Bagaimana Menggunakan Tablet Android menjadi Skrin Raspberry Pi

Tetapi bagaimana bila anda tidak mempunyai paparan yg sesuai? Bagaimana anda akan menggunakannya? Satu penyelesaian artinya memakai tablet Android (atau telefon pintar) sebagai gambaran Raspberry Pi.

Apa yg Bekerja dan Apa Yang Tidak

Melihat buat memutuskan peranti Android anda sebagai paparan buat Raspberry Pi anda? Ia lebih mudah daripada yang anda fikirkan.

Apa yg anda perlukan adalah memiliki kedua-2 peranti pada rangkaian yang sama, papan kekunci & tetikus yang disambungkan ke Raspberry Pi (dilabelkan melalui USB, atau secara wayarles), dan pendirian buat peranti Android anda buat menggunakannya menjadi monitor.

Ini berfungsi.

Malangnya, apa yg tidak berfungsi terus menyambung paparan tablet anda pada Raspberry Pi. GPIO mahupun port DSI tidak sinkron menggunakan paparan tablet. Ini bermakna penggunaan skrin tablet dan usang buat paparan Raspberry Pi merupakan mustahil. Walaupun anda berjaya menyambungkan peranti, nir akan terdapat imej yg menyenangkan. (Anda mungkin memerlukan Pi Raspberry baru!)

Mari kita berpegang kepada pilihan yang berfungsi. Inilah yang anda perlukan:

Raspberry Pi tiga (versi lama   merupakan baik, namun memerlukan dongle rangkaian tanpa wayar)

Tablet Android

Pendirian tablet atau kes yg sinkron
Papan kekunci (anda mungkin nir memerlukan tetikus, terima kasih kepada skrin sentuh tablet)

Akses ke rangkaian tanpa wayar

Menggunakan Tablet Android sebagai Skrin buat Raspberry Pi
Anda memiliki dua pilihan buat memakai tablet Android atau telefon sebagai gambaran buat Raspberry Pi anda.

RDP: Protokol Desktop Jauh Microsoft
VNC: Sambungan Rangkaian Maya
Setiap pilihan ini boleh menaruh akses penuh ke Raspberry Pi melalui Android. Nasib baik, nir terdapat yg sukar buat ditubuhkan. Kedua-duanya sudah diuji menggunakan Raspberry Pi tiga, namun harus bekerja dengan versi lama  , termasuk Pi Zero.

Untuk memakai salah  satu daripada penyelesaian ini, anda perlu memastikan bahawa Raspberry Pi & tablet Android anda berada dalam rangkaian yg sama. Ia tidak berfungsi apabila anda memakai peranti Android sebagai titik akses wayarles, murung . Dalam senario itu, anda memerlukan 2 peranti Android; satu untuk WAP, dan satu lagi buat gambaran.

Untuk kedua-dua pilihan, dia bernilai memastikan SSH diaktifkan pada Raspberry Pi anda dahulu. Ini akan membuat "tanpa kepala" ditubuhkan lebih gampang, membolehkan anda konfigurasi RDP dan VNC berdasarkan PC anda. Kemudian anda boleh menubuhkan sambungan berdasarkan peranti Android anda.

Anda boleh mengaktifkan SSH pada tiga cara:

Melalui baris arahan: gunakan skrin konfigurasi raspi, & pilih Pilihan Lanjutan> SSH> OK . But semula jika digesa.

Melalui desktop Raspbian: pergi ke Preferences> Raspberry Pi Configuration> Antaramuka & pilih SSH . Klik OK buat mengesahkan.
Dengan Pi anda dimuat turun, keluarkan kad Sekolah Dasar & membukanya dalam pelayar fail desktop PC anda. Dalam direktori boot, buat fail baru yg dipanggil "ssh", tanpa sambungan fail. Selamat mengeluarkan kad & ganti dengan Raspberry Pi anda. Apabila anda menguatkannya, SSH akan diaktifkan.

Anda boleh menyambung ke Raspberry Pi anda melalui SSH memakai pelaksanaan seperti PuTTY buat Windows . Pengguna Linux & macOS boleh menubuhkan sambungan SSH melalui terminal . Anda perlu tahu alamat IP Raspberry Pi anda, yang boleh anda temui dengan memasukkan

4 Cara Mudah Menggunakan SSH Di Windows  
Buat nota alamat IP, seperti yg anda perlukan lalu.

Sambungkan Android ke Raspberry Pi melalui RDP
Pertama, mari cuba menggunakan RDP. Ini merupakan pilihan yg lebih baik, kerana anda boleh berbuat lebih banyak menggunakan peranti jauh. Sebagai contoh, sesi intensif grafik akan berjalan pada RDP, namun mungkin berjuang dengan VNC. Linux mempunyai perisian RDP sendiri, yang dikenali sebagai xrdp.

Anda perlu:
Perisian RDP dipasang dalam Raspberry Pi anda
Apl RDP dalam peranti Android anda
Menyambungkan ke Raspberry Pi anda melalui SSH, masukkan yg berikut buat mengemas sekarang senarai pakej & pasang xrdp.
Seterusnya, cari pelaksanaan RDP buat Android. Microsoft Remote Desktop adalah pilihan yang baik.

Jalankan aplikasinya, ketik butang + , pilih Desktop , dan tambahkan nama PC Raspberry Pi anda. Ini mungkin nama tuan rumah (umumnya "raspberrypi") atau alamat IP. Di bawah bidang Nama pengguna, anda mempunyai pilihan untuk memasukkan kelayakan anda dengan setiap sambungan ( Masukkan setiap masa ) atau menciptakan akaun pada pelaksanaan ( Tambah akaun pengguna ). Beberapa pilihan tambahan pula tersedia, namun pada peringkat ini anda tidak perlu mengaksesnya.

Klik Simpan jika anda selesai, untuk menambah sambungan ke koleksi anda. Apabila anda bersedia buat memulakan sambungan, ketik jubin. Anda akan diberi amaran bahawa PC jauh nir boleh disahkan , namun ini disebabkan oleh sistem operasi Linux Pi anda. Anda selamat buat mengklik Sambung .

Anda lalu akan melihat skrin log masuk buat xrdp. Hanya tambahkan nama pengguna & istilah laluan Raspberry Pi biasa anda (piawai merupakan pi: raspberry , namun anda perlu menukarnya ) dan klik OK .

Tambah sambungan VNC buat Akses Jauh
Pilihan kedua yang anda miliki adalah menggunakan perisian VNC pada peranti Raspberry Pi & Android anda buat menerima akses desktop. Dengan papan kekunci yang disambungkan, beliau akan berasa seperti anda disambungkan terus ke Pi!

VNC merupakan pilihan yg popular buat menyambung jauh ke Raspberry Pi menurut PC, tetapi bagaimana ia berfungsi pada Android?

Untuk ini berfungsi, anda perlu:

Perisian pelayan VNC dipasang pada Raspberry Pi tiga
Perisian tontonan VNC dipasang pada peranti Android anda
Jika anda telah bersedia, pasang pelayan VNC. Walaupun sistem operasi Raspbian Stretch mengangkut dengan RealVNC dipasang, ia tidak boleh dipercayai seperti TightVNC, yg kami gunakan di sini, dan sudah lama   disukai sang pendaftar Pi . Pada Pi anda, kemas kini   repositori anda, lalu pasang Pelayan TightVNC:
Tunggu untuk menyelesaikannya, lalu pakai arahan itu
buat mengkonfigurasi sambungan VNC.
Ini umumnya automatik, walaupun anda akan diminta memberikan istilah laluan; ingat! Buat nota alamat IP sesi.

Seterusnya, cari klien VNC buat Android. Beberapa boleh didapati, VNC Viewer dari RealVNC merupakan paripurna.

Muat turun : VNC Viewer buat Android
Dengan aplikasi yg dipasang & Pi didagang, buka VNC Viewer dan klik + buat membuat sambungan baru, memakai alamat IP & nombor sesi. Contohnya, memakai konfigurasi rangkaian dalam bahagian sebelumnya, anda mungkin masuk
192.168.10.21:1

Alamat IP pada sini diikuti menggunakan nombor sesi. Perhatikan pilihan yang timbul di sebelah kanan jika anda mengklik Buat .

Jika anda menentukan buat meneruskan, anda akan dimaklumkan bahawa sambungan itu nir disulitkan. Terima sambungan (anda wajib  selamat di rangkaian tempat tinggal   anda) dan kemudian tambahkan kata laluan. Klik Teruskan apabila anda sudah bersedia, dan sambungan akan dibuka. Apabila anda sudah bersedia buat menamatkan sambungan, klik X .

Masukkan kata laluan apabila diminta, dan rasakan akses ke Raspberry Pi anda melalui papan kekunci dan tablet Android anda menjadi paparan!

Tambah Paparan Raspberry Pi Mudah Dengan Android

Menggunakan tablet Android menjadi gambaran untuk Raspberry Pi merupakan cara yg baik buat memakai peranti usang. Ia gampang buat ditubuhkan, & selagi bateri masih dikenakan, beliau harus dipercayai. Anda jua boleh melihat cara-cara berguna ini untuk memberi kuasa pada Raspberry Pi untuk projek mudah alih .

Lebih baik lagi, menggunakan papan kekunci & tetikus, & pengecas bateri yg bermanfaat, anda mempunyai peluang buat mengakibatkan Raspberry Pi anda gampang alih sepenuhnya. Mempunyai sambungan internet melalui sambungan 4G Android anda juga boleh membuktikan nir ternilai. Dan menggabungkan Raspberry Pi menggunakan skrin sentuh tablet menaruh anda lebih gampang alih.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel