Bagaimana Menghalang Internet Explorer Daripada Mengakses Internet

Walaupun demikian, anda masih tertanya-tanya bagaimana buat melumpuhkan Internet Explorer (IE). Mungkin anda tidak mahu pengguna lain pada sistem anda bekerja di pelayar kikuk, atau hanya membencinya & mahu menyekat Internet Explorer berdasarkan sistem anda.

1. Bagaimana Menyekat Internet Explorer Dari Mengakses Internet Melalui Windows Firewall
Windows termasuk firewall terbina pada yang membolehkan anda mengawal bagaimana program berkomunikasi dengan internet. Anda boleh menyediakan peraturan baru di sini buat menyekat semua sambungan melalui Internet Explorer.

Untuk memulakan, cari firewall Windows & buka Windows Defender Firewall menggunakan Advanced Security . Klik Peraturan keluar dalam panel kiri, lalu pilih Peraturan Baru dari sebelah kanan.

Pada tetingkap Type Rule yang dihasilkan , pilih Program dan tekan Next . Anda kemudian perlu menyemak impak ke fail boleh laku  buat Internet Explorer.

Pada pemasangan 64-bit Windows 10, anda akan menemui folder untuk Internet Explorer pada folder Program Files and Program Files (x86) . Dalam ujian kami, menyekat versi IE di pada Program Files nir mempunyai kesan, tetapi menyekat fail pada dalam Program Files (x86) menghalang kedua-2 executable daripada berjalan.

Akibatnya, anda wajib  menyekat fail berikut apabila anda menggunakan Windows 64-bit:

C:Program Files (x86)Internet Exploreriexplore.Exe
Jika anda memakai Windows 32-bit, ini akan berada pada lokasi berikut:

C:Program FilesInternet Exploreriexplore.Exe
Internet Explorer Lokasi Windows Firewall

Bergerak, pilih buat Sekatkan sambungan dan tetapkannya buat memohon pada ketiga-tiga jenis lokasi yg tersedia. Akhirnya, memberikan naratif Nama seperti Sekat Internet Explorer . Anda pula boleh menetapkan penerangan jika anda mahu.

Sebaik sahaja anda mengesahkan ini, Internet Explorer tidak bisa mengakses apa-apa pada internet.

Dua. Bagaimana Melumpuhkan Internet Explorer sepenuhnya
Sekiranya hanya menghalang Internet Explorer daripada mengakses internet nir mencukupi, ayo kita menutup pilihan nuklear. Anda sahih-sahih boleh mematikan Internet Explorer pada sistem anda, menghalang sesiapa pun daripada menggunakannya.

Ternyata, anda tidak boleh menyahpasang Windows Internet Explorer seperti program biasa, kerana dia dipercaya sebahagian daripada Windows. Sebaliknya, anda perlu mematikannya daripada menu Ciri Windows.

Cari karakteristik Windows dalam hidangan Mula & pilih karakteristik Turn on Windows yg aktif atau dimatikan . Ini akan membawa anda ke panel dengan senarai karakteristik pilihan di Windows. Di sini, jangan indikasi kotak buat Internet Explorer 11 dan klik OK .

Windows akan mengambil masa buat mengeluarkan Internet Explorer, maka beliau akan meminta anda memulakan semula personal komputer  anda buat menuntaskan proses tadi. Selepas reboot, anda tidak akan melihat sebarang kesan Internet Explorer dalam sistem anda.

Sekiranya anda perlu mengakses IE lagi, hanya ulangi proses ini & tandakan kotak untuk Internet Explorer 11 untuk membolehkannya semula.


3. Sekat Internet Explorer Menggunakan Proxy Fake
Ini adalah kaedah "klasik" yang menghalang akses internet buat Internet Explorer. Windows menyokong penggunaan pelayan proksi buat menyambung ke internet. Anda boleh memanfaatkan ini buat menghalang semua kemudian lintas rangkaian dengan memilih komputer anda ke pelayan proksi dummy.

Malangnya, helah ini mempunyai kelemahan utama . Hampir semua penyemak efek lain (termasuk Chrome dan Firefox) memakai tetapan proksi yang anda pilih buat Internet Explorer, bermakna bahawa melakukan ini akan menghalang anda daripada mendapatkan pada talian dengan penyemak imbas lain jua. Oleh itu, ianya terlalu berkesan, kerana anda perlu mengeluarkan tetapan bila anda ingin mendapatkannya pada talian.

Untuk menukar tetapan proksi anda di Windows 10, pergi ke Tetapan> Rangkaian & Internet> Proksi . Di sini, matikan secara automatik mengesan gelangsar tetapan pada bahagian atas halaman.

Seterusnya, pulang ke bahagian bawah & dayakan Gunakan pelayan proksi . Tetapkan Alamat kepada nilai dummy; 0.0.0.0 akan berfungsi dengan baik. Tinggalkan Pelabuhan sebagai 80 & klik Simpan .

Selepas menyimpan, perubahan ini akan berkuatkuasa serta merta. Untuk membalikkannya agar anda boleh kembali pada talian, hanya nyahdayakan Gunakan slider pelayan proksi .

Mencegah Orang Lain Dari Mengubah Proksi
Ini akan sebagai perkara jika seorang boleh melompat ke dalam apl Tetapan dan melumpuhkan pilihan proksi yang telah anda sediakan. Untuk mengelakkan ini, anda boleh menyekat akses ke tetapan ini.

Sekiranya anda memakai Windows 10 Pro, anda boleh melakukannya memakai Editor Dasar Kumpulan. Taipkan gpedit.Msc ke dalam sajian Mula buat membukanya, kemudian semak ke objek berikut:

User Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Internet Explorer > Prevent changing proxy settings
Tetapkan ini pada Diaktifkan & beliau akan menyekat akses ke laman Tetapan yang dipakai di atas, serta tetapan proksi di bahagian Pilihan Internet lama   Panel Kawalan.

Mereka yg nir memiliki Windows 10 Pro wajib  melihat bagaimana buat mengakses Editor Dasar Kumpulan pada Rumah Windows . Walaupun anda boleh menciptakan perubahan yang sama melalui suntingan Registry sebaliknya, mereka sedikit kikuk buat ini kerana tetapan proksi tersedia di ke 2-dua Panel Kawalan & pelaksanaan Tetapan.

4. Gunakan Kawalan Ibu Bapa Keluarga Windows 10
Windows 10 termasuk pilihan kawalan ibu bapa di bawah payung "keluarga." Ini membolehkan anda menyekat apa yg boleh dilakukan anak-anak anda di komputer. Salah satu indera yg disediakannya adalah keupayaan untuk daftar putih & senarai hitam halaman web eksklusif menggunakan Internet Explorer dan Edge.

Sekiranya anda menyemak Hanya membenarkan kotak-kotak page web ini , anda boleh menyekatnya buat melayari page-page tersebut. Gabungkan ini menggunakan senarai kosong, dan anda berkesan menyekat Internet Explorer daripada mengakses internet. Sudah tentu, ini hanya berfungsi buat akaun kanak-kanak, tetapi dia masih bermanfaat.

Lihat panduan kami buat kawalan ibu bapa Windows 10 buat memulakan dengan menubuhkan famili.

Menetapkan Akaun Pengguna Yang Benar
Kaedah pada atas merupakan cara utama buat melumpuhkan Internet Explorer & menghalangnya daripada mendapatkan talian. Sebaik sahaja anda menetapkan keliru satu daripada mereka, penting buat memastikan pengguna yg anda tidak mahu mengakses Internet Explorer nir dapat mengubah tetapan ini & menerima hak.

Untuk melakukan itu, anda perlu memastikan akaun tadi ditetapkan sebagai pengguna Standard, bukan pentadbir. Kepala ke Tetapan> Akaun> Keluarga & pengguna lain buat menyemak akaun pengguna dalam sistem anda & pastikan dia ditetapkan sebagai akaun Standard.

Pastikan anda pula memahami Kawalan Akaun Pengguna pada Windows . Dengan UAC, akaun admin hanya menjalankan program sebagai pentadbir bila diperlukan. Pengguna standard nir dapat membuat perubahan peringkat sistem (misalnya menyesuaikan peraturan firewall) tanpa menyediakan bukti kelayakan pentadbir.

Dalam Windows 10
Sama ada anda memakai akaun Administrator atau Windows Standard, yang krusial merupakan tahap keselamatan Kawalan Akaun Pengguna anda.
Inilah yg anda perlu ketahui.
Baca Lebih Lanjut
Anda akan mengetahui satu ciri dihadkan oleh UAC bila anda melihat perisai biru & kuning di sebelahnya. Malangnya, ini tidak sahih-sahih masih ada dalam aplikasi Tetapan, kerana kebanyakannya dipaparkan pada Panel Kawalan penuaan.

Dengan kaedah yg benar  & sekatan yg betul dalam akaun pengguna, anda akan disekat sepenuhnya sang Internet Explorer. Dan tidak akan ada cara gampang bagi orang lain untuk membatalkan perubahan anda. Lihat pedoman kami buat mengunci akaun pengguna Windows buat mendapatkan lebih poly idea.

Menyekat Internet Explorer: Kejayaan!
Kami sudah melihat bagaimana untuk menghalang Internet Explorer daripada mengakses internet. Kaedah firewall merupakan pilihan terbaik buat kebanyakan orang, ad interim secara eksklusif mengeluarkannya dari Windows juga berfungsi. Apa sahaja yang anda pilih, pastikan anda mempunyai akaun yg dikunci sehingga anda tidak mahu mengakses IE di loka pertama.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel