Daftar 5 Linux Terbaik untuk Laptop

Mungkin anda baru sahaja membeli personal komputer  riba baru. Atau mungkin anda mempunyai komputer riba yg lebih tua yang duduk di pada almari anda yang anda ingin bawa kembali. Sama terdapat cara, distros Linux terbaik untuk personal komputer  riba adalah mereka yg memberikan sokongan pemandu yg lebih baik dan dapat menampung prestasi yg ditawarkan oleh kebanyakan personal komputer  riba.

Orang ramai membeli personal komputer  riba untuk tujuan tertentu. Itu mungkin pembangunan perisian, mencipta kandungan grafik, permainan, atau kerja pejabat. Distro Linux pada bawah ini sangat sesuai buat berjalan di mana-mana personal komputer  riba.

Memilih Distros Linux Terbaik buat Laptop

Komputer riba baru tiba menggunakan pemproses yang sama kuat, bila tidak lebih daripada komputer desktop.

Komputer desktop memiliki komponen yang boleh diganti jika dia nir harmonis dengan distro Linux eksklusif. Itu nir berlaku dengan personal komputer  riba. Komponen acapkali disalurkan terus ke papan induk, jadi pengagihan Linux yang anda pakai perlu menampung itu.

Distro Linux di bawah ini memiliki sokongan terbaik buat kad grafik dan suara, webcam, penyesuai wayarles & poly lagi. Ramai pula sangat ringan, yang sangat sesuai buat komputer riba yang lebih tua.

1. Manjaro Linux

Manjaro Linux merupakan keliru satu daripada distros Linux asal terbuka yang lebih mudah buat belajar bagaimana menggunakannya. Ia direka bentuk buat berfungsi pada luar kotak, dengan pelbagai jenis perisian pra-pasang.

Kemuncak Manjaro Linux adalah kerana ia populer dengan sokongan perkakasan yang menakjubkan, terima kasih pada pengurus pengesan perkakasannya.

Manjaro didasarkan  pada Arch Linux, keliru satu sistem operasi Linux yang paling terkenal dan sangat diubahsuaikan. Terdapat banyak alasan hebat buat memasang distro Arch Linux misalnya Manjaro.

Anda boleh menukar kernel dengan mudah tanpa masalah rumit. Distros berasaskan Linux Arch juga membolehkan anda menentukan komponen anda sendiri. Ini bermakna anda boleh menyesuaikannya buat disesuaikan dengan personal komputer  riba eksklusif yg anda pasang.

Dan apabila anda mendapati diri anda mencari sokongan, Manjaro mempunyai komuniti yg hebat. Anda memiliki akses pada Wiki Arch , dan sudah tentu forum Manjaro .

Paling penting, bila anda sahih-benar ingin keluar sepenuhnya Manjaro, anda boleh membeli Spitfire , sebuah personal komputer  riba yang dibuat dan dijual sepenuhnya sang pasukan Manjaro.

2. Ubuntu

Pilihan yg jelas buat distro Linux terbaik buat komputer riba pasti Ubuntu .

Ia dengan gampang merupakan satu daripada pengedaran Linux yg paling popular dan populer, yg bermaksud ia tiba menggunakan komuniti pengguna yang akbar dan sokongan pada talian yg kukuh.

Tetapi apa yang menjadikannya sangat berguna buat komputer riba yg baru & lama   merupakan kabar bahawa dia bebas, ringan, & menawarkan sokongan pemandu yg sangat baik buat kebanyakan perkakasan.

Ubuntu umumnya akan mendapat apa-apa perkakasan yg anda sambungkan ke komputer riba anda. Ini adalah kerana liputan bahawa kebanyakan pengeluar menyediakan pemandu Ubuntu.

Di Pusat Perisian Ubuntu, anda akan mendapati aplikasi percuma untuk mencapai apa sahaja tugas pada personal komputer  riba anda.

Ia berfungsi dengan baik pada personal komputer  riba yg lebih tua yang berumur beberapa tahun, namun krusial buat diperhatikan bahawa ia memerlukan lebih banyak RAM daripada banyak distro ringan lain di luar sana. Jadi, jika personal komputer  riba anda sangat tua, anda mungkin mahu menentukan keliru satu distro Linux yang lain dalam senarai ini.

Walau bagaimanapun, ramai yg percaya bahawa Ubuntu poly melakukan perkara yg lebih baik daripada Windows . Ia pula adalah pilihan buat dwi-boot Chromebook dengan Linux . Semua sebab ini menjadikannya OS cara lain  yang sempurna buat komputer riba.

3. OS asas

OS asas merupakan pengedaran dari Ubuntu. Dengan itu, anda mendapat persekitaran meja yg indah dan tersuai yg dikenali menjadi Pantheon.

Selain daripada informasi bahawa dia sangat menyenangkan secara keindahan adalah hakikat bahawa beliau populer menjadi sistem operasi yg kuat yang boleh mencapai apa sahaja yg anda perlu lakukan menggunakan komputer riba. Dan jika personal komputer  riba itu adalah akhir yang rendah yang anda sudah keluar menurut almari, ia boleh berjalan pada atasnya juga.

Komuniti OS asas mengembangkan OS sebagai ringan & cekap yang mungkin. Oleh kerana itu, beliau berjalan dengan gampang dalam pelbagai macam personal komputer  riba rendah (atau bahkan desktop jika anda begitu cenderung).

Ia pula dilengkapi menggunakan kebanyakan pemandu personal komputer  akhir rendah yg perlu mula bekerja keluar menurut kotak.

Utiliti paparan termasuk karakteristik cahaya malam apabila anda memakai komputer riba anda dalam persekitaran cahaya rendah seperti ruang pelajar atau perpustakaan.

Ia jua menyediakan skala yang mudah, & keupayaan buat mencerminkan gambaran anda apabila anda memakai komputer riba anda buat memberikan persembahan dalam skrin yg lebih besar .

OS asas dianggap menjadi keliru satu distro Linux cara lain  terbaik bagi sesiapa yg beralih dari Windows atau macOS. Dan bila anda seseorang pengguna Mac, ini sangat baik terima kasih pada rupa Mac misalnya desktop.

Kami telah memasukkan OS Elementari pada senarai kami distro Linux terbaik buat dipasang, dan buat alasan yang baik. Dan apabila anda pernah menghadapi sebarang masalah, forum komuniti OS Elementary  menaruh donasi yg sangat baik.

4. OpenSUSE

OpenSUSE distro Linux ditaja sang syarikat-syarikat besar  misalnya B1 Systems & AMD (dan telah tentu, SUSE).

Ia juga popular pada kalangan pentadbir sistem dan pelajar sains komputer. Mengapa? Kerana beliau meletakkan anda mengawal poly fungsi dan perkhidmatan tanpa perlu belajar atau menghafal mana-mana perintah yang kompleks.

Ini merupakan terima kasih kepada YaST , galat satu alat konfigurasi sistem yang terbaik & paling berkuasa berdasarkan mana-mana distro Linux pada luar sana.
Ini bermakna anda boleh dengan gampang mengkonfigurasi OS agar sesuai dengan sistem personal komputer  riba yang anda pasang.

Ia mempunyai sokongan pemandu hebat, & berfungsi dengan baik daripada kotak.
Ia juga diberikan ujian yg dikendalikan oleh ZDNet dalam komputer riba baru menggunakan perkakasan modern dipasang. Mereka mendapati bahawa ia bekerja menggunakan sempurna.

Dengan keupayaan buat mengendalikan perkakasan terkini, anda pula boleh yakin bahawa openSUSE akan berfungsi sama seperti dipasang pada personal komputer  riba anda yg lebih usang.

Dan apabila anda menghadapi masalah, openSUSE menyediakan semua bahagian Wiki mereka yg ditujukan buat membantu orang memasang dan memakai openSUSE dalam komputer riba.

5. Linux Mint

Linux Mint didasarkan  dalam Ubuntu, namun ramai yang menentukan untuk memasangnya bukan kerana ringan.

Ia pula berasa lebih biasa kepada orang-orang yg terbiasa menggunakan antara muka pengguna Windows.

Ia tiba sebelum dipasang menggunakan beberapa kasus Ubuntu nir dipasang secara lalai.

Sebagai contoh, dia termasuk codec yg anda perlukan buat menonton video Flash. Ubuntu memiliki pilihan buat memasang indera pihak ketiga buat pemasangan semasa ini, namun pilihan tadi tidak ditetapkan secara lalai.

Manfaat yang anda dapat menggunakan memasang Linux Mint daripada Ubuntu merupakan OS yg lebih ringan yang berfungsi dalam komputer riba yang lebih tua. Namun anda masih menerima akses ke repositori perisian Ubuntu buat memuat turun aplikasi & alat tambahan yg mungkin anda mahu.

The Best Linux Distro buat Laptop Lama Anda

Sekiranya anda memberi tumpuan buat memasang Linux pada personal komputer  riba yang lebih tua, terdapat beberapa kasus krusial yang perlu anda pertimbangkan.

Kekurangan kuasa pemprosesan
RAM terhad
Peranti yang lebih tua (sukar buat mencari pemandu)
Ruang cakera keras terhad

Atas semua sebab ini, anda mungkin mahu mengelakkan Ubuntu pada komputer riba yang lebih tua. Ubuntu berjalan dengan cekap dalam personal komputer  riba baru, & yg berusia beberapa tahun. Namun jika anda sedang mempertimbangkan sesuatu seperti Dell Latitud usang menggunakan 4GB atau RAM dan pemproses vintaj, Ubuntu boleh merosotnya.

Sebaliknya, memilih distros Linux yg disenaraikan di atas yang adalah asal yg cekap. Pilihan terbaik di sini termasuk:

Manjaro: diadaptasi menjadi OS berskala bawah menggunakan karakteristik-karakteristik terhad

OS asas : direka buat menjadi ringan dan cekap
Linux Mint : kegemaran di kalangan pendaftar Linux personal komputer  lama  
Anda nir boleh keliru memasang mana-mana distro Linux ini dalam komputer riba lama   yg anda ingin bawa kembali.

Memilih Distro Linux

Jika anda cuba membuat keputusan mengenai distro Linux mana yang lebih tinggi yang perlu dipasang dalam personal komputer  riba anda, poly bergantung pada apa yang penting kepada anda.

Jika anda lebih senang antara muka yg anggun menggunakan lebih poly rasa macOS, maka OS Utama adalah yg anda mahukan. Apabila anda mencari OS yg sangat mudah digunakan tetapi masih sangat berfungsi, maka Manjaro merupakan paripurna. Jika anda memasang dalam personal komputer  riba yg lebih tua dan menginginkan OS ringan yg mempunyai rupa dan perbedaan makna PC Windows, maka Linux Mint merupakan cara buat pulang.

Benar-benar, ia bergantung pada niat anda buat memakai personal komputer  riba, & antara muka pengguna pilihan anda sendiri. Itulah keindahan distros Linux, terdapat rasa untuk diadaptasi dengan siapa saja.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel