3 Sistem Operasi Smartphone Linux yang Boleh Anda Pasang Hari Ini

Adakah mungkin buat meninggalkan Android & iOS buat sistem pengendalian mudah alih yang lain?

Jika anda menginginkan sistem operasi alternatif, Linux umumnya merupakan jawapannya. Namun apa sistem operasi telefon pintar Linux boleh dipasang hari ini? Apabila anda ingin mengubah Android dengan Linux, inilah distros yang anda patut cuba.

1. Ubuntu Touch

Pada asalnya dikeluarkan oleh pemaju Ubuntu Canonical, Ubuntu Touch sekarang dikendalikan sang UBports. Ini bermakna sistem pengendalian mudah alih Ubuntu terbiar hidup.

Pendekatan Ubuntu Touch buat telefon pandai  pandai , berhadapan dengan kekurangan aplikasinya menggunakan menyediakan alat sosial, kabar, & foto secara asli. Ini dilakukan menggunakan bersamaan Scopes, halaman berbeza skrin Laman Utama yg menyediakan keterangan, cuaca, pelaksanaan, dan rangkaian sosial yg diubahsuaikan.
Ia berfungsi dengan baik, walaupun sentiasa terdapat saat aplikasi diharapkan.

Mungkin kekuatan terbesar Ubuntu Touch, bagaimanapun, adalah Konvergensi.

Ini adalah sistem, seperti Microsoft's Continuum dan Samsung DeX , pada mana peranti mudah alih disambungkan ke peranti HDMI, papan kekunci dan tetikus tanpa wayar, & dipakai menjadi komputer desktop . Satu-satunya perbezaan yang nyata antara peranti Linux dan desktop anda adalah bahawa telefon memiliki pemproses ARM.

Peranti yang disokong dalam masa ini termasuk telefon bimbit di mana Ubuntu Touch sudah dipasang sebelum ini, bersama menggunakan OnePlus One, Fairphone dua, dan Nexus lima (Hammerhead). Lebih banyak lagi pada pembangunan aktif, misalnya OnePlus dua dan OnePlus tiga.

2. Sailfish OS

Dikembangkan bersama oleh Jolla, Mer (pemaju stack middleware), Sailfish Alliance (sekumpulan korporat) & pakar komuniti, Sailfish OS merupakan kesinambungan sistem operasi terbengkalai MeeGo, sendiri menurut Maemo & Moblin.

Versi modern Sailfish OS dikenali menjadi Sailfish X, yang berfungsi pada peranti Sony Xperia X. Malangnya, Sailfish OS bukanlah asal terbuka, dan versi percuma merupakan percubaan terhad masa.

Versi penuh Sailfish X akan memutuskan anda kurang lebih $ 50, & dia hanya boleh didapati di pada Kesatuan Eropah, Norway, dan Switzerland. Seperti yang dinyatakan pada halaman web:

"... Penggunaan page web dan perkhidmatan kami buat membeli Sailfish X di luar Negara yang Dibenarkan adalah dilarang."

Sailfish OS memiliki sokongan pelaksanaan Android, jadi bila rayuan itu, OS ini patut dicuba.

3. Plasma Praktis Alih

Mungkin pilihan yg paling menarik di atas meja ialah Plasma Mobile, sebuah spin telefon pintar yg berfokuskan pada telefon pintar pada Plasma yg popular, yg dipercaya menjadi galat satu persekitaran desktop Linux terbaik .

Setelah mendapat poly perhatian dalam tahun 2017 (sebahagian besarnya disebabkan Ubuntu meninggalkan Ubuntu Touch), tujuan Plasma Mobile adalah buat sebagai "sistem perisian lengkap dan terbuka buat peranti gampang alih."

Kini serasi dengan Nexus lima (Hammerhead) & OnePlus One, Plasma Mobile (berdasarkan Kubuntu) jua tersedia buat PC & tablet berasaskan Intel, terima kasih kepada versi berasaskan Arch Arch.

Terdapat juga sokongan multiROM buat Nexus 5 (Hammerhead), membolehkan anda menjalankan Plasma Mobile bersama ROM Android istiadat pilihan anda.

Mungkin perkara terbaik mengenai projek Mobile Plasma adalah anda bisa menjalankan aplikasi dan widget Plasma desktop, serta pelaksanaan Ubuntu Touch. Ini memberikan projek pemilihan pelaksanaan yang lebih luas daripada Ubuntu Touch.

Projek Mudah Alih Linux yg lain

Sehubungan menggunakan penulisan ini, 3 projek gampang alih Linux yg populer sedang dijalankan:

Halium

Sasaran sebagai sistem buat memperbaiki projek mudah alih Linux masa depan, tujuan Halium merupakan untuk "menyatukan Lapisan Abstraksi Perkakasan buat projek-projek yg menjalankan GNU / Linux dalam peranti gampang alih dengan Android yg telah dipasang sebelumnya."

Terdapat jua niat buat menyeragamkan perisian lain & menaikkan akses Linux kepada audio, kamera, GPS dan perkakasan lain.

Seperti yang anda bayangkan, jika berjaya, ini akan menjadikannya lebih gampang buat memasang Linux dalam telefon pandai .

PureOS

Projek yang lebih lengkap akan tiba dalam bentuk versi gampang alih PureOS, distro Linux & privasi yang fokus pada keselamatan dari Purism.

Pada masa ini, tidak ada cara buat memuat turun PureOS buat mudah alih, namun telefon pertama Purism, Librem 5, akan dikeluarkan dalam tahun 2019. Ini akan sebagai peranti gampang alih yg paling selamat dan swasta lagi, & sebahagian akbar ini akan bergantung dalam sistem operasi PureOS.

PostmarketOS

Menyifatkan dirinya sebagai "pengedaran Linux sebenar di telefon" postmarketOS (pmOS) adalah versi Alpine Linux buat telefon pandai .

Pada masa ini pada pembangunan awal, matlamat pmOS adalah untuk mewujudkan OS mudah alih yang mantap, satu menggunakan sokongan jangka panjang.

Sebilangan besar  peranti boleh menjalankan pmOS , termasuk Amazon Fire HDX, peranti Google Nexus, dan telefon & tablet Samsung Galaxy.

Pada awal pembangunan PMOS, tetapi beberapa alat ini memiliki satu set lengkap karakteristik. Walau bagaimanapun, dalam memberikan pelbagai persekitaran desktop, projek PMOS kelihatan baik buat memenuhi matlamatnya buat mewujudkan sistem pengendalian mudah alih yang mampan jangka panjang dari Linux.

Aplikasi Yang Memasang Linux dalam Android
Jika anda terdesak buat memiliki Linux pada pada poket anda namun tidak memiliki sebarang peranti yg disenaraikan di atas, terdapat alternatif.

Ini membolehkan anda menjalankan Linux (atau menaruh penampilan menjalankan Linux) dari keselesaan peranti Android anda sebagai aplikasi. Telefon berakar diperlukan pada kebanyakan kes, namun kebanyakannya menawarkan emulasi.
KBOX

Alat yg nir memerlukan akar, KBOX digambarkan menjadi "projek buat menciptakan pengedaran Linux kecil buat peranti Android yang nir berakar (iaitu, tidak diubah suai), menyediakan persekitaran konsol misalnya Linux."

Oleh itu, ia memiliki poly utiliti baris perintah, tetapi nir tersedia di Google Play. Sebaliknya, anda perlu melawat tapak web buat memuat turun dan memasang APK. Pastikan anda memahami perangkap memasang aplikasi menurut tapak pihak ketiga pada luar Google Play sebelum meneruskan.

Deploy Linux

Daripada persekitaran baris perintah menggunakan beberapa alat Linux, anda mungkin lebih senang misalnya Linux Deploy, berdasarkan Google Play. Memerlukan ke 2-dua terminal emulator & klien VNC buat dipasang-dan telefon berakar-Linux Deploy membolehkan anda menentukan dari beberapa distro yg berbeza. Ini dipasang dalam imej cakera pada storan peranti anda.

Setelah dipasang, bagaimanapun, anda bisa mengakses persekitaran desktop Linux dalam telefon atau tablet anda.

Telefon Pintar Anda Layak Linux

Singkatnya, Linux telah tersedia buat banyak telefon pandai , & kami telah melihat beberapa tablet Linux yg hebat juga. Namun ada jalan panjang buat pulang. Distro Linux dalam peranti mudah alih jarang berlaku namun memerlukan sokongan anda.

Sekiranya anda mempunyai keliru satu peranti yang diklaim atau dihubungkan ke atas, sila cuba distro gampang alih Linux yang serasi.

Luangkan masa beberapa hari buat melihat bagaimana beliau berfungsi buat anda. Kemudian biarkan komuniti projek berkenaan tahu bagaimana beliau berlaku. Biarkan mereka memahami apa yg bekerja, & apa yang tidak.

Sekiranya anda boleh kod, mengapa tidak menunjukkan manfaat pengalaman anda ke keliru satu projek pembangunan? Lebih baik lagi, anda pula boleh mula berbagi versi mudah alih Linux anda sendiri menggunakan projek Halium.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel