Cara Menggunakan Flash Drive pada Windows 10

Jumlah storan yg tersedia berbeza antara peranti. Kapasiti paling rendah yg umumnya anda dapati adalah 16GB. Di hujung atas, pemacu denyar dengan 1TB ditawarkan, tetapi kosnya meningkat $ 150. Untuk produk mid-range yg berkualiti, kami mengesyorkan versi 256GB berdasarkan SanDisk Cruzer .

Cara Menggunakan Flash Drive

Pertama kali kita melihat proses bagaimana memakai pemacu bunda jari, lalu bercakap tentang beberapa aspek penggunaan lain seperti penamaan semula dan pemformatan.

Bagaimana Menyambung USB Flash Drive ke Windows 10

Mana-mana personal komputer  yang menjalankan sistem pengendalian Windows-laptop atau desktop-akan memiliki sekurang-kurangnya satu port USB. Sesetengah mesin boleh mempunyai sebanyak enam atau lapan pelabuhan. Pelabuhan umumnya terletak di sisi personal komputer  riba & sama terdapat bahagian depan atau belakang menara desktop.

Jika anda tidak niscaya, cari ikon USB bersebelahan menggunakan port (lihat gambar pada atas).

Jika semua pelabuhan anda sudah dipakai, anda perlu menetapkan satu peranti anda. Jangan bimbang; anda boleh memasukkannya semula sebaik sahaja anda selesai memakai pemacu kilat USB anda.

Anda boleh memasangkan pemacu denyar anda jika komputer anda sama terdapat dihidupkan atau dimatikan. Perlahan-huma tekan pemacu kilat ke pada port sebagai akibatnya dipasang sepenuhnya.

Pilih Tindakan

Dengan mengandaikan bahawa a) anda telah menyambungkan pemacu kilat bila komputer anda sedang berjalan, dan b) anda nir menyesuaikan tetapan AutoPlay, Windows akan menghantar anda pemberitahuan bahawa pemacu telah disambungkan.

Anda boleh mengklik dalam pemberitahuan untuk memilih tindakan yang mesti diambil oleh Windows jika beliau mengesan bahawa pemacu kilat telah disambungkan dalam masa hadapan. Untuk pemacu kilat asas, anda boleh memilih buat sentiasa tidak merogoh tindakan atau sentiasa membuka pemacu dalam File Explorer.

Apabila anda tidak menciptakan pilihan, Windows akan terus memaksa anda setiap kali anda menyambung semula pemacu.

Anda boleh membarui pilihan berasal anda pada pelaksanaan Windows 10 Settings. Buka sajian Mula & pergi ke Tetapan> Peranti> AutoPlay . Anda boleh mematikan AutoPlay buat seluruh peranti baru menggunakan togol di bahagian atas tetingkap, atau anda boleh menciptakan pilihan yg unik buat setiap Pemacu yang boleh tanggal , Kad memori , dan mana-mana peranti lain yg sudah anda sambungkan dalam masa kemudian.

Bagaimana Menggunakan USB Flash Drive

Kemungkinan kuat artinya anda mahu memakai pemacu kilat anda buat memindahkan fail antara peranti. Ingat, anda pula boleh menggunakan pemacu kilat dengan alat seperti kotak TV Android, pencetak, dan pembesar bunyi audio.

Untuk melihat fail pada pemacu kilat anda, api Explorer Explorer . Harus terdapat pintasan buat bar tugas itu. Jika tidak, jalankan carian Cortana dengan membuka hidangan Start & taip "explorer arsip".

Dalam aplikasi Fail Explorer, pilih pemacu denyar anda dari senarai lokasi pada panel kiri.

Dari sini, anda boleh menyeret fail-fail antara memori & personal komputer  anda. Pemacu juga akan ada menjadi destinasi pada tetingkap Simpan As pada aplikasi.

Sebarang fail yang anda padamkan dari pemacu kilat USB anda akan dipadamkan secara tak pernah mati-mereka tidak akan berakhir pada dalam Recycle Bin, jadi berhati-hati. Ada cara buat mencuba & memulihkan data yang hilang , namun kejayaannya jauh menurut tertentu.

Bagaimana Menghapus Flash Drive dalam Windows 10

Jika anda sudah terselesaikan memakai pemacu kilat anda, anda perlu mencabutnya menurut personal komputer  anda dengan cara yang betul.

Sekiranya anda menarik peranti itu keluar dari pelabuhan tanpa mematuhi prosedur, anda menjalankan risiko merosakkan data pemacu. Ia mungkin tidak dapat dikembalikan.

Anda boleh memilih dari beberapa cara yang berbeza buat melepaskan pemacu denyar dengan selamat. Pendekatan yg paling biasa merupakan menggunakan mengklik anak panah kecil pada sebelah kanan bar tugas, menentukan ikon USB, & menentukan Eject [Nama Peranti] dalam menu pop muncul.

Secara cara lain , kembali ke aplikasi Explorer Fail , klik kanan dalam pemacu denyar anda pada panel kiri, & pilih Eject dari senarai pilihan.

Cara Ganti Nama Pemacu Flash
Anda boleh menaruh pemacu denyar nama tersuai. Nama itu disimpan dalam peranti itu sendiri, jadi akan konsisten merentasi mesin lain pada mana anda memakai pemacu.

Untuk menamakan semula pemacu kilat, sambungkannya ke komputer anda & buka Fail Explorer . Seterusnya, klik kanan pada ikon USB dan pilih Namakan semula .

Bagaimana Format Flash Drive

Anda boleh memadam semua data menurut pemacu kilat dengan memakai indera Format Windows 10 . Ia berguna apabila peranti anda menyimpan maklumat sensitif atau jika anda merancang buat menjual peranti anda.
Untuk memformat pemacu denyar pada Windows, anda sekali lagi perlu menyambungkan tong ke personal komputer  anda, menuju ke Explorer File dan klik kanan pada pemacu USB pada panel sebelah kiri. Dari menu konteks, klik dalam Format .

Pelbagai pilihan pemformatan boleh didapati. Bergantung kepada peranti anda, anda boleh menukar sistem fail, saiz unit peruntukan dan nama. Dalam hampir semua kes, tetapan lalai adalah mencukupi.

Anda juga boleh memilih antara format cepat & format penuh. Format penuh memerlukan masa yang lebih lama   tetapi melakukan kerja yang lebih teliti buat menghapuskan data lama  .

Adakah pemacu denyar selamat?

Dalam keadaan asas mereka, jawapannya nir ada. Sekiranya anda meninggalkan pemacu kilat anda & sekiranya orang lain melihatnya, tidak terdapat apa-apa untuk menghalangnya mengakses kandungannya. Terdapat ramai orang berprofil tinggi yg kehilangan papan kekunci USB yg sensitif - jangan menyertai mereka!

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel