5 Sebab Mempertimbangkan Kamera Mirrorless Lebih dari Digital SLR

Kebanyakan pengeluar kamera utama memiliki teknologi cermin pada tahap ini, tetapi hanya beberapa yang telah menolak sempadan kamera apa yg boleh dilakukan optik optik melalui optik.

Apabila masa depan merupakan tanpa cermin, adakah anda bersedia buat membuat lompatan?

1. Kecil Adakah Baik

Saya masih mengambil sebahagian besar  gambar saya dengan iPhone kerana ia selalu terdapat padaku & imejnya memuaskan. Anda pula boleh menembak RAW dengan campuran iPhone dan aplikasi yg benar  , & kanta telefoto pada iPhone 7 Plus menghairankan berguna.

Nikon D50 adalah SLR digital pertama saya, yg dibeli pada tahun 2005. Dengan piawaian hari ini, kamera bersaiz sederhana, chunky buat model peringkat kemasukan. Isu terbesar saya dengan kamera bukan penuaan dalaman, kekurangan mata autofokus, atau prestasi cahaya yg rendah. Ia merupakan hakikat bahawa dia terlalu besar  buat dibawa menggunakan selesa.

Saya telah diketahui jatuh ke dalam perangkap bleating "kamera terbaik adalah yg anda terdapat dalam anda," tetapi ia masih benar. Saya sudah mengambil gambar jauh pada iPhone aku  semenjak membeli kamera tanpa mirror APS-C Sony mini  , kerana Sony umumnya berada dalam jangkauan. Saya tidak pernah melampirkan tali leher termasuk kerana kamera umumnya di tangan saya atau terapung di kurang lebih beg tote.

Sakit menyambar badan kamera gergasi dengan anda? Benci swing DSLR pada leher anda? Sering tinggalkan kamera anda pada tempat tinggal   kerana anda tidak boleh diganggu mengangkutnya? Kamera tanpa cermin terdapat di sini buat menyelamatkan hari! Oleh kerana kekurangan cermin (yg membolehkan penggunaan pemidang optik optik sahih), kamera-kamera ini jauh lebih kecil daripada rakan-rakan mereka yg lebih tradisional.
Malah lensa lebih kecil, yang berlaku buat seluruh namun kaca bingkai penuh terpantas. Kanta APS-C Sony dan Fuji, dan kekayaan pilihan Micro Four Thirds (MFT) daripada pengeluar misalnya Olympus & Panasonic, membolehkan anda menyesuaikan jumlah lensa yg adil ke dalam ruang yg relatif kecil.

Saya masih mencari beg kamera yang cukup kecil buat aku  a6500 Sony.

2. Fokus merupakan pada Titik

Satu bidang yg SLR digital sekali meletakkan seluruh yang lain kepada membuat malu merupakan autofocus. Bukan rahsia lagi bahawa kasus telah berubah secara dramatik, terutamanya pada mana Sony bimbang.

Walaupun Canon memiliki teknologi autofocus dual-pixel yang sangat baik, Sony berjaya mencuri gelaran "autofocus terpantas di dunia" dalam 2016 menggunakan a6300 . Tambahan lagi, pelaksanaan autofocus (PDAF) fasa aplikasi Sony pada contoh modern mereka meletakkan mereka di hadapan permainan autofocus.

PDAF menyediakan kunci & pengesanan objek yg kompeten di seluruh bingkai. Dengan andaian memakai lensa Sony, kamera boleh mengesan subjek menggunakan sedikit "tidak memburu," sama ada anda merakam gambar atau video. Untuk potret, nir terdapat yg sama misalnya Sony Eye-AF buat mendapatkan fokus tajam dalam mata subjek anda (ia juga berfungsi dengan kucing).

Panasonic dan Fuji tidak dapat bersaing dengan Sony lagi dari segi autofocus, tetapi ke 2-duanya komited buat menaikkan prestasi kamera mereka menggunakan peningkatan firmware tambahan. Kedua-dua Fuji XT-2 dan Panasonic GH5 mendapat peningkatan akbar yg menaikkan prestasi AF mereka hanya beberapa bulan selepas setiap kali dibebaskan.

Jadi teknologi cermin boleh menyaingi orang misalnya Canon untuk autofocus? Saya akan mengatakan demikian. Hakikat bahawa teknologi tanpa cermin telah tiba ke mana-mana berhampiran pek pek DSLR adalah alasan yg relatif buat menganggap mereka kompeten pada jabatan ini.

3. Mirrorless Adalah Pilihan Terbaik buat Video

Untuk video berkualiti tinggi pada aturan, anda tidak boleh menjadi lebih baik daripada Panasonic GH5 misalnya penulisan ini. Tidak terdapat kamera lain yang boleh menembak pawagam 4K pada bitrate 400 Mbps buat permintaan Panasonic $ dua,000. Keserasian dengan lekapan MFT mempercepatkan lagi kesepakatan  itu menggunakan meletakkan banyak kaca yg bisa dimiliki.

Apabila anda tidak bisa membelanjakan wang GH5, Sony a6500 memberikan 4K sangat segar pada 100 Mbps dalam pakej kecil. Malah a6300 yg lebih murah memperlihatkan prestasi 4K yg setanding (tanpa penstabilan dalam badan) buat kurang daripada $ 1,000 menggunakan lensa asas 16-50mm buat memulakan anda.

Pengilang DSLR telah menurunkan bola ketika datang ke video dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Canon tetapkan buat menumpukan usaha video mereka di rangkaian Cinema Cinema (termasuk C300, C500, dan 1D C) dan baru-baru ini meninggalkan sokongan 4K asas daripada 60D Mark II.

Nikon nir pernah sebagai pesaing jika datang ke video. Baru-baru ini, terbaik APS-C kamera mereka pernah - D500 yg - dihantar dengan faktor tumbuhan dua.175x pada rakaman video 4K.

Kamera-kamera ini nir murah. Mereka seluruh lebih mahal daripada persembahan Sony atau Panasonic yg sebanding, namun prestasi video itu nir terpakai. Mesej dari Canon kentara: apabila anda mahukan ciri video yg hebat, anda perlu batuk untuk kamera video yg hebat. Nikon nampaknya cuba, tetapi usaha mereka tidak kelihatan hebat bila a6300 murah Sony memberikan rakaman Super 35mm 4K 24p (turun berdasarkan 6K) dengan bacaan penuh sensor.

Sony dan Panasonic merupakan satu-satunya pengeluar yg memberikan ciri-ciri profesional pada pakej mesra saku. Kamera-kamera ini mempunyai ciri-karakteristik pro-level seperti fokus memuncak (buat bantuan apabila penekanan secara manual), zebra striping (buat menonjolkan kawasan yg kurang terdedah), & lengkung gamma logaritmik homogen seperti S-Log & V-Log (buat lebih banyak kawalan apabila rakaman penggredan rona ).

Faktor bentuk jua boleh menciptakan perbezaan untuk video, kerana anda boleh menyesuaikan kamera yg lebih kecil pada gimbal ringan atau memasangnya di loka yg tidak biasa di mana contoh yang lebih akbar tidak akan sesuai. Apabila anda mahukan persediaan run-dan-gun atau studio, mengapa tidak memasang kamera anda menggunakan kandang (misalnya SmallRig ) dan tambahkan seluruh monitor 4K, input audio, & asal kuasa luaran yang anda inginkan?

4. Penembak Hibrid Selamat Datang

Penembak hibrid adalah seorang yg menembak ke 2-dua video & gambar. Mereka mungkin penggemar, ingin mencelupkan jari kaki mereka ke pada medium, perkahwinan atau jurugambar program yg memerlukan kelenturan pada peralatan mereka, atau pendaftar video yg menghargai perlunya prestasi yg baik dari semasa ke semasa.

Kamera Mirrorless sekarang menunjukkan yg terbaik dari kedua-2 global buat mereka yang mempunyai keperluan "hibrid". Bukan sahaja mereka lebih kecil, jadi lebih mudah dibawa, namun sensor moden memberikan kualiti imej yg sangat baik di kedua-dua daerah. Persembahan bingkai penuh Sony misalnya A9 yg diakui mahal dan lebih murah A7-Rii menggunakan gampang boleh berdiri dengan yang terbaik Nikon dan Canon yg ditawarkan.
Malah sensor APS-C yg lebih kecil patut dipertimbangkan, kerana mereka hanya memakai tumbuhan 1.5x & masih memberikan kawasan bagian atas yg cukup akbar buat prestasi cahaya rendah yang baik & kedalaman lapangan yg baik. MFT mungkin menderita sedikit di jabatan ini, namun pelbagai lensa yang ditawarkan melembutkan pukulan.

Apabila tiba masanya buat membuka dompet anda, anda mahukan yg paling wang anda. Kamera tanpa kesadaran menaruh yg terbaik berdasarkan kedua-2 dunia: imej pegun yg hebat, menggunakan prestasi video yang memberikan DSLR yg paling mahal buat larian mereka. Memandangkan mereka menumbuk lebih tinggi dari beratnya buat kos, ini memberi anda lebih poly wang buat dibelanjakan pada kanta.

5. Anda Tidak Perlu Mirror Lagi

Peninjau pandangan elektronika (EVFs) pernah menjadi laggy dan mengecewakan untuk digunakan pada semua gear gear tetapi semua. Itu tidak lagi berlaku. Lonjakan akbar sudah dibentuk buat menjejalkan skrin latency rendah, dengan lag yang hampir tidak bisa dilihat, di pada kamera tanpa mirror mini  . Perasaan pemotongan antara EVF & apa yang kamera anda memilih dalam tidak seharusnya menghalang anda.

Sebenarnya, aku  beropini bahawa EVF mencapai titik di mana mereka melebihi pencapaian optik tradisional dalam senario eksklusif. Salah satu keluhan terbesar saya dengan Sony a6500 (& poly kamera saingan) adalah bahawa panel LCD di bahagian belakang kamera nir ada asa pada cahaya terang. Syukurlah kemasukan EVF menyediakan ruang gelap yg baik bagi aku  buat melihat & menyusun pukulan - setakat ini, jadi DSLR.

Di mana EVF Sony benar-benar tiba sendiri, bagaimanapun, adalah menggunakan karakteristik-ciri seperti fokus memuncak dan penekanan membantu pembesaran. Yang pertama menonjolkan bidang pukulan aku  yang difikirkan oleh kamera, yg menjadikannya gampang buat menyesuaikan penekanan dengan cepat. Fokus membantu pembesaran adalah sama misalnya apa: kamera akan zum masuk supaya saya bisa mengukur menggunakan lebih baik sama ada subjek memang penekanan.

Walaupun poly DSLR memiliki karakteristik tumpuan yang memunculkan titik penekanan pemidang tilik, beliau hanya tidak pada termin yang sama. Fokus pembesaran juga tidak mungkin menggunakan pemidang tilik optik, kerana ia adalah passthrough eksklusif kepada kanta melalui cermin. Terdapat karakteristik-karakteristik lain yang bermanfaat pula, seperti gambaran termin buat menyempurnakan cakrawala lurus, histogram skrin, & strip zebra semasa merakam video.

Saya boleh menyesuaikan hampir setiap parameter pada kamera tanpa bergerak. Apabila saya terselesaikan menembak saya bisa melihat imej menggunakan benar  menggunakan mengintip EVF. Perlu diingat bahawa nir semua EVF dicipta sama, & saya berharap kualiti paparan secara pribadi sedikit lebih baik dalam masa-masa, namun ia relatif baik buat kerja & bermain.

Kelemahan Kamera Mirrorless

Malangnya, melompat ke tanpa cermin bukan tanpa pengorbanan. Bagi kebanyakan orang, itu adalah koleksi kanta yang sudah mengambil beberapa tahun buat mencapai termin ini. Walaupun penyesuai dapat mengatasi banyak kasus, anda mungkin mahu kaca orisinil buat tujuan autofokus. Membina semula koleksi prima , atau menemui bahawa Sony tidak menciptakan zon telefoto layak hidupan liar yg layak untuk julat APS-C, mungkin menghilangkannya.

Hayat bateri masih menghisap, & Sony mungkin adalah yg paling buruk sekumpulan dalam hal ini. Anugerah keselamatan adalah bahawa kamera mereka semua boleh dikenakan dan dikuasakan melalui USB, termasuk pek bateri. Fuji telah mula melaksanakan kuasa USB buat kamera mereka seperti XT-2. Panasonic masih belum berkuasa dalam kuasa USB, namun hayat bateri jauh lebih baik berbanding tawaran Sony.

Sesetengah pengeluar terlalu poly bergantung pada sistem hidangan kompleks (Sony, sekali lagi), & penembak profesional mungkin menuntut lebih banyak lagi cara fungsi spesifik pada seluruh namun model bingkai penuh yg paling mahal. Kamera tanpa penglihatan juga tidak mempunyai "instant on" rakan-rakan SLR mereka, tetapi kelewatan dalam a6500 saya tidak menyebabkan saya terlepas sebarang tembakan penting lagi.

Tidak seluruh sistem mirrorless dicipta sama. Sama ada Canon EOS-M atau sistem mirrorless Nikon menciptakan global turun apabila mereka datang. Canon M100, yg diumumkan pada Ogos 2017, memiliki spesifikasi setanding dengan Sony a6000 (yg dikeluarkan pada tahun 2014). Dan lalu terdapat desas-desus bahawa Nikon sedang mempersiapkan buat membuang tuala & memikirkan semula pendekatannya tanpa cermin .

Kos boleh dikatakan sebagai halangan terbesar. Mengubah sistem kamera melangkaui lensa: jika anda profesional anda memerlukan sekurang-kurangnya 2 mayat, sekiranya berlaku sesuatu yang keliru. Anda mungkin perlu melabur semula dalam set kad memori baru, terutamanya buat video 4K bitrate tinggi. Anda memerlukan satu set bateri baru, bank kuasa sandaran, & pengecas buat segalanya. Lampu suluh, mikrofon, sangkar, sesuatu yg perlu dibawa ke dalam ... Kosnya nir usang lagi.

Ia pula adalah salah  satu ruang terpantas menurut segi fotografi kini  . Kamera tanpa cermin berusia 2 tahun tidak memegang lilin buat model terbaru, jadi anda mungkin mencari peningkatan badan lebih awal daripada yang anda lakukan menggunakan DSLR yang setanding. Model baru dan lebih baik tidak akan menyebabkan apa sahaja yg berlaku sebelum beliau nir bermanfaat, namun tahu simptom sindrom pemerolehan gear (GAS) sebelum anda melompat masuk.

Mirrorless to Impress

Bagi aku , Sony a6500 memberikan peluang buat balik  ke fotografi yang terdapat & memperoleh kamera video yg kompeten buat ulasan kami di sini pada MakeUseOf. Harga, saiz, dan prestasi merupakan apa yg aku  cari. Saya terpaksa bertarung dengan hayat bateri yang lemah & pelbagai lensa yg lebih mini   daripada yang saya senang, namun perbalahan itu berbaloi.

Apabila keadaan saya terdengar sama misalnya anda, aku  akan mengesyorkan anda mempertimbangkan beralih pada sistem tanpa cermin yang sesuai dengan keperluan dan aturan anda.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel