyak yang lebih kompleks daripada pemanggang anda, & kami baru sahaja bermula.

Sesetengah apl dijual menggunakan harga yg ditetapkan; ada yang memerlukan langganan. Dalam kebanyakan kes, penghasil sistem operasi telefon pintar anda - yang mungkin atau mungkin bukan syarikat yang sama yg menciptakan telefon anda - menerima potongan apa yg anda bayar buat aplikasi, atau langganan anda yang sedang berlangsung.
Tetapi jika anda seperti kebanyakan orang, majoriti masa pada talian anda dibelanjakan memakai tapak dan perkhidmatan yang anda tidak bayar sama sekali. Facebook, YouTube, Google, Twitter - senarai itu menyala.

Anda tahu di mana ini berlaku, sudah tentu: pengiklanan . Namun dalam web hari ini, ini bukan kasus gampang buat menunjukkan iklan dan menerima bayaran. Kebanyakan page web menggunakan maklumat yg anda berikan pada mereka - topik yang anda bincangkan di Facebook, video yang anda tonton pada YouTube & istilah carian Google anda - buat memberitahuakn kepada anda iklan yang berkaitan. Sesetengah tapak mengambil langkah selanjutnya, memakai nama & gambar anda menjadi sebahagian daripada iklan yg dilihat sang pengguna lain.

Anda nir membayar syarikat-syarikat ini - orang lain membayar mereka dalam bisnis untuk menghubungi anda . Ini adalah perniagaan besar : ini sebahagian besar  daripada bagaimana Google memperoleh output $ 15.7 bilion pada tahun lepas.

Untuk meninjau: anda dibayar buat pembakar roti anda, jadi anda boleh membuat roti bakar. Anda membayar sebahagian daripada telefon pandai  anda, dan anda membayar pelan data yang mensubsidi telefon & menaruh anda akses Internet. Anda membayar buat pelaksanaan eksklusif, & buat beberapa langganan, & sebahagian daripada wang ini pulang ke syarikat yg menjadikan sistem operasi telefon pandai  anda. Banyak perkhidmatan percuma juga dibayar kerana mereka menjual iklan memakai maklumat yg anda berikan pada mereka.

Bagaimana Tapak Membuat Wang

Saya tidak mengungkapkan telefon pintar sepatutnya mudah seperti toaster. Saya hanya menegaskan bahawa cara ke 2-dua peranti ini menghubungkan anda dengan ekonomi relatif berbeza. Saya juga tidak berhujah bahawa Internet adalah unik pada hal ini. TV telah lama   bebas & disokong iklan, dan selama lebih menurut satu abad surat khabar sudah menjual iklan untuk mendapatkan sebahagian akbar pendapatan mereka.
Sama ada anda menyedari atau tidak, cara perkhidmatan yg anda pakai membuat wang memilih hubungan anda menggunakan mereka - dan patut difikirkan. Terdapat 3 cara utama syarikat dapat menghasilkan wang berdasarkan anda.

Mereka boleh meminta anda membayar produk (atau buat menderma).
Mereka boleh memperlihatkan pada anda pengiklanan.
Mereka boleh mengewangkan data yang telah anda berikan kepada mereka.
Bagi sebahagian akbar syarikat sejarah manusia menempa kategori pertama: menjual perkara. Akhbar, diikuti oleh radio dan TV, memecahkan acuan ini dengan mengenakan bayaran buat pengiklanan. Kategori ketiga, membentuk data, unik pada usia maklumat.

Kebanyakan syarikat pada web menggabungkan 3 taktik pendapatan ini pada beberapa cara.
Sesetengah syarikat menaruh versi percuma, dengan atau tanpa pengiklanan, menggunakan asa bahawa anda atau seorang yang anda berikan tentang perkhidmatan akan membayar pada satu ketika. Fikirkan Dropbox.
Sesetengah mengenakan bayaran buat perkhidmatan & memperlihatkan pada anda iklan. Fikirkan perkhidmatan Hulu Plus.
Banyak laman web menganalisis data yang telah anda berikan kepada mereka untuk menunjukkan iklan yg lebih berkesan. Contohnya Google.
Beberapa tapak memperlihatkan iklan dan menjual akses pada maklumat anda. Sebagai contoh, LinkedIn.
Bagaimana Mereka Membuat Wang , yang memberitahuakn kepada anda bagaimana syarikat Internet kegemaran anda menciptakan wang , merupakan tempat yg mengagumkan buat melihatnya. Saya akan mengesyorkan menyemak tapak dan perkhidmatan yang anda pakai, & melihat bagaimana mereka mengimbangi ketiga strategi pengumpulan wang ini.

Berapa nilai maklumat peribadi anda? Bolehkah anda menjual sendiri bila anda mahu? Nah, anda boleh cuba menjual data anda sendiri secara langsung , tetapi anda mungkin tidak akan membuat lebih daripada beberapa dolar. Dengan memikirkannya dengan cara ini, laman web misalnya Facebook dan Google kelihatannya sangat indah.

Kenapa Harus Anda Perihat?
Saya tidak berkata bahawa perkhidmatan yg menggunakan maklumat anda merupakan buruk - semestinya anda wajib  sedar bila beliau berlaku, & berfikir sama ada peralihan itu layak.

Tapak misalnya Facebook direka buat memakan masa anda, jadi anda akan melihat lebih banyak iklan. Mereka jua memberi anda cara buat bercakap dengan rakan dan famili, secara percuma.
Tapak misalnya Google menjejaki sejarah carian anda agar mereka bisa menampakan iklan yg lebih relevan. Mereka juga memberi anda akses cepat kepada maklumat, secara percuma.

Mengetahui bagaimana halaman web membuat wang membantu anda memahami hubungan anda dengan mereka, & apa yg diharapkan. Fikirkan tentang trade-off ini.

Sudah dikatakan bahawa bila anda nir membayar buat produk anda bukan pelanggan, namun produk yang dijual - tetapi anda jua boleh menyampaikan bahawa kata itu nir bermakna . Sebuah perniagaan yg menerima keuntungan menggunakan menunjukkan iklan anda masih perlu memperlakukan anda menggunakan baik, atau anda akan meninggalkan dan berhenti melihat iklan. Anda mungkin bukan pelanggan, namun itu nir bermakna anda tidak dihargai.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel