PC Permainan pada 4K: Adakah Ia Worth Wang?

Rayuan itu kentara. Resolusi yang lebih tinggi bermakna lebih tajam, grafik yg lebih jelas. Lebih poly piksel boleh bermakna lebih banyak masalah, walaupun, dan 4K monitor masih nir murah. Adakah Ultra HD matang, atau masih terlalu poly wang buat faedah yang terlalu sedikit? Saya menghabiskan sebulan permainan pada 4K buat mengetahui.

Apa Wang Anda Akan Beli

Pada Ogos 2013 saya menulis pembaca amaran artikel buat menjauhkan diri berdasarkan paparan 4K . Beberapa perkara yg saya buat ketika itu, seperti skala yang lemah pada Windows, abadi, namun harga sudah jatuh drastis. Pada masa itu, monitor 4K berkualiti akan menjadikan anda lebih daripada $ 1,000, & bahkan membelanjakan sebanyak itu hanya akan memaparkan kepada anda bahawa, menurut segi ketepatan & ciri rona, hanya setanding menggunakan monitor 1080p & 1440p yg dijual separuh harga.
Berapa perbezaan tahun demi tahun. Kini terdapat beberapa monitor 4K yg berpatutan, & sesetengahnya hampir nir melebihi set 1440p menggunakan kualiti imej bersamaan. Berikut merupakan keadaan semasa:

CTL X2800: $ 549
Samsung U28D590D: $ 609
ASUS PB287Q: $ 649
Acer B287HK: $ 699
Acer XB280HK: $ 799

Perlu diingat, jua, penyenaraian ini merupakan MSRP. Monitor tak jarang dijual sebagai akibatnya seratus ringgit kurang daripada senarai, jadi anda mungkin bisa memantau monitor 4K pepejal buat pada bawah $ 500 trend perlop ini. Itu masih banyak, tapi ini semua monitor 28 inci. Walaupun anggaran memaparkan saiz ini (yang menciptakan lakukan dengan 1080p) hampir nir jauh berdasarkan $ 300.

Harga yang lebih rendah sudah manunggal menggunakan peningkatan kualiti. Walaupun peminat mungkin nir percaya pada hakikatnya banyak monitor 4K menggunakan panel TN , mereka menawarkan ketepatan & paradoksal warna yg berhampiran dengan cara lain  terbaik IPS-panel. Pemantau ini pula menggunakan panel paparan tunggal (bukannya dua bahagian bersebelahan, seperti dalam model 4K awal) dan menyokong kadar refresh 60Hz. Sudut pandangan yg kurang baik merupakan satu-satunya kelemahan.

Untuk acum, paparan yang saya pakai buat permainan pada 4K adalah CTL X2800 & Acer XB280HK. Yang terakhir adalah unik kerana ia memiliki Nvidia G-Sync, teknologi yg menghubungkan kadar penyegaran monitor dengan hasil kad video Nvidia yg harmonis. Melakukannya menghilangkan gagap dan kerangka yang merobek.

A Look New For Older Games

Kebanyakan ulasan mengenai permainan pada 4K memberi tumpuan pada permainan baru & menuntut misalnya Crysis 3 dan Battlefield 4 . Itu difahami. Tekstur & grafik yg lebih baik akan menerima manfaat daripada resolusi yang lebih tinggi, bukan? Semua orang memahami itu. Anda mungkin terkejut, bagaimanapun, menggunakan apa yang boleh dilakukan 4K buat permainan usang.

Penting buat diperhatikan bahawa dengan "lebih tua" aku  bercakap mengenai tajuk seperti League of Legends & Diablo tiga . Permainan ini popular, namun mereka nir menuntut, jadi beliau nir sukar untuk kad video sederhana untuk membentuk gamelan yg lancar di 3840 × 2160.

Permainan ini pula memiliki gaya yang kentara yg kelihatan hebat dalam resolusi tinggi. Permainan pada 4K mengurangkan kelaziman artifak anti-aliasing dan membuat lebih jelasnya terang lebih kentara, yang bermaksud aset seni memiliki peluang buat bersinar. Sebagai model, watak - watak Liga Legends , mula kelihatan kurang misalnya model 3D & lebih banyak misalnya sprite halus jelas yang diambil berdasarkan perspektif tak terhingga.

Peningkatan berdasarkan paparan 24 "1080p ke monitor" 4K boleh menaruh peningkatan visual yang jelas tanpa perkakasan lain yg terlibat. Ini merupakan keterangan baik buat pemain yg menikmati permainan tetapi nir peduli dengan paparan grafik terbaru. Upping bukan hanya untuk pemain FPS yang gembira - dia adalah buat semua orang.

Seperti Crysis 3? Bersedia Untuk Belanja!

Dengan itu, resolusi 4K masih mengenakan batasan serius pada komputer purata. Saya menghabiskan sebahagian akbar bulan saya dalam Nvidia GTX 780 Ti dan kemudian, selepas dibebaskan, GTX 980 . Saya juga sudah menguji permainan 4K pada Titan Z dan Radeon R9 295X2. Ini merupakan kemuncak perkakasan permainan moden, tetapi mereka masih boleh berjuang buat mengendalikan 4K.

Dalam pengalaman saya tiada kad video tunggal boleh menjalankan Crysis tiga pada purata 30 bingkai sesaat dengan jelas ditetapkan ke resolusi yg sangat tinggi dan ditetapkan ke 3840 × 2160. Terdapat beberapa laman ulasan dengan gelung ujian yg menampakan GTX Titan Z hampir nir melebihi 30 FPS, tetapi hanya dengan segelintir bingkai.

Malah 2 GTX 980s pada SLI pada umumnya gagal mencapai target 30 FPS, tidak kira 60 FPS ideal. Anda perlu membuang wang pada rig permainan kad tiga-way atau 4-way eksotik yg sangat eksotik buat peluang 60 FPS dalam permainan yg paling mencabar di dunia.

Dan bukan hanya Crysis 3 itu kasus. Saya menghabiskan masa yang relatif bermain Shadows Of Mordor pada GTX 980 pada resolusi 4K & jelas tinggi. Ini, saya fikir, merupakan penanda aras krusial kerana dia berada di canggih pada pembangunan permainan lintas platform. Keputusan aku  bukan warta baik buat pemain PC. Walaupun permainan purata antara 35 & 45 FPS pada kebanyakan situasi, kadang-kadang dia mengalami penurunan ke tahun 20-an yg menciptakan gagap yang ketara pada permainan yg lancar.

Apa yang dimaksudkan dengan ini; manakala monitor sebagai lebih murah, perkakasan yang dibutuhkan buat memandu mereka tidak. Sekiranya moto anda adalah "60 FPS atau payudara," dan anda ingin memainkan permainan 3D terbaru, anda memerlukan persediaan dual GPU yg menelan kos sekurang-kurangnya $ 1,000. Dan anda masih perlu mematikan beberapa tetapan jelas pada permainan terbaru.

Lebih baik membawa bifocal anda

Peningkatan imej adalah kasus yang melanda monitor 4K hingga ke hari ini. Windows tidak mengendalikan resolusi dengan baik. Teks terlalu sukar buat dibaca dengan selesa dan program legasi kelihatan sangat mini   atau, bila diperbesarkan, sebagai kekacauan kabur (yang mengalahkan titik paparan 4K tajam).

Permainan mengalami perkara yang sama, walaupun dalam termin yang berbeza. Diablo 3 berasa cukup bersedia buat 4K. Ikon poly permainan kelihatan mengagumkan dalam resolusi & seluruh elemen antara muka yg diberikan dalam saiz boleh dibaca & boleh digunakan secara lalai. Saya juga nir melihat perkara dalam Battlefield 4, Crysis tiga  dan  Shadows of Mordor .

Walau bagaimanapun, League of Legends memiliki beberapa perkara. Kebanyakan antara muka pengguna, termasuk antara muka kedai & peta kecil, kelihatan sangat kecil secara lalai. Permainan ini jauh dari unplayable dalam paparan 28 "tetapi sesetengah tikungan diperlukan.

Isu yg sama timbul dalam permainan berbilang akbar Final Fantasy XIV: A Realm Reborn . Malah antara muka yang terbesar antara muka yg dipratetap, yang mengakibatkan semuanya dalam 140% daripada saiz normal, nir mencukupi. Itu masuk akal kerana 4K berkhidmat empat kali piksel 1080p. Walaupun permainan dimainkan, beberapa elemen teks amat sukar buat dibaca dan ikon antara muka mengalami paras yang kabur.

Permainan 4K Masih Kekurangan, Tetapi Ia Akan Meniupmu Away

Kesemua ini nir dapat disangkal lagi. Permainan pada 4K masih merupakan cadangan yang mahal & sesetengah permainan tidak akan berjalan pada 60 FPS, walaupun pada rig dual-card mahal. Lebih tidak baik lagi, permainan eksklusif lebih sukar buat dimainkan pada 4K kerana masalah penskalaan antara muka.

Negatif ini tidak boleh diabaikan. Saya boleh memaafkan mereka, bagaimanapun, buat satu karena yang mudah; bermain permainan kegemaran aku  di 4K adalah kadang-kadang pengalaman pengambilan nafas. Meningkatkan resolusi tadi memberikan tahap jelas yang tidak bisa dikesan dalam paparan 1080p atau 1440p. Malah Diablo tiga , permainan yg hampir tidak sebagai salah  satu gelaran PC paling grafis yang mengagumkan, kelihatan luar biasa. Saya tidak memiliki asa buat kembali ke 1440p & hanya akan pulang pada resolusi kurang dalam permainan yg purata di bawah 30 FPS dalam 3840 × 2160.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel