Cara Lengkap Menggunakan Adaptor dan Port Apple untuk Mac dan iPhone

Jika anda menyemak laman Apple & Adapters Apple , anda akan disambut dengan banyak kabel lucu yg memaparkan banyak akronim yg tidak dapat dipertikaikan. Apa itu DVI? Dan bagaimanakah Thunderbolt dan Lightning berbeza antara satu sama lain?

Berikut merupakan pecahan penuh apa aksesori penyesuai yang masih ada pada laman web Apple pada masa penulisan.

Panduan buat Jenis Kabel & Apa Yang Mereka Minati
Pertama, yuk kita menyelami apa jenis kabel yg berbeza dan apa yang mereka gunakan.

Jenis kabel Mac

MagSafe dan MagSafe 2: Penyesuai kuasa MagSafe berfungsi menggunakan memegang sambungan kuasa secara magnetik. Manfaat untuk ini ialah jika anda melangkah lebih jauh atau mengeluarkan kabel keluar, personal komputer  nir tiba dengannya.

Apple memisahkan MagSafe memihak pada USB-C, yg membolehkan pengisian menurut mana-mana pelabuhan.

5K DisplayPort: Sesetengah monitor pihak ketiga berkuasa tinggi menggunakan standard paparan ini untuk disambungkan. Mereka juga memerlukan penyesuai semacam buat menyambung ke Mac anda.

DisplayPort Mini: Standard Apple lama   buat menyambungkan paparan. Walaupun dia betul-betul bentuk yang sama misalnya Thunderbolt dua, dia tidak boleh memindahkan data. Anda boleh memberitahu perbezaan antara keduanya dengan simbol di atas port.

Thunderbolt 2: Pemindahan data super cepat & pameran gambaran standard, Thunderbolt dua secepat sambungan PCI Express. Ini bermakna cakera keras yg menyambung melalui Thunderbolt dua secara teorinya mempunyai kelajuan pemindahan yg sama menggunakan pemacu keras dalaman. Akibatnya, dengan adanya pelabuhan ini bisa mempertinggi keupayaan masa depan Mac anda.

Thunderbolt 3: Standard terbaru dalam Mac, & peningkatan pada Thunderbolt dua, walaupun port nir sama. Anda boleh menggunakan Thunderbolt tiga untuk memindahkan data, menyambungkan gambaran, & mengecas peranti anda.

Walaupun port Thunderbolt 3 memakai kabel USB-C, tidak seluruh port USB-C menyokong standard Thunderbolt tiga. Sebagai model, MacBook 12 inci memiliki port USB-C, namun dia nir berfungsi dengan Thunderbolt tiga. Lihat pecahan kami dari Thunderbolt & USB-C port dalam Mac anda buat maklumat lanjut.

FireWire: Sebelum Thunderbolt, FireWire adalah standard pemindahan data terpantas Apple. Apple sudah melancarkannya dalam seluruh Mac semasa, tetapi masih menjual penyesuai.

Jenis Kabel iPhone & iPad

Lightning: Standard berwayar semasa buat seluruh model iPhone. Walau bagaimanapun, apabila iPad Pro baru merupakan sebarang petunjuk, Apple akan beralih ke USB-C untuk semua peranti iOS pada masa akan datang.

30-pin : Standard ini tidak boleh dengan penampilan pertama iPhone lima pada tahun 2012. Walaupun demikian, penyesuai masih terdapat di halaman web Apple apabila anda masih memakai iPhone 4S atau lebih tua.

Jenis Kabel Bukan Apple

USB-C : Standard USB terbaru. Ia merupakan kabel yang kecil & boleh diterbalikkan yang hampir sama dengan standard all-in-one seperti yg pernah kita miliki dengan USB. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa sebahagian akbar komputer riba Mac baru dihantar menggunakan hanya port USB-C. Kebanyakan penyesuai pada laman web Apple merupakan USB-C-to-something.
USB 3 dan dua: Walaupun USB-C adalah jenis penyambung fizikal, USB dua & USB 3 adalah piawaian sambungan. Seperti yang anda harapkan, USB 3 jauh lebih cepat. Anda boleh memberitahu perbezaan di antara mereka menggunakan warna pada dalam penyambung. USB 3 adalah biru, sedangkan kabel USB 2 yang lebih tua tidak.

Audio tiga.Lima mm : Kabel jek fon kepala standard anda.

Sekolah Dasar, miniSD, dan kad microSD : Sekolah Dasar bermaksud Secure Digital. Cakera-cakera ini adalah pemacu penyimpanan kilat kecil. Penyesuai yg terdapat di Apple Store akan membolehkan anda menyambung pemacu ini ke Mac anda. Sesetengah daripada mereka memerlukan penyesuai tambahan sendiri, bergantung dalam jenis kad SD yang terdapat.

VGA, DVI, & HDMI : Tiga standard gambaran yg paling biasa.

VGA, yg bermaksud Video Graphics Array , adalah piawaian paparan tertua. Ia merupakan isyarat video analog. DVI, atau Interface Visual Digital , lebih baru dan lebih tinggi. Banyak monitor personal komputer  menggunakannya.

HDMI, atau High Definition Multimedia Interface , adalah piawaian terkini. Anda hampir niscaya mempunyai beberapa port HDMI dalam TV anda, dan monitor komputer anda mungkin jua menyokong HDMI. Ia pula satu-satunya standard yg boleh membawa ke 2-2 video & bunyi, & sang itu tidak memerlukan kabel audio tambahan.

Ethernet : Jika anda menyambung ke internet melalui kabel, ini adalah kabel yg anda pakai. Notebook mac sudah dihapuskan menggunakan pelabuhan buat ini, yang memerlukan anda memakai penyesuai atau menyambung melalui Wi-Fi.

Apa Pelabuhan Adakah Mac Anda Memiliki?

Lihatlah sisi personal komputer  riba Mac anda, atau belakang iMac anda. Kemudian ambil perhatian tentang apa port yang anda terdapat. Ini akan berbeza mengikut model anda.

Laman web sokongan Apple mempunyai laman yg sangat bermanfaat yang membantu anda mengenal niscaya pelabuhan pada Mac anda . Ia mempunyai gambar semua pelabuhan yg mungkin dan apa yang kelihatannya.

Tanpa berlengah lagi, berikut adalah penyesuai pada page web Apple dan bagaimana anda boleh menggunakannya.

Thunderbolt 3 dan USB-C Adapters

USB-C ke Pembaca Kad SD : Sambungkan kad SD ke Mac melalui USB-C.

USB-C ke Penyesuai USB : Sambungkan peranti USB-A yang lebih lama   ke Mac menggunakan USB-C. Ulasan menerangkan bahawa penyesuai ini tidak berfungsi dengan USB tiga, yg bermaksud bahawa peranti USB tiga.X akan menyambung dalam kelajuan USB dua.

Penyesuai Multiport AV Digital USB-C : Sambungkan gambaran HDMI ke Mac USB-C anda, sembari menaruh anda satu lagi port USB-C buat mengecas, ditambah menggunakan tambahan USB-A port.

Belkin USB-C ke Penyesuai HDMI : Penyesuai pihak ketiga ini hanya memiliki HDMI ke penukaran USB-C, tanpa sebarang pelabuhan tambahan.

Belkin USB-C ke Penyesuai VGA : apabila anda mempunyai monitor lama   atau TV, penyesuai ini akan membolehkan anda menyambungkan Mac USB-C anda kepadanya.

USB-C VGA Multiport Adapter : Kabel ini menghubungkan peranti VGA ke Mac USB-C anda. Ia jua menyediakan satu lagi port USB-C untuk mengecas, bersama menggunakan satu port USB-A.

Thunderbolt tiga (USB-C) kepada Thunderbolt dua Adapter : Sambungkan peranti Thunderbolt dua lama   anda ke Thunderbolt 3 Mac baru anda dengan penyesuai ini.

Moshi USB-C ke DisplayPort Cable : Kabel ini membolehkan anda menyambungkan Thunderbolt tiga Mac anda ke monitor DisplayPort 5K. Tidak perlu dikelirukan dengan Mini DisplayPort.

Belkin USB-C ke Gigabit Ethernet Adapter : Sambungkan Mac USB-C anda ke port Ethernet.

JAWABAN SANLink3 N1 NBASE-T Ethernet Adapter : apabila anda bekerja dalam persekitaran yang menggunakan 10 Gigabit Ethernet atau lebih cepat (seperti studio pengeditan atau pejabat pengeluaran), anda boleh menggunakan penyesuai ini buat menyambung ke Thunderbolt tiga Mac anda & mengekalkan kelajuan kilat cepat .

Adaptor Thunderbolt 2

Thunderbolt ke Gigabit Ethernet Adapter - Apple : Sambungkan port Ethernet ke Thunderbolt dua Mac anda.

Apple Thunderbolt ke FireWire Adapter - Apple : Walaupun FireWire tidak begitu popular dalam masa sekarang, anda masih boleh menggunakannya dalam Mac lama   anda dengan penyesuai ini.

Adapter Mac lain

Apple HDMI ke Penyesuai DVI : Jika Mac anda memiliki port HDMI, anda boleh menukar kabel ke DVI. Perlu diingat bahawa ini nir akan memindahkan audio.

MagSafe ke MagSafe dua Converter : apabila anda masih memiliki Mac yg harmonis MagSafe, anda boleh menukar pengecas usang anda ke MagSafe 2 menggunakan penyesuai ini.

IPhone dan iPad Lightning Adapters

Lightning to tiga.Lima mm Headphone Jack Adapter: The iPhone 7 got rid of the headphone jack. Bring it back with this Lightning adapter.

Belkin Lightning Audio + Charge Rockstar: This adapter splits your Lightning port into two, allowing you to both charge and listen to audio at the same time.

Belkin 3.Lima mm Audio + Charge Rockstar: Similarly, this adapter splits your Lightning port into a headphone jack and another Lightning port.

Lightning to SD Card Camera Reader: Connect an SD card to your iPhone or iPad for quick photo or file imports.

Lightning to Micro USB Adapter: This adapter will convert a Micro-USB charger to work with your Lightning port.

Lightning to USB Camera Adapter: This adapter converts your Lightning port to USB-A, specifically for connecting a digital camera.

Lightning to USB tiga Camera Adapter: This adapter works with USB 3 ports. It also has an extra Lightning port so you can charge your iPad or iPhone at the same time.

Lightning to VGA Adapter: Use this adapter to connect your iPhone or iPad to an older TV or monitor via VGA.

Lightning Digital AV Adapter: Use this adapter to connect your iPhone or iPad to a TV or monitor via HDMI.

Belkin Ethernet + Power Adapter with Lightning Connector: Connect directly to the internet using an Ethernet cable with your iPhone and iPad for a faster and more stable connection.

IPhone and iPad Non-Lightning Adapters

Apple 30-pin to VGA Adapter: If you still have an old iPhone or iPad, you can use this adapter to connect to an older VGA monitor.

Apple iPhone TTY Adapter: If your iPhone or iPad has a headphone jack, you can use this adapter to connect to a Teletype machine.

Belkin Audio Splitter (tiga.Lima mm-M/2×3.Lima mm-F) : Use this adapter to split your headphone jack into two headphone jacks great, for sharing.

For Power Adapters, Apple Is Better

Apple adapters are pricey, but the quality and reliability is worth the extra cost. Take our advice and make sure you always buy an authorized Apple charger for your Mac.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel