Cara Salin Data Daripada Laptop

Walaupun ada kemungkinan buat menaik tingkat perkakasan komputer riba , misalnya menambah RAM , atau bahkan membaiki personal komputer  riba yg terlalu panas atau membaiki skrin komputer riba yang pecah , satu hari masa akan datang bila itu nir mungkin atau bernilai lagi. Ini merupakan bila anda ingin menyalin data anda menurut personal komputer  riba usang anda ke peranti baru. Bagaimana anda boleh melakukan ini pada dasarnya bergantung pada berapa data yang terdapat buat menciptakan sandaran & sama terdapat atau nir laptop lama   masih boot. Dan kaedah yang saya gambarkan pada bawah bekerja sama menggunakan baik bila anda hanya perlu menyalin data buat sebarang sebab lain.

Senario Kes Terbaik: Laptop Booting

Jadi anda memutuskan untuk berpindah ke peranti baru sebelum terlambat atau anda hanya perlu menyalin beberapa data. Komputer riba sumber booting dengan baik dan anda nir boleh (diganggu buat) mengeluarkan cakera kerasnya. Hebat, ini akan gampang!

Pilihan 1: Penyimpanan Awan

Jika komputer riba mempunyai akses Internet & sekiranya anda tidak perlu menyalin sejumlah akbar data, penyelesaian storan awan seperti Dropbox , Google Drive atau SkyDrive merupakan penyelesaian yg baik buat memindahkan data menggunakan cepat ke awan dan lalu memuat turunnya ke peranti lain .
Kelebihan
serasi rentas platform
nir bergantung pada perkakasan luaran
boleh dipakai tanpa memasang aplikasi pihak ketiga

Kami sebelum ini membandingkan ketiga-tiga penyedia storan awan utama Dropbox, Google Dive, dan SkyDrive . Kami jua menunjukkan kepada anda bagaimana buat menerima ruang penyimpanan awan yang paling percuma .

Pilihan 2: Drive Luaran

Sekiranya anda nir memiliki akses ke sambungan Internet (yang relatif cepat) buat menyalin data, ini mungkin penyelesaian paling gampang. Anda memerlukan pemacu luaran yang relatif besar  buat memegang data yg perlu anda salin. Ini boleh sebagai kad Sekolah Dasar, tong USB, atau cakera keras luaran.

Semak sama terdapat personal komputer  riba memiliki pelabuhan yang diperlukan atau anda boleh membawa pembaca kad luaran. Sekiranya anda ingin memakai cakera keras luaran, pastikan sistem fail serasi dengan sistem operasi personal komputer  riba; FAT32 merupakan hampir universal & NTFS (Windows) akan dibaca pada komputer Linux dan Mac (namun tidak boleh ditulis). Saya pula telah membincangkan sistem fail FAT32 & NTFS pada artikel ini mengenai cara memformat pemacu USB .

Sekiranya anda berpindah dari Windows ke OS X, Apple menyediakan indera yang boleh dipasang dalam personal komputer  riba Windows anda yg membuat prosesnya sangat mudah.

Kelebihan

cepat & mudah
tiada sambungan internet diperlukan
selamat

Pilihan tiga: Rangkaian / LAN Kongsi

Jika kedua-2 komputer riba sumber dan tempat tinggal   data masa depan berada pada rangkaian yang sama, anda tidak memerlukan penyimpanan awan atau perkakasan buat memindahkan data. Anda hanya bisa menyediakan bahagian rangkaian antara ke 2-dua peranti.

Di Windows, perkongsian fail rangkaian rumah sangat gampang. Untuk menjadikannya lebih gampang, kami sudah menulis panduan keseluruhan mengenai rangkaian rumah di Windows . Apabila anda memerlukan sesuatu yg berfungsi merentasi platform, cuba Nitroshare untuk berkongsi fail pada rangkaian anda antara sistem operasi berbilang .
Pengguna Mac boleh melakukan ini pada antara mesin OS X menggunakan karakteristik 

AirDrop yg terdapat pada Finder  .

Kelebihan

cepat
mudah
perkakasan nir diperlukan

Pilihan 4: Direct Ethernet atau Sambungan USB

Jika anda tidak mempunyai rangkaian, ada penyelesaian perkakasan buat memindahkan secara langsung fail dari satu komputer riba ke personal komputer  lain. Apa yg anda perlukan merupakan kabel crossover Ethernet. Kabel ini kelihatan seperti kabel LAN biasa dan memiliki penyambung yg sama, tetapi pendawaian berbeza, membolehkan anda menghantar data antara 2 mesin.

James sebelum ini telah menampakan bagaimana buat menciptakan kabel crossover ethernet anda sendiri , tetapi jangan putus asa kerana anda boleh membeli satu pada kedai juga. Microsoft sudah menyediakan arahan langkah demi langkah tentang cara menyambungkan personal komputer  memakai kabel crossover .

Jika anda ingin memindahkan fail menurut Windows XP atau Windows Vista ke Windows 7, pertimbangkan buat menggunakan indera Windows Easy Transfer . Dalam kombinasi menggunakan kabel USB EasyTransfer, memindahkan fail menjadi gampang.

Kelebihan

cepat
mudah
tiada rangkaian tempat tinggal   dibutuhkan
Senario Kes Terburuk: Laptop Adakah Mati
Sekiranya komputer riba nir lagi boot, anda masih boleh memulihkan data, menggunakan kondisi cakera keras masih berfungsi.

Pilihan 5: Live CD / USB

Satu Live CD atau Live USB dalam dasarnya merupakan sistem operasi luaran yg berjalan menurut CD atau USB stick. CD Live umumnya menjalankan Linux, namun anda juga boleh menciptakan CD Windows Live atau memasang sistem pengendalian boot yang poly pada btg USB . Semua media hayati ini memberi anda akses pada data pada cakera keras komputer riba anda jika sistem operasi nir berfungsi lagi. Digabungkan menggunakan kaedah pada atas, terutama memakai pemacu luaran, anda kemudian boleh menyalin data ke lokasi yang selamat.

Untuk maklumat lanjut, baca artikel kami mengenai cara membuat sandaran data berdasarkan komputer yg nir akan boot dan rujuk kepada panduan CD Live kami untuk cara menyalin atau memulihkan data memakai CD / USB Langsung .
Kelebihan

bukti terbelakang
perkakasan nir diperlukan
menerima kredit geek

Pilihan 6: Lampiran Eksternal atau Penyesuai

Akhir sekali, anda boleh membuang pemacu dalaman & memindahkannya ke sangkar luar. Dengan istilah lain, buat pemacu USB luaran dari pemacu personal komputer  riba lama   . Sekiranya anda tidak memerlukan cakera keras luaran, cara lain  yg lebih murah adalah hanya buat mendapatkan penyesuai pemacu keras personal komputer  riba. Kaedah ini memerlukan beberapa kemahiran, kerana anda perlu mengeluarkan cakera keras, mengenal pasti penyambungnya, iaitu SATA atau IDE, dan dapatkan penyesuai USB atau sangkar yg sesuai. Tetapi dia sahih-benar lebih mudah daripada bunyi.

Untuk bantuan menggunakan pembongkaran, anda boleh merujuk pada artikel saya di mana saya menampakan bagaimana buat membuang cakera keras komputer riba buat kitar semula dalam video. Dalam artikel tentang cara memasang cakera keras SATA , saya menaruh beberapa arahan keselamatan umum & memberitahuakn pada anda apa penyambung SATA & IDE. 
Kelebihan

upcycle drive usang anda ke pemacu USB luaran
menampakan geekiness anda
dapatkan beberapa kemahiran teknologi atau kemahiran yg ada

Kesimpulannya

Terdapat banyak cara buat menyalin data, sama ada atau nir personal komputer  masih boot. Jadi jangan kecewa jika personal komputer  riba anda tiba-tiba tidak akan boot. Tidak seluruh hilang!

Perlu diingat walaupun pemacu keras akhirnya mati . Itulah sebabnya anda perlu menciptakan sandaran ! Windows 8 memiliki Mesin Masa terbina dalam & terdapat poly lagi cara buat membuat sandaran & memulihkan fail anda pada Windows .

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel