Jailbreak iOS Checkm8 sangat krusial, namun bukan buat anda

Semacam namanya, jailbreaking menyimpan orang keupayaan buat membongkar peranti iOS& membebaskan mereka bagi sekatan Apple sudah meletakkan pada mereka. Dia telah bagaikan amalan pembatalan agunan, yg disiapkan oleh pengguna generik serta pakar- pakar sepanjang bertahun- tahun, tetapi dia telah jadi sangat sukar dicoba pada lelaran IOS baru- baru ini.

Kembali dalam bulan Ogos, Apple menghasilkan kemas saat ini iOS 12. 4 yang tidak menimbulkan kelemahan jailbreak yg merogoh keuntungan bersumber pada kekurangan SockPuppet,& pantas ditambal si Apple yg berambut merah. Meski memalukan, kesilapan itu nyatanya berbanding dengan kerentanan baru Checkm8.

" Masalah yang sangat berarti menimpa Checkm8 ialah bahawa dia nir boleh diperbaiki dengan patch perisian yang ialah metode sangat kerentanan dapat diperbaiki kerana ia ialah pada perisian, yg berkod keras pada peranti," kata Robin Wood, suatu keselamatan leluasa perunding.

Dengan Checkm8, Apple nir memiliki metode buat menembusi kelemahan itu. Perlengkapan perisian Checkm8 mengenakan eksploit yang mensasarkan lubang keselamatan dalam bootrom peranti Apple, yang pada dasarnya merupakan bit awal yg berjalan waktu peranti iOS dihidupkan.

Kesilapan itu menjejaskan jumlah pengawal bagi peranti iOS, bagi peranti dengan cip A5 sejauh jalur kepada orang- orang yang mempunyai cip A11, yang bermaksud peranti iOS semacam iPhone 4S pura pura sejauh jalur ke- masih agak baru- iPhone X, boleh berikan kesan.

Buat meletakkannya sekedar, Apple betul- betul nir berkuasa buat melaksanakan apa- apa menimpa eksploit, kurang mengingat semula berjuta- juta peranti berjangkit. Dia merupakan salah

satu eksploitasi yg sangat krusial dalam sebagian tahun kebelakangan ini, yang berpotensi menggoncangkan ekosistem Apple jadi terasnya. Tetapi apakah ada sesiapa yang sahih- benar hirau tentang jailbreaking lagi?

" Orang utama yang bisa jadi menemukan khasiat daripada ini ialah penyelidik keselamatan, yang mengenakan telefon mereka sendiri pada kondisi terkawal. Proses ini membolehkan mereka memperoleh lebih banyak kawalan ke atas telefon& mempertinggi keterlihatan ke pada penyelidikan tentang iOS ataupun penerapan lain di telefon," kata Wood." Untuk pengguna biasa, ini nir bisa jadi mempunyai sebarang kesan, ada sangat poly halangan bonus yang saat ini di tempat yang mereka butuh tampak buat melaksanakan suatu yang krusial."

Sekiranya orang biasa tanpa pengetahuan menimpa jailbreaking mahu mengenakan eksploit ini buat jailbreak iPhone mereka, mereka hendak merasa sangat sukar, sekedar kerana Checkm8 cuma membagikan kamu akses kepada eksploit, tetapi bukan jailbreak itu sendiri. Dia jua mengeksploitasi tethered, yang bermaksud bahawa jailbreak cuma boleh dicetuskan bila disambungkan ke personal komputer

lewat USB serta hendak jadi untethered sebaik sahaja peranti dimulakan semula.

Ada pula pergantian ketara semenjak heydays iOS jailbreaking. Pada athun baru 2008 iPhone, bila tidak ada& aplikasinya buat segala- galanya, ribuan orang berkumpul dengan metode metode lain

buat membongkar peranti mereka. Cydia- App Store metode lain

buat muat turun penerapan jailbreak, fail, tweak serta tema- adalah tempat buat kembali.

Apple telah menaikkan sistem pengendalian mudah alih secara drastik, berikan sebagian orang motivasi, faktor penyesuaian serta pemaju penerapan fleksibiliti API yang mereka perlukan buat kesimpulannya membongkar proses jaminan penjilidan jailbreaking." Tidak ada orang biasa yang mahu menjatuhkan hukuman," sebutan Lindsay Marshall, seseorang profesor pada University of Newcastles School of Computing." Sistem yang digunakan relatif terhad dalam iPhone, serta mereka perlahan- huma memperluas segala permasalahan yg boleh kamu jalani. Keperluan buat jailbreak jauh lebih rendah daripada yg sempat digunakan tadinya."

Kembali dalam tahun 2013, 270, 000 orang sudah muat turun jailbreak iOS 6 dalam hari awal pembebasannya. Jumlah unduhan hari awal yg besar terus menyusut tahun demi tahun memakai tiap pelepasan IOS selanjutnya, sebahagiannya berkat penambahbaikan pada iOS. Ciri awal bahaya buat penjaja, bagaimanapun, datang pada tahun 2017, kala 2 repositori apl lalai terbesar- ModMy serta ZodTTD/ MacCiti- keduanya mengumumkan bahawa mereka hendak mengarkibkan repositori mereka di Cydia.

Kesimpulannya, pada bulan Disember tahun lepas, Cydia menyudahi membetulkan pembelian pada aplikasinya di gedung aplikasinya, yang pada dasarnya membunyikan maut kematian dalam komuniti jailbreaking. Pencipta dini jailbreak iPhone mengantarkan bahawa amalan" pada dasarnya tewas".

" Pengguna tertentu suka

berbuat lebih poly memakai IOS daripada apa yg Apple membetulkan. Mereka bahagia perkakasan serta perisian tetapi mengalami sekatan sangat terbatas," kata John Shier, penganalisis keselamatan senior di Sophos." Sesetengah melaksanakan sekedar kerana karena- sebab cetak rompak. Apa yang berkaitan ialah hakikat bahawa sesetengah pengguna sanggup membelanjakan£ 1, 000 pada telefon tetapi enggan membelanjakan 2 quid dalam aplikasi."

Serta meski itu, bajak bahari& lain- lain yang mencari penerapan eksklusif yg nir dapat mereka temui pada App Store hendak mencari jailbreaking yg lebih nir relevan memakai pengumuman platform kedai app nir rasmi baru yang terpanggil AltStore, yg menyimpan pengguna akses pada emulator Nintendo.

Riley Testut, pemaju AltStore menghasilkan projek minggu setelah itu, mengantarkan bahawa dia ialah" rumah buat aplikasi yang menolak sempadan iOS". Lebih berarti lagi, merupakan bahawa AltStore tidak membutuhkan jailbreak buat dilansir turun, sebaliknya tergantung dalam pemasangan penerapan AltServer sahabat pada Mac ataupun Komputer kamu.

Meski Checkm8 ialah pendayagunaan terbanyak dalam sejarah iOS, pengguna iPhone kasual bisa jadi kurang cenderung buat menjeda peranti mereka saat ini berbanding tadinya. Serta apabila kamu memikirkan resiko keselamatan serta pribadi yang nir terkira banyaknya yang berkaitan memakai jailbreaking iPhone kamu, itu bisa jadi buat yg terbaik. Amalan ini sudah merosot sepanjang bertahun- tahun saat ini, serta dengan iOS jadi terus menjadi kokoh, beserta- sama memakai pemaju mencari metode lain

buat jadi tuan tempat tinggal

penerapan yg tidak disetujui, jailbreaking bisa jadi& sahih- sahih mangkat. 

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel